Stegmesking

Lurer på noe angående stegmesking.

Brygget igår en skotsk ale som skulle ha 60 min på 66 grader, og 10 min på 78 grader.
Regnet ut strike temp til 71 grader, og tilsatt maltet og traff perfekt.
Når vi skal opp til 78 grader tar dette umåtelig lang tid på vårt bryggeri, der man bare kan bruke 1000W elementet når det er vørter i kjelen.

Hva "gjør man med tiden" fra 66 til 78 grader? Bare ser man bort i fra denne, og mesker 10 minutt når ønsket temperatur er oppnådd? 

Helle kokende vann rett i vørteren uten å gå gjennom malten da?
Da blir det litt mindre vannmengde til skylling, men det kan man jo løse med å sirkulere vørteren lenger under skyllinga..

Det kan være en god ide :) Takk for den :)

TerPed skrev:
Helle kokende vann rett i vørteren uten å gå gjennom malten da?
Da blir det litt mindre vannmengde til skylling, men det kan man jo løse med å sirkulere vørteren lenger under skyllinga..

Det kan være en god idé :) Takk for den :)
Nå vet jeg ikke helt oppsettet ditt men jeg hadde tidligere ett bratberg terassebryggeri. Der hadde jeg samme problem og gjorde som du nevner her. Varmet vørteren opp med kokt vann og skyllet bare litt lenger. Gikke fint som snus det :)
Har du mulighet kan du jo og sette en liten propanbrenner under og få litt extra varme.

Ved stegmesking i kjøleboks har jeg pleid å tappe av noen liter vørter, koke opp denne og helle den tilbake i mesken gjentatte ganger frem til riktig temp er nådd.

Er en Bratberg 25l kompaktbrygger jeg har jeg og :)
Så kan nok være en god ide du kommer med der, testes ut på neste brygg :)

Utmeskingen har to hensikter:
Gjøre mesken mer flytende, for å unngå stuck mash, og for å stoppe enzymaktiviteten.

Jeg kutter utmeskingen på Brattbergen når jeg ikke frykter stuck mash. Siden vørteren skal kokes i samme karet som den er mesket vil den bare utsettes for høyere temperaturer fram til kok. Derfor tror jeg all enzymaktivitet stoppes uansett hvis du ikke tapper over i annet midlertidig kar.

Eventuelle språkfeil her får skyldes NØ 1000/1001 og et svart høl fra Mikkeller :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du kan og ta tiden på hvor lang tid den bruker på og øke 1 grad. Da kan du kanskje sette på varmen ca 10 min før det er gått 60 min. Og bare få en økning på 1 grad i mesken. På denne måten vil du og spare litt tid.
På min speidel 20l har jeg en økning på ca 1 grad pr minutt, og denne tiden kommer i tillegg til mesketiden.

Spørsmål: Skal brygge NØs Blonde ale etter oppskrift gitt i Ølbrygging fra hånd til munn. Mesketemperaturer som står oppgitt er 45 min @ 65 grader og 15 min @ 72 grader.

Jeg brygger på speidel og temperaturstyring er enkelt. Hvilken temp bør jeg meske inn på og bør jeg eventuelt slenge inn et steg på 78 grader feks 10 min?

Maltsammensetning:
75 % pils
16 % hvete
5 % cara

Tilbake
Topp