Starttrøbbel - Gjæring

Hei bryggere. Takk for et glimrende forum, som til nå har vært veldig lærerikt. Dog; ikke lærerikt nok, for en noob som meg. Jeg har gjort enkelte søk, men finner ikke helt ut av hva jeg kan ha gjort galt. 

Ok, her er problemet. For fire dager siden satte jeg og samboeren i gang med med vårt første brygg. Vi har en BB30, og vi gikk i gang med en Nottingham Pale Ale.

Vi hadde enkelte temperaturstyringsproblemer til å starte med, men vi fikk det rimelig under kontroll ganske raskt. Da alt var gjort sånn passe etter boka (og noe etter min ølbryggeronkels tips og råd), hadde vi fått vørteren ned i omtrent 18 grader.

Uansett, nå, fire dager etterpå, står gjærlåsen like forbanna stille, og ingenting skjer. Overflaten av brygget ser også ut som en slags oljefilm.

Er det noen av dere som vet hva som kan være galt? Må jeg tilsette mer gjær? Og hvordan behandler jeg dette i så fall? Eller er det lureste å kaste dette, og prøve igjen?

Håper på noen tips, og beklager hvis jeg spør toskete spørsmål.

Hvilken gjær brukte du, og hva gjorde du med den før du tilsatte den? Du tilsatte den først da vørteren var kommet ned til 18 °C?

Jeg ville nok uansett tilsatt ny gjær om den ikke viste tegn til liv innen fire dager, men jo lenger vørteren står uten å gjære, desto større sjanse for at den blir vertskap for andre mikroorganismer.

Jeg brukte Nottingham-gjær. Jeg tilsatte gjæren i karet før jeg helte over vørteren som da holdt 18 grader.

Er det mulig å få tak i Nottingham-gjær i Stavanger på dagen, eller må det bestilles på nett?

Rehydrerte du gjæren før du hadde den i karet? Hvis ikke kan det hende gjæra ligger i en ball i bunnen av karet og sliter litt med å komme igang. Det har også hendt at folk har tilsatt gjæren i feil kar før de helte vørteren over, så alt er mulig... Nottingham gjærer vann, nesten, så det er litt pussig at den ikke har begynt enda. Jeg tror nesten jeg hadde gitt vørteren et oppkok før jeg evt tilsatte ny gjær, fire dager er lenge uten alkohol. Har du målt gravity i vørteren? For alt man vet så har det skjedd NOE...

Jeg rehydrerte ikke gjæren. Det sto på pakken at den skulle tilsettes rett i gjæringsdunken, og det gjorde jeg.

Jeg har målt gravity - den har ikke forandret seg noe.

Tilbake
Topp