Starter vansker

Bernts

Norbrygg-medlem
Jeg fikk ingrediensene til en Nøgne Ø Porterklone i går. I den forbindelse tenkte jeg at det også var på tide å lage den første starteren.
Jeg fulgte oppskriften til Gahr på lett starter, da jeg skulle tilsette gjæren(WLP007 dry English ale best føraug-13-11) måtte jeg riste litt på røret for å få den løs. og da jeg skrudde av korken så fuste det ganske kraftig og jeg mistet nok litt gjær der.. men jeg mikset det sammen, ristet til den store gullmedaljen og satte den på benken med alu folie over.. Men det er fremdeles ikke antydning til liv i starteren.. jeg hadde tenkt å bruke denne til brygging senere i dag, men kan/bør jeg bruke den??
Alternativt så har jeg Wyeast American ale, safale us.04 eller Nottingham. bør jeg bruke noe av dette i tillegg/ istedetfor?

Tips mottas med Stor takk...

Bernts skrev:
Jeg fikk ingrediensene til en Nøgne Ø Porterklone i går. I den forbindelse tenkte jeg at det også var på tide å lage den første starteren.
Jeg fulgte oppskriften til Gahr på lett starter, da jeg skulle tilsette gjæren(WLP007 dry English ale best føraug-13-11) måtte jeg riste litt på røret for å få den løs. og da jeg skrudde av korken så fuste det ganske kraftig og jeg mistet nok litt gjær der.. men jeg mikset det sammen, ristet til den store gullmedaljen og satte den på benken med alu folie over.. Men det er fremdeles ikke antydning til liv i starteren.. jeg hadde tenkt å bruke denne til brygging senere i dag, men kan/bør jeg bruke den??
Alternativt så har jeg Wyeast American ale, Safale us.04 eller Nottingham. bør jeg bruke noe av dette i tillegg/ istedetfor?

Tips mottas med Stor takk...

Mål graviteten for å se om det har skjedd noe i den?

Det føles litt som at denne trøden burde vært flyttet til bryggetabber, men her kommer det..
Som dere ser over så fikk jeg INGEN aktivitet i starteren, jeg så ikke noen bobler som steg opp og OG forandret seg med 2 grader på 24 timer..
Men siden alt var rent så valgte jeg å pitche gjæren for å se hva som skjedde.. dagen etter at brygget var satt til gjæring så var det ingen aktivitet i karet,  da tilsatte jeg Safale US-04 og gjæringen startet i løpet av timer..
Grunnet litt for høyt utbytte ;D, Så fikk jeg en OG på brygget på 1072, Nå har det stått i 12 dager og da jeg skulle sjekke FG(har vært stille i to dager) så klarte jeg selvfølgelig å knekke av toppen på hydrometeret, men det viste 1030. jeg regner med at det glasset jeg klarte å knekke av har litt å si for nøyaktigheten på avlesingen, men ølet lukter friskt med god aroma av humlen og kaffe/lær..
Jeg skal selvfølgelig få en måling med et nytt hydrometer, men er det unøyaktigheter i meskingen som forklarer den høye FGèn(ifølget termostaten så bommet jeg med 1 grad).
Eller kan det være en ide å virvle opp gjær å håpe at det setter igang igjen????????

Dersom du som du sier har hatt god gjæring, så ikke rør det ytterligere. "Virvle"  nå vil medføre fare både for å tilføre oksygen og forurensning.  :neinei:

Ta det piano og vent til det har gått minst 14 dager siden den startet.

Tilbake
Topp