Jeg tror ikke det blir helt riktig å bare dele volumene på to, fordi gjærveksten ikke er lineær. Hvis du f.eks. setter inn OG=1.040 og gjær med 50% viabilitet, så trenger du for 20 liter øl 1 pakke i 1.38 liter, men for 40 liter trenger du 1 pakke i 6.86.
Som sagt så ville jeg derfor ha justert volumet i kalkulatoren til det halve volumet av det du skal brygge, og viabiliteten til halvparten av det datoen gir deg.
Du har jo 20% viabilitet av 50 milliarder celler, dvs. du starter med ca 10 milliarder celler. Og du skal opp til 75 milliarder celler, som er det du trenger for å brygge 20 liter cider med OG=1.040, eller halvparten av det du trenger for å brygge 20 liter ØL ved OG=1.040. Setter du derfor inn 10 liter øl ved OG=1.040 i kalkulatoren, så ser du at det kommer opp at du trenger 75 milliarder celler.
En fersk pakke ølgjær har 100 milliarder gjærceller, så om du setter inn viabilitet=10% så gir kalkulatoren deg svar på hvordan du skal komme fra 10 milliarder til 75 milliarder.
Setter du da inn OG=1.040, volum=10 liter, viabilitet=10% så trenger du 2 pakker gjær i 1 liter starter for å få 75 milliarder celler.
For å finne ut hvordan du isteden kan klare deg med 1 pakke, men ved å lage starteren i flere runder, leker jeg litt med tallene i kalkulatoren for å finne ut hvor mange gjærceller du vil få av en starter på 1 pakke i 1 liter.
Jeg prøver med litt forskjellige tall for OG og volum (Ikke endre viabilitet) til jeg finner noe som gir en nødvendig starter på like over 1 liter. I eksempelet ditt havnet jeg på OG=1.030, volum=10 liter, viabilitet 10% trenger en starter på 1.2 liter og at dette vil gi 56 milliarder celler. Når jeg så endrer på volumet til 9.9 liter, 9.7 liter osv. blir starter volumet stadig mindre, og ved volum=9.2 liter er den nødvendige starteren nøyaktig 1 liter. Merk at du må finne dette punktet der du akkurat kan klare deg med 1 liter. Siden kalkulatoren aldri gir råd om starter under 1 liter så vil også lavere volum enn 9.2 liter gi råd om 1 liter starter, men da vil ikke tallet på "cells needed" stemme overens med det du får ut av starteren din.
I eksempelet nå, med OG=1.030, volum=9.2, viabilitet=10%, er cells needed=52 milliarder. Dette betyr at dersom du setter en starter på 10 milliarder gjærceller på 1 liter, så ender du opp med 52 milliarder gjærceller.
Så kan du ta neste skritt: 52 milliarder gjærceller tilsvarer en pakke med viabilitet 52%, og dette kan du plotte inn i kalkulatoren og du får opp at du trenger enda en starter på 1 liter.
Hvis du nå tenker deg om litt så ser du at dette gir en overpitching: hvis du endrer på volumet igjen helt til du ser akkurat når startervolumet blir større enn 1 liter, så ser du at du etter starter nr 2 vil ha 133 milliarder gjærceller.
For å fikse på dette kan du bruke simple starter i steden. Da får du 41 milliarder celler etter første runde og 92 milliarder etter 2. runde.
Dette er mye nøyere regning enn det som er nødvendig ut ifra usikkerheten i hjemmebryggingen, men jeg liker å bruke mrmalty når den først finnes, det er det beste verktøyet vi har.
Men mitt råd blir altså: starter i 2 runder, hver på 1 liter.
Hvis du synes forklaringen ble for omstendelig, så får du unnskylde. Jeg tenkte det var bedre å skrive for mye enn for lite.