Larzan skrev:Sist jeg åpnet en varmtvannsbereder ble jeg i hvertfall overbevisst om at varmvann er noe man ikke bør få i seg. Den var full av grums som satte en utrivelig brunfarge i kummen da jeg tømte den ut der.
Åpne vannrørene dine og ta en titt....Larzan skrev:Sist jeg åpnet en varmtvannsbereder ble jeg i hvertfall overbevisst om at varmvann er noe man ikke bør få i seg. Den var full av grums som satte en utrivelig brunfarge i kummen da jeg tømte den ut der.
Det samme sier britiske tedrikkere i min familieLarzan skrev:Jeg leste en artikkel om kaffebrygging der det var et poeng å bruke så friskt vann som mulig for å få ut de beste aromaene. Man skulle ikke koke vannet først eller ta fra bereder, da dette vannet blir mer oksygenfattig, kun varme opp nytappet vann til ønsket bryggetemp. Vet ikke om det gjelder for ølbrygging også.
Oddvar Demmo skrev:Skyllet med vann fra VVB under siste brygging siden smaken på det var OK. men strøm sparer vi ikke på det.
Ørnegård skrev:Jeg har sånn passe gammel vvb-tank og gjorde testen nevnt tidligere i tråden: tappet varmt vann og lot det stå i kjøleskapet og sammenlignet smak med kaldt vann fra springen. Overbeviste meg ganske raskt om at jeg ikke skulle starte med varmt vann fra springen. Neppe farlig, men det smakte ganske annerledes.
Viktste skrev:Ørnegård skrev:Jeg har sånn passe gammel vvb-tank og gjorde testen nevnt tidligere i tråden: tappet varmt vann og lot det stå i kjøleskapet og sammenlignet smak med kaldt vann fra springen. Overbeviste meg ganske raskt om at jeg ikke skulle starte med varmt vann fra springen. Neppe farlig, men det smakte ganske annerledes.
For at testen skal bli helt rett må du koke og avkjøle kaldtvannet førstst fordi oppvarmet vann mister luft og smaker mere flatt enn kaldtvann rett fra springen....