StarSan; kan dette lage usmak på øl?

:idea: fikk en idé og kjøpte sanitizer , skummet skulle være ufarlig for ølet men jeg hellte mitt førte brygg i vasken i går til min store skuffelse :cheeky:

Jeg har to komponenter som etterforskes starsand og en hage slange stubb ( i mangel av ett godt alternativ som silicon)

brukte blandingsforhold på flasken og hellte ut vesken i gjærekarr men fikk en sterkt bitter sur bismak på brygget , dette var ett kit så brukte ikke kok på dette.. helt enkelt .. kan ikke tenke meg det kan være noe annet en skummet som ga smaken ,,, jeg brukte 14 oz på 10 l ...

har ett korn øl og to andre bacher som er på gjæring nå ... ( ps mitt første allgrain ) håper dette er i orden ,, eventuellt er det noe jeg kan gjøre ... det vil bli 60 l i vasken .. ( eller en kamerat som ikke smaker forskjell ;D he he

Dette er i hertfall ikke star san sin feil. Ved normalt blandeforhold er det ikke nok til å sure ølen merkbart. ved ekstreme konsentrasjoner vil det nok kunne sure ølen, men 1/4 på 10L er ikke nok til å lage surt øl.
Mangelen på oppkok av vørteren, og dersom du har brukt springvann gjennom en hageslangestump er heller noe jeg ville prøve å legge skylda på enn star san :)

en kvart oz på til er forøvring mindre enn anbefalt orhold. 1oz/5gll er standaren om jeg ikke tar feil.

Du skriver 14oz på 10l vann, var det en trykkfeil?
Isåfall tror jeg nok det ikke er helt bra :eek:

Mener anbefalt dosering tilsier ca 0,5 oz, eller 15 ml på 10 liter vann!
Hvis ikke jeg tenker helt feil skal 14 oz StarSan være passe til 280 liter vann!

Dævven, hjernen min sa det sto 1/4, så ikke at det sto 14. 14 holder til et stort badekar. Hvis det er tilfelle, så er det ikke umulig at det kan ha gitt uønsket syrlighet nei.

Beklager trykkleif  :angel:  det var `1/4 oz ja..  nå tar jeg ingen sjanser og skyller med kokende vann ut starsand..  ikke stort stress det ..  ingen eller noe skal kødde med brygget  >:D  takk for tips :skitbra: :biersmile:

Tilbake
Topp