Sp.mål om overgang fra 15mm kobbermanifold

Jeg har akkurat laget meg en kobbermanifold. Jeg har laget en med stigerør som beskrevet i bokenmoderne hjemmebrygging. Men det jeg lurer på er hva skal jeg koble på enden av dette stigerøret? Har tenkt å gå for hevertprinsippet, men etterhvert kanskje det blir ei lita pumpe. Det er snakk om 15mm ytre diameter.

Ein silikonslange er grei til den bruken.  Det er jo litt temperatur på vørter når du tappar den og då er det greit at det er skikkeleg slange som tåler dette.    Ein halvtoms silikonslange (13 mm eller så) burde du greia å få på stigerøret. 

Når det gjeld pumpe er det ikkje så mange alternativ du har om du tenkjer at pumpa skal suga.  Dei fleste pumpene som ølbryggjarar bruker er ikkje sjølvsugande (March 809/815, Iwaki MD-10/20..,  Speidelpumpa frå Xylem). 

Ah. Selvsagt. Takk.

Men jeg har faktisk problem med å finne det. Har funnet 14mm heavy duty food grade på ebay, men da må jeg jo vente i noen uker. Har ikke klart å finne noe her i norge til overkommelig pris. Bør jo være to meter og blank.

Noen tips til hvor jeg kan få tak i en slik her til lands?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Miguel skrev:

Det spørs vel litt av kor du bur.  Du har ikkje lagt inn noko info om det på din profil på Norbrygg.. 

Brede skrev:

Hmm.. kan du peke ut hva jeg er ute etter? Jeg gikk på næringmiddelslanger og der fant jeg ikke 12/13mm med lengder under 20meter..

katla skrev:
Miguel skrev:

Det spørs vel litt av kor du bur.  Du har ikkje lagt inn noko info om det på din profil på Norbrygg..

Jeg bor ved osloområdet. Nei, den profilen min er ganske u-oppdatert. Bør kanskje fylle ut noe for å gjøre ting litt lettere.

Då finn du sikkert silikonslange enten hjå Bryggselv (Haslevollen) eller hjå Bryggeland (Sannergata).    TESS sine prisar på silikonslange er "tenk på et tall" og gang det med 3-4-5 eller noko slikt. 

katla skrev:
Då finn du sikkert silikonslange enten hjå Bryggselv (Haslevollen) eller hjå Bryggeland (Sannergata).    TESS sine prisar på silikonslange er "tenk på et tall" og gang det med 3-4-5 eller noko slikt.

Takk igjen. Trodde de tok halvveis blodpriser.

Men, enda et spørsmål. Klarer jeg å tre en 12mm på 15 mm rør? Burde vel gå hvis jeg varmer opp enden av slangen?

Tilbake
Topp