Søt IPA - hva skyldes det?

Hei medbryggere!
Jeg smakte på min nybryggede IPA i går og ble litt skuffet over en litt påtrengende sødme i ølen. Hva er årsaken til dette?
Min teori er at det kan skyldes enten for mye Crystal malt i ølet eller for lav utgjæringsgrad.
OG var 1,072 - FG 1,019
Maris Otter Pale Malt 4750 grammes - 88 %
Cara Amber 60 EBC 300 grammes - 6 %
Munich Malt 20 EBC 350 grammes - 6 %

Ølet har bare stått 9 dager siden flasking, så det er mulig karboneringen ikke er helt ferdig ennå.

Andre teorier mottas med takk!

Ser ut som om utgjæringen har stoppet litt tidlig..
Men det kan også tenkes at den må modne en uke til på flaske. Hvilken gjær brukte du?

1019 vil jo si en del restsødme. Dersom du har vært litt for forsiktig med bitterhumlen vil balansen tippe over mot søt. Men litt tid til modning kan hjelpe litt. Noe av sukkeret du tilsatte for karbonering tar gjæra seg av, samt at kullsyra bidrar med syre i ølet.

nordtvedt skrev:
Men det kan også tenkes at den må modne en uke til på flaske. Hvilken gjær brukte du?

Jeg brukte WLP007. Hvis Det skyldes utgjæringen, kan det bety at jeg brukte for liten starter mon tro?

ol3kr1st1an skrev:
nordtvedt skrev:

Jeg brukte WLP007. Hvis Det skyldes utgjæringen, kan det bety at jeg brukte for liten starter mon tro?

Kanskje du beluftet for dårlig? Evt. mesket på for høy temperatur.

Bård skrev:
1019 vil jo si en del restsødme. Dersom du har vært litt for forsiktig med bitterhumlen vil balansen tippe over mot søt. Men litt tid til modning kan hjelpe litt. Noe av sukkeret du tilsatte for karbonering tar gjæra seg av, samt at kullsyra bidrar med syre i ølet.

Takk for svar. I følge Beercalc skal jeg vært oppe i 103 IBU, men det er mulig jeg likevel burde vært litt hardere på labben med bitterhumla. Får håpe den blir bedre etter litt lagring.

Kan det skyldes mesketemperaturen? Høy temp skulle vel føre til lavere utgjæring såvidt jeg har fotstått.

EspenL skrev:
Kan det skyldes mesketemperaturen? Høy temp skulle vel føre til lavere utgjæring såvidt jeg har fotstått.

Jeg mesket på 64-65 grader, noe som burde være passe så vidt jeg fortstår.
Det spørs om ikke starterstørrelsen kan ha noe å si, tror også jeg vil redusere mengden crystal malt neste gang, så får vi se om det får noen utslag.

(72-19)*100/72=73,6% attenuasjon. Whitelabs sier 70-80 for 007 så du er ikke voldsomt langt unna. Jeg tipper for mye karamellmalt eller at termometeret ditt er feilkalibrert og/eller store deler av mesken har hatt høyere temperatur enn der du målte. For liten starter kan også ha en del å si på utgjæring, men jeg vil ikke tro at det er den eneste grunnen.

Bjarte H skrev:
(72-19)*100/72=73,6% attenuasjon. Whitelabs sier 70-80 for 007 så du er ikke voldsomt langt unna. Jeg tipper for mye karamellmalt eller at termometeret ditt er feilkalibrert og/eller store deler av mesken har hatt høyere temperatur enn der du målte. For liten starter kan også ha en del å si på utgjæring, men jeg vil ikke tro at det er den eneste grunnen.

Takk for svar. Det er vel bare å prøve seg frem, satser på knallresultat neste gang  ;D

Ole Mørkved skrev:
WLP007? Hmmm, kanskje du skal la flaskene dine stå ei uke til, og så sjekker du IPA-en din igjen?

Jepp, har ikke tenkt å skylle de ut. Det er ikke slik at den er udrikkelig, bare litt sjenerende søt  :)

Tilbake
Topp