Alt for lite skyllevann.Når jeg følger resept i MySpeidel får jeg ut max 15-16 liter. 23l meskevann + 3l skyllevann, skal hvis jeg forstår resepten riktig gi 21l vørter. Hva gjør nybegynneren feil?
Alt for lite skyllevann.
Touché!Du mener vel "altfor"? (hehe - endelig!)
Når jeg følger resept i MySpeidel får jeg ut max 15-16 liter. 23l meskevann + 3l skyllevann, skal hvis jeg forstår resepten riktig gi 21l vørter. Hva gjør nybegynneren feil?
Alt for lite skyllevann.
Det har du sikkert rett i. Det var fristende å svare trådstarter med internettklassikeren RTFM, men jeg er egentlig enig med deg. Bedre å la det gå og satse på at noen andre er villige til å forklare det grunnleggende. Jeg legger meg flat og beklager.Kjenner jeg som nybegynner sikkert hadde håpet på litt mer enn "for lite skyllevann".
Det hadde vært til god hjelp om du oppga maltmengde eller hva slags øl du skulle brygge. I tillegg til om du sitter igjen med 15-16 liter på flaske eller i kjelen etter kok.Når jeg følger resept i MySpeidel får jeg ut max 15-16 liter. 23l meskevann + 3l skyllevann, skal hvis jeg forstår resepten riktig gi 21l vørter. Hva gjør nybegynneren feil?
Batch 1: festbier; 5kg malt, kok 80min. 23l meskevann + 3l skyllevann, Og 12˚P ved 21liter(jfr. Oppskriften)
Til gjæringskar: 15.5 liter. OG 1057.
Batch 2: Rauchbier; 4.5 kg malt, kok 80 min. 23l meskevann+3l skyllevann OG12˚P 21 liter (oppskriften)
Til gjæringskar 16,5liter OG 1056.
Forstår at jeg må øke skyllevann, oppklarende svar i tråden så langt, liker å forstå hva jeg gjør feil. Hva er det med «recipes» i myspeidel jeg misforstår?
I dag brygger jeg på en kompaktbrygger (vanligvis brygger jeg med et annet oppsett).Når jeg følger resept i MySpeidel får jeg ut max 15-16 liter. 23l meskevann + 3l skyllevann, skal hvis jeg forstår resepten riktig gi 21l vørter. Hva gjør nybegynneren feil?