Slange til mesking

Hei

Har denne slangen som jeg bruker til mesking og skylling som det står food quality på (se bildet). Temperaturen kan komme opp i 70 grader, men når den kommer helt opp til 60 grader så lukter det varm gummi/plast. Mitt spørsmål er om denne slangen er trygg å bruke selv om det står food quality på med temperaturer over 50?

Vedlegg

• DSC00553.jpg
    DSC00553.jpg
    594,2 KB · Sett: 605
Ser ut som silikon, men brukte pvc en gang selv. Over 60 grader utløser det "myknere" som kan være giftig. Vet ikke om foodgrade skal tåle 100grader uansett, men jeg har byttet ut alt som er i kontakt med varm væske med silikon.

Denne karen på ebay har silikonslanger i mange dimensjoner. Food grade. Han har mye rall, men hvis du søker og leter litt finner du silikonslangene. Du kan også legge ved en melding hvis du ikke ønsker at han kapper slangene i den lengden som står i annonsen. Jeg har kjøpt slanger både til bryggeriet, og tynnere til tappeopplegget.

http://myworld.ebay.com/atop_authentic_auction/

Anders_1979 skrev:
Takk for svar. Skal sjekke om det er silikon, og hvis det er det så fortsetter jeg å bruke slangen
Lukter det gummi/plast ved oppvarming er det ikke sillikon. Sillikon vil heller ikke nevneverdig forandre seg ved oppvarming.

Fikk tak i slange til systemet vårt hos AEO.
Slange som brukes til melkeproduksjon, tåler oppvarming, isolert.
Bygger fortsatt på systemet, så har ikke prøvd den enda, men har blitt sagt at den skal funke bra av folk som har prøvd. Blir vel testa i løpet av helga.

Vedlegg

• Slange1-liten.jpg
    Slange1-liten.jpg
    31,8 KB · Sett: 391
  • Slange2-liten.jpg
    Slange2-liten.jpg
    18,5 KB · Sett: 373
oyroy skrev:
Fikk tak i slange til systemet vårt hos AEO.
Slange som brukes til melkeproduksjon, tåler oppvarming, isolert.
Bygger fortsatt på systemet, så har ikke prøvd den enda, men har blitt sagt at den skal funke bra av folk som har prøvd. Blir vel testa i løpet av helga.

Hvor kjøpte du den og hva kostet den?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Slangen (indre del) er vel såvidt eg kan sjå av nitrilgummi.  Og den kan vera næringsmiddelgodkjent - utan at eg går god for korleis den er når tempen er høgare enn ved melking.   

*Men* - eg og andre har vel opplevd at det heller vanlege middelet blant bryggjarar - StarSan - ikkje går så godt med nitrilgummi - det har ein tendens til å lukta svovel når nitrilgummi og starsan kjem i kontakt med kvarandre.  Så dette ville eg ikkje ha brukt samans med AEO-slangen. 

Tilbake
Topp