Saison gjæring

Skal brygge min første Saison (NØ sin India Saison), og lurer på om det er noen av dere som har noen smarte tips til en enkel løsning på temperatur kontroll på gjæringsforløpet. Tanken er å la gjæringen foregå på 20 gr de to første dagene, for så å øke temperaturen til 28 over de neste 4-5 dagene. Da må jeg ha en god løsning på å holde en gjevn temperatur under hele prosessen. Tenkte å muligens prøve å sette gjærinsdunken i et vannbad som må styres av en egnet varmekilde. Hva gjøre dere??

Etter jeg hadde min på 20 grader et par dager økte jeg med 1 grad hver dag inntil 30 grader. Dette er veldig enkelt hvis du har en termostat på badetgulvet :)

Blir det ikke veldig vanskelig å styre temperaturen i brygget ved hjelp av gulvtermostaten, eller misforstår jeg?

Så lenge du har temperaturmåler som viser innsiden av gjæringskaret et det ikke noe problem å kontrollere :)

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Løses enkelt ved å kjøpe varmeplate fra Petit agentur å bruke UT-200.
Selv setter jeg dunken på varmeplaten å isolerer den med et liggeunderlag. Da stiger temperaturen jevnt å trutt til den makset ut på ca 34 grader. Da er gjæringen med WLP 565 på terminal gravity etter ca 4 dager.
Jeg bruker ikke temperatur styring, men kun varmeplate å isolasjon.

Tilbake
Topp