RO-vann (Reversibel Osmose - vann)

Ok, kjør på, jeg ønsker deg lykke til. Jeg vet hvordan det er når man har lyst på noe nytt i bryggeprosessen, da blir man ikke fornøyd før det er testet ut ;)

Hold oss oppdatert om erfaringer underveis, det kan nok være interessant for flere.

^ Veldig godt sagt; jeg havner i en sånn tilstand hvor jeg godt veit at det kan være gode grunner for å vente; f.eks. sjekke ut hva jeg kunne få til med et godt ph-meter, som jeg antakelig uansett trenger - men altså; jeg tror virkelig at RO-vann kan gjøre em stor forskjell, og da ... :).

Og så kan dette forhåpentligvis bli en erfaring andre kan ha nytte av.

Jeg er ikke så rask av meg - men nå har jeg i alle fall fått somlet meg til å bestille ro-apparat (dette: http://webshop.korallen.no/products/dd-rosystem-189-liter-50-gallons) fra Korallen, og ph-meter (Hanna -128) fra Amazon. Så skal jeg høre av meg med erfaringer etter hvert. Det vil vel ta litt tid før jeg kan si noe om investeringen har svart til forventningene.

Hører gjerne mer fra andre i mens:). Takk for all hjelp så langt!

Litt på siden. Men jeg leste i ei blekke at nå får man bestilt ferdig pakke med vannjusteringer for RO-vann alt etter hva man brygger. En snarvei men snedig.

Tja - er det så mye snarere enn å ha en tabell, 4 bokser med salter og ei vekt? Dessuten er vel noe av poenget å eksperimentere litt?

Kjenner jeg @Finn Berger rett så har han kanskje enda ikke tatt i bruk Osmose-maskina?

:oops:

- vi får se til sommeren, når jeg tar fatt på pensjonisttilværelsen:). Men vanntrykket er ganske dårlig her; og utsikten til å måtte anskaffe ei ekstra pumpe for å få det til å funke, har vært en grunn til å utsette det. Mulig utstyret ender opp som "Til Salgs", ja:(.

Jeg ser at det anbefales å koble på en membranpumpe for å få opp trykket. Jeg tror jeg har en sånn liggende som jeg plukket av en dialysemaskin som skulle kastes. Har ikke anelse hvor mye denne kan øke trykket, men si fra hvis du vil prøve den i løpet av sommeren når du sitter der og tvinner tommeltotter. :)

Takk for tilbudet - om jeg ikke bestemmer meg for å selge utstyret, er jeg veldig interessert. Samboer'n reiser en del opp og ned til Nordland, så det kan sikkert arrangeres en grei måte å ordne transporten på.

Grunnen til at jeg ønsket å prøve RO-vann, var jo altså at vannet mitt i utgangspunktet er vanskelig å brygge lyst øl med. Nå har jeg, synes jeg, fått til noe noenlunde drikkelig ved hjelp av fosforsyre og litt kalsiumklorid, men jeg har fremdeles lyst til å se hva som skjer med et nøytralt utgangspunkt.

Den er grei.
Er du forresten fornøyd med pH-måleren du kjøpte?
Er det dette?

http://www.ebay.com/itm/Digital-pH-...699914?hash=item210b5f0f0a:g:LDIAAOSwu1VW4ABS

Nei, jeg slo til med dette: https://www.amazon.com/Hanna-Instruments-HI98128-Temperature-Tester/dp/B0085WV6GM

Grunnen var graden av nøyaktighet. Nå kan jeg jo ikke vurdere hvor nøyaktig det faktisk er, jeg må bare stole på det. Men det er i alle fall veldig greit i bruk, og det virker som om det gir veldig konsistente målinger.

Det er definitivt en av de investeringene i utstyr som jeg er veldig glad for at jeg har gjort. Å brygge med det vannet jeg har, som varierer en del med årstider og nedbør, vil ikke være enkelt uten et godt ph-meter.

Tilbake
Topp