Rengjøringsmiddel

Hei

Jeg lurte på om de rengjøringsmidlene vi bruker til å rense flaskene med er miljøvennlige?, Starsan etc. Eller er det noen som vet om noe?

Star san er syre med et middel som skummer. Det kan skade huden din eller andre ting det kommer i kontakt med ublandet, men miljøskadelig tror jeg ikke det er.

Det finner du her.
Et "ark" som forøvrig burde eksitert på norsk også.
(ser ikke bort fra at jeg fikk et med da jeg bestilte)

Det er ganske lett nedbrytbart. I utvatna form er det ikkje farleg for organismen så vidt eg kan sjønna. Om du er i tvil kan du bruke rein fosforsyre (petit for eksempel). Det blir brukt som surheitsregulerande middel i matvareindustrien og fins bl.a i Cola og har E-nummer E338.

Du seier miljøvenleg, det spørs jo litt kva du legg i det. Eg tvilar på du får tak i økologisk, co2-nøytral fosforsyre ;)

Og berre for å presisere, Star San er ikkje reingjeringsmiddel men desinfeksjonsmiddel. Reingjering er ein anna ting eigentleg.

Skal dumpe dette rett ut i naturen, d.v.s bakken/gresset/grøfta. Det vil ikke ha noen påvirkning i den grad at det er miljøskadelig? Det er det jeg mener.

Rett i sluken går fint. Har ingen problem med det i min septiktank. Det er det så mykje drit frå før at ein skvett dyre ein gang i blandt ikkje utgjer noko problem...

Ok glemte kanskje å si at dette skal foregå i en låve (mitt fremtidige bryggeri) der jeg tømmer avfallsvann i en tank med evt. gråfilter som jeg håper senere eller med en gang kan brukes til blomstervann o.l eller tømme ned på bakken. Min kone er hysterisk økologisk og mener alt jeg bruker av desinfeksjonsmiddel til brygging er farlig for naturen.

Hehe, budeia mi er utdanna i økologisk landbruk og eg hadde nok aldri fått vatna grønnsakene henna med Star San for å sei det slik.

Tilbake
Topp