Som fullstendig nybegynner har jeg har kokt et ekstraktbrygg etter følgende oppskrift (fra vestbrygg) til 25L:
3500g Spraymalt Light VB; Muntons
150g Crystal Malt VB; Thomas Fawcett
150g Dark Crystal Malt VB; Thomas Fawcett
20g Cascade VB (7,7%) - ved 60min
15g Cascade VB (7,7%) - ved 15min
20g Cascade VB (7,7%) - ved 2min
20g Cascade VB (7,7%) - ved 0min
1pk tørrgjær type US-05
OG skulle ende på 1051. Terminal Gravity på 1013
Siden vi ikke hadde stor nok gryte, kokte vi det i en på 18L, og så etterfylte med kokt (og avkjølt) vann i gjæringskaret, så vi endet på 25L i bøtta.
OG ble målt til 1050, så vi tenkte det var nær nok for første forsøk..
Det både luktet og smakte godt, forresten.
Vi så ikke infoen om rehydrering av gjær før senere, og tømte pakken rett i gjæringskaret. Det tok nesten et døgn før det ble noe liv i dunken, men så tok den helt av..
Etter 5 dager var det lite aktivitet igjen i gjærlåsen, og vi fant ut at det var på tide å tappe over på flasker.
Før vi stakk det om til midlertidig kar med sukkerlake, tok vi en skvett ut i et reagensrør og målte med Oechslevekt.
Den viste 1008.
Når vi smakte på det så var det "tynnt". Som om det manglet noe "kropp" på ølet.
Ellers var smaken fruktig og fin, men det manglet noe ubestemmelig.
Forslag til hva vi kan ha gjort feil?
Vi var litt redd det ikke skulle gjære nok til at vi fikk kullsyre, så vi kompenserte med litt mer sukkerlake. Mulig det må føres på feillisten også
Vi hadde 6g sukker pr liter.
3500g Spraymalt Light VB; Muntons
150g Crystal Malt VB; Thomas Fawcett
150g Dark Crystal Malt VB; Thomas Fawcett
20g Cascade VB (7,7%) - ved 60min
15g Cascade VB (7,7%) - ved 15min
20g Cascade VB (7,7%) - ved 2min
20g Cascade VB (7,7%) - ved 0min
1pk tørrgjær type US-05
OG skulle ende på 1051. Terminal Gravity på 1013
Siden vi ikke hadde stor nok gryte, kokte vi det i en på 18L, og så etterfylte med kokt (og avkjølt) vann i gjæringskaret, så vi endet på 25L i bøtta.
OG ble målt til 1050, så vi tenkte det var nær nok for første forsøk..
Det både luktet og smakte godt, forresten.
Vi så ikke infoen om rehydrering av gjær før senere, og tømte pakken rett i gjæringskaret. Det tok nesten et døgn før det ble noe liv i dunken, men så tok den helt av..
Etter 5 dager var det lite aktivitet igjen i gjærlåsen, og vi fant ut at det var på tide å tappe over på flasker.
Før vi stakk det om til midlertidig kar med sukkerlake, tok vi en skvett ut i et reagensrør og målte med Oechslevekt.
Den viste 1008.
Når vi smakte på det så var det "tynnt". Som om det manglet noe "kropp" på ølet.
Ellers var smaken fruktig og fin, men det manglet noe ubestemmelig.
Forslag til hva vi kan ha gjort feil?
Vi var litt redd det ikke skulle gjære nok til at vi fikk kullsyre, så vi kompenserte med litt mer sukkerlake. Mulig det må føres på feillisten også
Vi hadde 6g sukker pr liter.