"sprit smak" på Porter

Tav

Hei.
Ein litt utolmodig bryggar smakte i går på porter som har stått 14 dager på flaske. Syntes det var en rar ettersmak på ølet, og syntes det smakte mest som sprit. Når eg svelgte, kjente eg halsbrannen komme med ein gang. Hva kan dette være? Og kan det forsvinne?
Snakket med andre bryggere som meiner ein kjenner med ein gang om ølet er surt. Kan ikkje seie at eg fekk intrykk av att det var surt. Men korleis smaker surt øl?

Kan ikke si jeg har smakt noe slik du beskriver, men har lest om noe lignende.
Mulig du finner svar på spm her:
http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html

Det kan være en kombinasjon av lav meske temp og høy gjæringstemperatur som gjør at ølet ikke har kropp til å bære alkohol innholdet, og at du har fått noen "høye" alkoholer pga for høy gjæringstemp.

Hva slags gjær brukte du og hvilken temp gjærte du på?

Takker for svar.
Eg brukte ganske høy mesketemperatur, trur det var nesten 70 grader. FG 1060, og OG 1026. Gir alkoholprosent på kun 4.5 prosent. Men i følge oppskrifta skulle eg ha 6 prosent
Gjæren var, for første gang, vårgjær, men hva han heiter er eg usikker på. Eg ristet flasken noen ganger, og puttet han oppi. Hadde ikkje starter, men det skulle visst ikkje være nødvendig i så lite som 10 lite.

Hvordan vet en om Ølet er surt? Kjenner en dette med en gang slik som noen påstår?

Vaskerommet i kjelleren holder ca 18 grader. Litt over om dagen, og litt under på natten. Men skal ein ikkje over 24 grader for og skade prosessen? Eg er hvertfall under det. Har laget mykje øl på det vaskerommet som har blitt veldig bra.

Kommer mye an på gjæren hvor høyt opp man kan gjære før alkoholen evt. fuselsmak melder seg.

Ville nok satt penger på at gjæringen som feilens synder!
Gjærceller er svært små, å selv moderate temperatur svingninger kan gi utslag i smak.
Syntes personlig at gjærings temperatur kontroll er viktigere enn meske temperatur.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok, så da er omgivelsestemperaturen problemet.
Så hva gjør eg med Porteren? tømmer han ut og prøver igjen, eller kan smaken forsvinne av seg selv?

Jeg fikk også litt hissig smak på en porter for litt siden. Jeg glemte den helt på flaske og prøvde en igjen senere... Kanskje tre mnd senere, og den smakte faktisk veldig godt. Jeg hadde latt det stå på flaske eb stund til og prøvd om litt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Tav skrev:
Ok, så da er omgivelsestemperaturen problemet.
Så hva gjør eg med Porteren? tømmer han ut og prøver igjen, eller kan smaken forsvinne av seg selv?

Sett den kjøling noen mnd og sjekk den igjen

Ja, får vente noen mnd før eg gir endelig dom. Dei koster jo ingen ting og ha stående.
takker for gode svar

Tilbake
Topp