Plassering av pt100 i RIMS-kolbe

Mens jeg venter på rørdelene jeg mangler til RIMS-kolbe, prøver jeg å planlegge mest mulig i forkant. Har stoppet opp ved problemstillingen plassering av pt100/varmeelement. Hva synes folk er fordeler/ulemper ved å plassere pt100 ved inngangsporten snarere enn ved utgangsporten?
Mener jeg har sett begge deler beskrevet uten å finne helt ut av hva det er fornuftig å velge.
 
Jeg bruker pt-100 etter varmekolben/retur mesk til meskekaret. Ikke prøvd noen andre varianter, men meget fornøyd med dette.
 
Nærmest utløpet fra elementet, ellers kan det ta lang tid før tempen blir målt og dermed blir tempen alt for høy, ihvertfall i teorien, men teori kommer ofte av prakrisk erfaring.

EDIt : red. bort noe rot.
 
Den skal vell helst monteres på utgangen ellers kan du risikere brent varme element. Spør meg hvordan jeg vet det  ;D
Også blir måling mer riktig ved at den måler varmen generert fra elementet og ikke varmetapet som kommer tilbake fra mesken.
 
Ved utløpet er som sagt mest hensiktsmessig.
Husk også å koble varme-elementet/styringen slik at du kobler ut elementet når du ikke kjører sirkulering.
Det kan spare deg mye irritasjon :)
 
magne1972 skrev:
[...]
Husk også å koble varme-elementet/styringen slik at du kobler ut elementet når du ikke kjører sirkulering.
Det kan spare deg mye irritasjon :)
Argh! Dette er jo selvfølgelig en helt utmerket idé, bortsett fra at jeg allerede har klargjort styringa i en ganske kompakt boks med lite plass til overs. Herved notert til versjon 2.0.
EDIT: Hadde tenkt å kjøre kontinuerlig resirkulering.
 
JørnP skrev:
magne1972 skrev:
[...]
Husk også å koble varme-elementet/styringen slik at du kobler ut elementet når du ikke kjører sirkulering.
Det kan spare deg mye irritasjon :)
Argh! Dette er jo selvfølgelig en helt utmerket idé, bortsett fra at jeg allerede har klargjort styringa i en ganske kompakt boks med lite plass til overs. Herved notert til versjon 2.0.
EDIT: Hadde tenkt å kjøre kontinuerlig resirkulering.
Jeg kjører også kontinuerlig resirkulering, men batch-sparger. Slår av resirkuleringen under tapping/fylling, og uten sirkulering den lille stunden, ville vannkokeren min gått berserk hvis spenningen hadde stått på. Temperaturføleren faller med en gang sirkuleringen stopper :)
Sett på en bryter mellom pid og SSR, eller enda tryggere, mellom SSR og elementet. Da kan du enkelt slå av elementet under tapping/fylling (hvis du batch-sparger)
Ved kontinuerlig skylling sirkulerer man vel heller ikke under avrenning? (har ikke kjørt kontinuerlig skylling selv)



Edit skrivefeiler :)
 
magne1972 skrev:
JørnP skrev:
magne1972 skrev:
[...]
Husk også å koble varme-elementet/styringen slik at du kobler ut elementet når du ikke kjører sirkulering.
Det kan spare deg mye irritasjon :)
Argh! Dette er jo selvfølgelig en helt utmerket idé, bortsett fra at jeg allerede har klargjort styringa i en ganske kompakt boks med lite plass til overs. Herved notert til versjon 2.0.
EDIT: Hadde tenkt å kjøre kontinuerlig resirkulering.
Jeg kjører også kontinuerlig resirkulering, men batch-sparger. Slår av resirkuleringen under tapping/fylling, og uten sirkulering den lille stunden, ville vannkokeren min gått berserk hvis spenningen hadde stått på. Temperaturføleren faller med en gang sirkuleringen stopper :)
Sett på en bryter mellom pid og SSR, eller enda tryggere, mellom SSR og elementet. Da kan du enkelt slå av elementet under tapping/fylling (hvis du batch-sparger)
Ja, det er jo en innlysende løsning. En bryter har jeg plass til. Takk!
 
Så må du og ha forsinkeing på pumpa etter at elementet er slått av, det er en del varme i elementet som skal ut.
Ikke for å stresse deg men et tips. :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Så må du og ha forsinkeing på pumpa etter at elementet er slått av, det er en del varme i elementet som skal ut.
Ikke for å stresse deg men et tips. :)
Det hadde jeg ikke tenkt på, men det virker logisk. Takk for det! Må jobbe litt med den konfigurasjonen jeg har nå, og tenker at jeg foreløpig legger inn i rutinen å la pumpa gå litt etter at jeg har skrudd av varmen. Så blir en eventuell automatisering på dette området liggende til før nevnte versjon 2.0.
 
Ser du har fått gode svar.
Ville berre nemne at det er ein dårleg ide å sette sensoren før varmeelementet, så ingen andre går i den fella.
Av den grunn at det vil ta vanvittig lang tid før vørteren har sirkulert fra varmeelementet, gjennom maltsenga og forbi sensoren igjen. Med det resultat at temperaturkontrolleren vil gi på det den maktar heile tida til sensoren registrerar temperaturauke. Då vil mest sansynleg vørteren i RIMS-røyret og på toppen av maltsenga vere alt for varm, kansje nerme kokepunktet om effekten er høg nok i høve til flowen.
 
Er det noen som har forsøkt å bruke flow switch på rims? Altså slik at elementet ikke får strøm om det ikke er gjennomstømning i systemet. Flere rimelige flow switch i rustfritt på ebay, så tenkte å koble en sånn med SSR i sløyfen til varmeelementet.

Noen erfaringer eller tanker rundt dette?

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 2
 
Jeg skal ha måling både før og etter varmeelementet. Jeg styrer på førverdien siden dette er "fasiten" på nåværende mesketemp, mens etterverdien fungerer som sikring der jeg legger inn en offset før varmeelementet kobler ut, f.eks. setpunkt + diff(setpunkt, førverdi).
 
Jeg har gjort det slik. En 35 liters vannkoker modifisert med utløp og pumpe under bunnen.
 

Vedlegg

  • Meskekar.jpg
    Meskekar.jpg
    25,2 KB · Sett: 159
Tilbake
Topp