cjohansen
Norbrygg-medlem
Jeg har lenge nå tatt ut en vørterprøve i forbindelse med bygging,for å ha et mål på hvor god prosessen min er på den kalde siden. Etter kok overføres vørter til gjæringskaret, O2 tilsettes, og før man så tilsetter gjær så tar man ut litt vørter til et sterilt glass. Dette glasset oppbevares helst nærmere 30C. Tiden det tar før man har synlig aktivitet i glasset sier noe om rensligheten din. Aktivitet innen 7 dager indikerer en viss grad av infeksjon (innen 3 dager og ølet er mest sannsynlig ødelagt).
Ettersom jeg i det siste har sett aktivitet skuffende tidlig bestemte jeg meg forrige uke for å ta flere tester for å identifisere problemet:
1. Rett ut av krana på kjelen
2. Gjennom kran på kjelen og slange for overføring
3. Via gjæringskar
4. Etter O2
5. Samme som 4, med clarex.
Jeg er litt usikker på om testen kan si meg noe som helst da jeg etter noen dager fikk aktivitet i 3 og 4, men merkelig nok ikke 5. Jeg tenker at prosessen med å koke glassene kanskje ikke gjør dem sterile nok for formålet, så jeg kommer til å gå tilbake til noe mer tidkrevende ovnssterilisering av glassene.
Men det mest interessante er det som skjedde med prøve 5. Her er de fire første:
Ikke noe å bemerke seg. Her er den som fikk clarex:
Unnskyld fransken, men hva faen?
Jeg har hatt clarexen min lenge, så det er godt mulig at det har sneket seg noe rusk oppi den. Noen som vet hva dette er? Rancid clarex? Overdose? (2 dråper på 300ml)
Ettersom jeg i det siste har sett aktivitet skuffende tidlig bestemte jeg meg forrige uke for å ta flere tester for å identifisere problemet:
1. Rett ut av krana på kjelen
2. Gjennom kran på kjelen og slange for overføring
3. Via gjæringskar
4. Etter O2
5. Samme som 4, med clarex.
Jeg er litt usikker på om testen kan si meg noe som helst da jeg etter noen dager fikk aktivitet i 3 og 4, men merkelig nok ikke 5. Jeg tenker at prosessen med å koke glassene kanskje ikke gjør dem sterile nok for formålet, så jeg kommer til å gå tilbake til noe mer tidkrevende ovnssterilisering av glassene.
Men det mest interessante er det som skjedde med prøve 5. Her er de fire første:
Ikke noe å bemerke seg. Her er den som fikk clarex:
Unnskyld fransken, men hva faen?
Jeg har hatt clarexen min lenge, så det er godt mulig at det har sneket seg noe rusk oppi den. Noen som vet hva dette er? Rancid clarex? Overdose? (2 dråper på 300ml)