Overkarbonering

BrewU

Vi har nok overkarbonert det ene jule ølet vårt.
Det vil si en flaske har eksplodert, det er ca 10 dager siden, men ingen har røket ettter det.
Når en åpner en av flaskene så bruser det greit over.  :nosmile:

Hva skal en gjøre med det, er det bare å åpne de og spre godene på marken?

Kunne en like gjerne åpnet de og helt innholdet på en glassballong og gjemt den unna i et par år og se hva som skjer med det?!  :jaha:

hvor mye sukker pr liter brukte dere? hvordan stakk dere om ølet før flasking? står spruten høyt når dere åpner flaskene eller bare skummer det litt over?

Jada, spruten står gnaske høyt og det skummer rikelig!
Vi brukte 5 gr pr liter, OG var 1089 og FG 1025.

Har ikke vært med på rekorking av øl før, kanskje det er noe å forsøke?!

Kjøl ølet ned så kaldt som mulig før dere åpner korkene. Legg nye korker løst på flaskene og la ølet bli varmere før dere korker igjen.

Jeg har selv fått disse fontenene på 3 brygg. Bryggene smakte meget godt og jeg hadde stabil FG målt over noen dager. Bryggene var fine i noen uker men så begynte de å skumme over. Kom til å tenke på at på disse har jeg blandet nottingham gjær til karbonering siden jeg hadde gjæret med wlp007 og wlp002 og ville at de skulle karbonere raskt. De ble raskt karbonert men nå har jeg da disse fontenene da  ;D

Tror ikke at jeg skal blande gjær igjen, da får jeg heller ta tiden til hjelp når det kommer til karbonering.

Hvis du brukte bare 5g pr liter og spruten står høyt, samtidig som du er sikker på at gjæringen var over kan det tyde på en gusher-infeksjon..

Du hadde alt etter temperaturen når du tappet på flaske, 09-1.1 enheter co2 i ølet. Sukkeret gir deg ytterligere 1,25 enheter. Du skal ha et øl med mellom ca 2 og 2,35. Det har du åpenbart ikke fått med mindre du åpner flaskene i 40 varmegrader.

Hva kan ha skjedd? Du kan ha en infeksjon. Smak på ølet.
Du kan ha tappet for tidlig med mye forgjærbart restsukker som gjærer på flaskene. Ta opp en flaske smak på ølet, la en del øl bli flatt og mål fg. Smaker ølet godt og fg har sunket  har du svaret. 
Du kan ha ujevn blanding av sukkeret. Noen flasker får mye sukker og noen lite. Smaker ølet godt og FG er som før er dette ikke usannsynlig.

Uansett kan du jo forsøke å lette noe på trykket. Hvis flaskene står i kjellerbod kan du få flaskepopcorn hvis det blir varmt.

mvh

Bårdd

Samme problemet hos meg på ett brygg.. Jeg har bare glasset klart ved siden av vasken med en gang jeg åpner flasken og begynner å helle med en gang. Da rekker ikke overtrykket i flasken å rive løs gjærfoten, og brygget smaker fortreffelig. For all del, IKKE HELL UT GOD ØL :)

Takker for gode tips og lærerike svar!

Smaken var god sist uke, skal sjekke FG nå de nærmeste dagene!

Gitt at gjæringen var over ved flasking må du ha infeksjon får å redusere FG.
Hvis du ikke bruker brett da, men det vet man vanligvis.

Kjell G skrev:
Gitt at gjæringen var over ved flasking må du ha infeksjon får å redusere FG.
Hvis du ikke bruker brett da, men det vet man vanligvis.

Vi har vel egentlig ingen informasjon om gjæringsforløpet her, så det blir uansett bare spekulasjoner.

Tilbake
Topp