ossian suprimly gold

Min nærbutikk får ikke tak i dette ølet som jeg har lagt min elsk på lengre:mad:
Lurer derfor på om det er noen som har en oppskrift på det, eller
noe som er i nærheten sånn smaksmessig?
Jeg hadde blitt en meget lykkelig mann hvis jeg kunne brygget dette "i mine øyne fantastiske" ølet selv.

@daskebeer

Et litt seint svar, men du er sikkert fremdeles like glad i dette ølet:). Jeg har ikke noen autorisert oppskrift, men har overført litt fra en Lia Fail-oppskrift som jeg fant her på forumet. Så sammenholdt jeg det med det beste jeg har funnet om sammensetningen av Ossian på nettet:
Inveralmond Ossian Ale
ABV: 4.1%
IBU: 22
Colour: golden 5°SRM/10°EBC
Grainbill: Maris Otter Pale, CaraMalt, Wheat Malt
Bittering Hops: Fuggles, Perle
Aroma Hops: First Gold, Cascade

Slik ser mitt forsøk ut så langt:
OG 1.043, Preboil SG 1.036 (32 liter til kok, 27 liter etter en times kok) FG 1.012 med 72% utgjæring. ABV 4,1%. IBU 22,4. EBC 10.
Meske på 66 grader, eventuelt legge inn et dekstrinasjonssteg på 71.

Malt til 25 kilo i gjæringskaret, beregnet ut fra en meskeeffektivitet på 72% (No sparge)

4.50 kg Maris Otter
0.40 kg Hvetemalt
0,15 kg Caramalt 30 EBC
Humle
17 gr Magnum 10% @ 60 (18 IBU)
20 gr Willamette 5,5% @ 5 (2,3 IBU)
15 gr Cascade 6,7% @ 5 (2,1 IBU)
Gjær
WLP 028 Edinburgh Ale Yeast

Jeg bruker altså Magnum som bitterhumle; det gjør neppe noen særlig forskjell. Så bruker jeg Willamette i stedet for First Gold - siden det er det jeg har:). Det jeg henter fra Lia Fail-oppskriften er tilsetningstidspunktene for humle, mengden aromahumle, og mengden hvetemalt (legger på litt). Det er selvfølgelig nokså vilkårlig, men jeg tenker at dette er to øl som tross alt hører sammen, og at bryggeriet kanskje har brukt samme skjema, bare med høyere bitterhet i det mørkere og noe sterkere ølet (35 IBU). Uansett; jeg synes ikke det ser helt galt ut.

Kommentarer?

Det viste seg at det ikke bare var nærbutikken min som ikke fikk tak i Ossian lengre. Har ikke funnet dette ølet i butikk siden jeg postet denne tråden i April 2015.
Så dette må prøves. Nå har det seg slik at jeg bare har brukt tørrgjær på bryggene mine så langt i karrieren. Finns det noe tilsvarende til 028 i tørrgjær? Kanskje us 05 vil fungere.
Eller kanskje dette er anledningen til å ta steget over i ferskgjærets verden.
Uansett, skal prøve meg på å brygge dette. Du skal brygge du regner jeg med?

Det viste seg at det ikke bare var nærbutikken min som ikke fikk tak i Ossian lengre. Har ikke funnet dette ølet i butikk siden jeg postet denne tråden i April 2015.
Så dette må prøves. Nå har det seg slik at jeg bare har brukt tørrgjær på bryggene mine så langt i karrieren. Finns det noe tilsvarende til 028 i tørrgjær? Kanskje us 05 vil fungere.
Eller kanskje dette er anledningen til å ta steget over i ferskgjærets verden.
Uansett, skal prøve meg på å brygge dette. Du skal brygge du regner jeg med?

Helt klart:).

Jeg ville ikke brukt 05, fordi den er veldig "rein". Du må ha noe britisk her, noe som bidrar med litt fruktighet - og så kan du styre hvor mye du vil ha av det gjennom gjæringstemperaturen. Safale S-04 er vel det nærmeste å gripe til, eventuelt Danstar Nottingham. WLP028 Edinburgh Ale Yeast er "husgjæren" min, og den er jo skotsk, også:). Egentlig burde du prøve den. Hvis du brygger noenlunde jevnlig, er den velegnet, fordi den kan topphøstes enkelt . Og den er en pålitelig og grei gjær, som lager veldig godt øl. Gjærer du den ved lavere tempersturer (17-18 grader) gir den et relativt lite fruktig øl, vil du ha mer, kan du gå opp. Den dekker ikke til humlesmaken/aromaen, og derfor kan du godt bruke den på "hoppy" amerikanske øl, også. Jeg bruker den til all slags ale, utenom tyske og belgiske.
.

Interresant, ser ut som om jeg må hoppe i det å begynne med fersk gjær.
Men nå har jeg 2 bacher på dunk, + at jeg faktisk i dag var hos Garo brygg(ølbryggingsutstyrs sjappe i Kr.sund og invisterte i 3 til.

, så jeg må nok vente litt med å brygge Ossian clonen(trykte selvsagt på send svar knappen med et uhell)

hehe - det skjer mye rart på et tastatur:).

Jeg får ikke brygget denne med det aller første, jeg heller - tror jeg:rolleyes:. Har 4 brygg til gjæring som må tappes på flaske, og bryggetida bør vel helst brukes der i første omgang. Men nå har jeg fått veldig lyst til å teste ut denne . Og jeg er tom for pale ale - i alle fall hvis en er villig til skille mellom bitter og pale ale:p.

Jeg kunne ellers godt tenke meg å brygge Lia fail, også. Begge disse ølene har vært favoritter, men jeg har slått fra meg å finne oppskrifter. Men nå ...

Jeg mener forresten at det ikke er lenge siden jeg fikk tak i en Ossian. Jeg burde jo egentlig smake på en igjen og sjekke om oppskriften virker rimelig i forhold til ølet:). Jeg tror ikke maltblandingen kan være veldig gal, men jeg bør se om humlinga virker rimelig. Jeg poster her hvis jeg finner en (men først må jeg bli kvitt en forkjølelse jeg har sittet hjemme og hygget meg med i dag - alle forkjølelsers mor:eek:. Prøvde en øl i sted, og den smakte nada:(.)

edit: Mulig en smakstest vil si noe om gjærvalget, også. Husker smaken dårlig nå, men om den skal ha et hint av sødme, er det kanskje lurt å gå for wlp002.

Sist redigert:
Ha er så spes med denne? Hvorfor er den så god?
Etter oppskrift er dette en enkel maris otter pale ale med moderat humle, men kjenner ikke gjæren. Hvilket preg gir denne gjæren på øllet?

Ha er så spes med denne? Hvorfor er den så god?
Etter oppskrift er dette en enkel maris otter pale ale med moderat humle, men kjenner ikke gjæren. Hvilket preg gir denne gjæren på øllet?

Tja, jeg synes det er en vellykket "enkel maris otter pale ale med moderat humle" - med en heldig innblanding av cascade i det britiske, som gjør det litt spennende. MO er merkbart, så klart, og så er det en del fruktighet, som må skyldes gjæren. Men det er ikke noe veldig "spesielt" øl, bare "skikkelig godt" .

WLP028 Edinburgh Ale Yeast er en ganske rein gjær når den gjæres nede ved 18 grader, og den lar humla kjennes godt også når du humler moderat. Det siste er en grunn til å bruke den her. Og så skal den få jobbe oppe rundt 20 grader, for å gi litt mer frukt.

Inveralmond har sin egen gjær. Jeg mener å huske at ølet har litt sødme, og . Det kan jo være fordi gjæren ikke gjærer særlig godt ut, og det satte meg på ideen om å bruke 002 - men det er ikke så ideelt i forhold til humla, tror jeg. Mulig at det ville være en ide å gå litt opp på mengden caramalt hvis jeg bruker 028, som er sånn midt på treet når det gjelder utgjæring (70-75% sier WL, og det stemmer ganske godt med mine erfaringer).

Det er mye mulig at det som virkelig gjør dette ølet, er gjæren, og kanskje er ikke 028 det beste valget - sjøl om det er favorittgjæren min:). Jeg må smake ølet igjen, som sagt, før jeg bestemmer meg. wlp013 - en gammel venn - er en kandidat, også.

Fant denne produktbeskrivelsen på nettet. Ikke så veldig detaljert men.

PRODUCT DESCRIPTION
Ossian Scottish Golden Ale Clone All-Grain Kit:

Our interpretation of Inveralmond Brewery’s Ossian Scottish Golden Ale. A pale, golden coloured brew with a full bodied fruity flavour with distinct nutty tones and a hoppy, zesty orange aroma, derived from First Gold and Cascade Hops.

Kit Includes

• Grains
  • Hops
  • Yeast
  • Instructions suitable for all skill levels
Specs

• OG - 1.044
  • IBU - 22
  • SRM - 5.0
  • ABV - 4.1%
  • 5 gallon batch
Not Included But Required

• Mash tun
Optional

PRODUCT VIDEOS
FIND SIMILAR PRODUCTS BY CATEGORY
VENDORS OTHER PRODUCTS
PRODUCT REVIEWS
CUSTOMERS WHO VIEWED THIS PRODUCT ALSO VIEWED

Hmm, har denne i kjølskapet etter tur til færøyene i sommer. Må tydeligvis sprette den i helgen for å kjenne ka som gjør den så god :)

@daskebeer
Nå er "Ossian" på flaske, og det tegner enormt bra. Jeg tror dette blir et knalløl - men det drøyer ei uke eller to før jeg får smakt det ferdig karbonert, og det er først da du veit hvordan det har gått. Rapport kommer.

Jeg gleder til å høre hvordan den blir. Hvilken type gjær brukte du?

Jeg brukte WLP028 Edinburg Ale Yeast. Det skulle jo bli riktig:). Jeg gjæret på 19 grader, og det funker bra for denne gjæren, skjønt det kan godt hende det blir bra å gjære den høyere. Det er den jeg stort sett bruker nå. Den gir ikke masse estere, men er likevel ikke kjedelig rein, som 001, og den gir veldig tydelig rom for maltkarakteren i et øl, uten å skygge for humla. Dette er hva Whitelabs sier om den, og det stemmer. Jeg har brukt den mye, og kan skrive under på det. (Et annet argument for den er at den er egnet for topphøsting.)

Du jo ikke bruke denne gjæren, men jeg kan i alle fall anbefale den. Wyeast har sin utgave av den samme gjæren, 1728 Scottish Ale Yeast. Begge er opprinnelig fra McEwans, uten at de nødvendigvis er helt like nå.

Neste gang (jeg tror det blir en neste gang:)) vil jeg prøve WLP013, som gir litt mer estere, uten at den er veldig blomstrete.

Ok. Det blir spennede å se hvor nærme du ender opp i smaksbildet på dette ølet kontra orginalen. Jeg skal sporenstreks "etter Jul, har litt mye øl på lager nå" debutere som ferskgjærbrygger hvis du mener at du er i nærheten av orginalen, hvis jeg får bruke oppskriften din da selvsagt...

Tilbake
Topp