Ølen ble for sterk!

Jeg skal flaske en am. Blonde ale i kveld, men jeg synes den ble i sterkeste laget med 6% alkohol! Kan jeg tynne ut den ferdig gjærede vørteren med vann, f.eks bruke en stor nok mengde da jeg lager sukkerlake til at jeg får den ned 1%? Eller vil ølet bære preg av å være utvannet med denne metoden? Håper noen kan svare kjapt her, for planen er å flaske om et par timer!
På forhånd takk! :)

Det er jo vanlig å vanne den ut mellom kjele og gjæringskar for å justere ned OG, så i mitt hode så burde det gå greit å tilsette vann etter gjæring. Det samme gjøres forøvrig med whisky, det som lagres på tønne har vanligvis høyere alkoholprosent enn det som selges på flasker, de vanner altså whiskyen ut når den tappes på flasker.

Det er beroligende å høre! Men er det noen her inne som har prøvd dette, og kan fortelle hvordan det ble? Og hvordan regner jeg ut hvor mye vann jeg trenger?

Husk at å vannet ut øl endrer humleprofilen. Nå hvet jeg ikke hvilken gjær du har brukt og temp men vil også anta at den vil endre den også.
Selv ville jeg bare flasket det. Hva var OG og FG?

Og 1.050 fg 1.007, gjæret med Nottingham tørrgjær. Den har ikke rare humleprofilen til å begynne med, med 25 ibu, så alkoholsmaken er veldig dominerende! Iallefall nå som ølen holder 19 grader og er flat.. Men jeg regner med at det blir en betydelig alkoholsmak i det ferdige produktet også, hvis jeg ikke vanner den ut..

Hvilken temp gjæret du på?
Eneste tiden jeg har fått veldig alkohol smak er når gjæringstemp har hvert veldig høy.

TrondR skrev:
Det er beroligende å høre! Men er det noen her inne som har prøvd dette, og kan fortelle hvordan det ble? Og hvordan regner jeg ut hvor mye vann jeg trenger?

Ja, slik som du må nå å det gikk bare bra

Jeg tok ut en prøve til nå, en god del større en sist, og ølet smaker ikke på langt nær så alkoholsterkt nå! Kan det være at det som ligger nærmest gjærkaka har mer alkoholpreg enn ølet lengre oppe i dunken? Den har stått helt uberørt til gjæring i 2 uker nå.
Det ble forresten ikke noe tapping i dag, de var utsolgt for flasker på Europris!  :eek:

Husk å koke vannet først, ikke bare for å ta livet av bakterier etc, men også for å begrense O2 innholdet i vannet.

Jepp, men nå tror jeg egentlig at jeg dropper å vanne den ut, siden andre prøve smakte langt bedre!  ;D

Leffe blonde er jo på 6,6 %, du kan regne med at alkoholsmaken forsvinner etter litt lagring. Eneste problem slik jeg ser det er at du ikke kan drikke så mange halvlitere av den i solveggen, men det handler mer om planlegging...

Takk for svar!
Med nesten alle ølene jeg lager er det slik at noe smaker litt "off" da jeg tar ut en prøve før omstikk og karbonering, så tråler jeg rundt på forum etter hva det kan være, samtidig som jeg bekymrer meg for om ølet må gå i vasken,- men de blir alltid bra etter lagring!
Nå burde jeg lære snart,- RDWHAHB!

Tilbake
Topp