Jeg har fått låne en oksygen måler og gjorde noen målinger under dagens brygging .
Jeg benytter "jula løsningen" beskrevet flere plasser, bruker en inline brusestein 2 micron.
http://www.aliexpress.com/item/1-2-...ron-Kegging-Homebrew-1-4-Barb/1553763098.html
Brygget 50 liter som jeg tok ut i 25 liters kar.
Kar 1.
1. Måling av vørter etter koking: 1,5 ppm.
2. Tappet 5 liter i karet ristet i ca 30 sek: 9,5 ppm.
3. Tappet videre opp til 15 liter med 1,5 l/min i 1,5 minutt med oksygen: 17,5 ppm
4. tappet videre til 23 liter, uten oksygen: 23 ppm ! Ja det er rett, jeg forstår ikke hvorfor...
Kar 2.
5. Tapper 5 liter direkte,
6. tapper opp til 15 liter med 1,5 l/min i 1,5 minutt med oksygen: 25 ppm
6. Tapper videre til 25 liter: 16,3 ppm.
Og så kommer det mest intresange.
Pitcher gjær og bærer karene ned i kjelleren til gjærings skapet, og målte så igjen.
Kar 1 har da 14 ppm, mens kar 2 har utstabile målinger, men rundt 8-10 ppm.
Forskjellen er at Kar 1 som jeg ristet i 30 sek. har et tykt skumlag på toppen mens kar 2 er uten.
Min konklusjon er da at at 1 l/min i 1,5 minutt gir mer en nok oxygen i vørter, utfordringen er å få oxygenet til å bli der. Og da tror jeg at skumlaget på toppen kan hjelpe.
Så rutine min blir da: tapp 5-10 liter i karet, rist for å få skumlag og få inn en del oxygen naturlig.
Tapp så med oxygen i ett minutt.
Mulig jeg skal pitche etter at det bært ned i kjeller for ikke å ødelegge skumlaget.
hilsen Øyvind
Jeg benytter "jula løsningen" beskrevet flere plasser, bruker en inline brusestein 2 micron.
http://www.aliexpress.com/item/1-2-...ron-Kegging-Homebrew-1-4-Barb/1553763098.html
Brygget 50 liter som jeg tok ut i 25 liters kar.
Kar 1.
1. Måling av vørter etter koking: 1,5 ppm.
2. Tappet 5 liter i karet ristet i ca 30 sek: 9,5 ppm.
3. Tappet videre opp til 15 liter med 1,5 l/min i 1,5 minutt med oksygen: 17,5 ppm
4. tappet videre til 23 liter, uten oksygen: 23 ppm ! Ja det er rett, jeg forstår ikke hvorfor...
Kar 2.
5. Tapper 5 liter direkte,
6. tapper opp til 15 liter med 1,5 l/min i 1,5 minutt med oksygen: 25 ppm
6. Tapper videre til 25 liter: 16,3 ppm.
Og så kommer det mest intresange.
Pitcher gjær og bærer karene ned i kjelleren til gjærings skapet, og målte så igjen.
Kar 1 har da 14 ppm, mens kar 2 har utstabile målinger, men rundt 8-10 ppm.
Forskjellen er at Kar 1 som jeg ristet i 30 sek. har et tykt skumlag på toppen mens kar 2 er uten.
Min konklusjon er da at at 1 l/min i 1,5 minutt gir mer en nok oxygen i vørter, utfordringen er å få oxygenet til å bli der. Og da tror jeg at skumlaget på toppen kan hjelpe.
Så rutine min blir da: tapp 5-10 liter i karet, rist for å få skumlag og få inn en del oxygen naturlig.
Tapp så med oxygen i ett minutt.
Mulig jeg skal pitche etter at det bært ned i kjeller for ikke å ødelegge skumlaget.
hilsen Øyvind