Nybegynner med mange spørsmål.

Takker for svar igjen!

Det er dumt dersom vørteren ikke tar til seg nok humle. Ølet må jo ha innslag av humle, uten det er det ikke helt øl...
Men jeg kan prøve å trikse litt.

Evt. koke i to omganger, da det er en enkel oppskrivt å dele i 2. Eller?

Du kan også koke med halvparten av maltekstrakten i halvparten av vannet med alt av humle og tilsette resten av maltekstrakten mot slutten av koketiden, slik at det får seg et oppkok.

Så hiver du det ned i gjæringsbøtta etter avkjøling og tilsetter resten av vannet som du eventuelt har kokt og avkjølt på forhånd.

Jepp det er en god ide! Synes kanskje det er litt overkill å koke vannet man skal tilsette..?

Min største nybegynnerfeil (etter at renslighet var drillet inn) var å ta for lett på gjæringen...
Rehydrer gjæren og la det hele stå å gjære i et rom med så stabil og korrekt temp som mulig i 14 dager.

Jonask skrev:
Min største nybegynnerfeil (etter at renslighet var drillet inn) var å ta for lett på gjæringen...
Rehydrer gjæren og la det hele stå å gjære i et rom med så stabil og korrekt temp som mulig i 14 dager.
Dette + at jeg har inntrykk av at nybegynnere:
- gjærer litt varmt, prøv å holde ale på ca.18 C romtemp, og lager på ca.10
- ikke / for dårlig oksygenering. Gi deg selv litt trening ved å riste kraftig på gjæringskaret etter nedkjølingen!

Når dere sier rehydrer gjæren, så mener dere at gjæren skal hydreres med ca 2 dl. vann over en liten tid før den skal i vørteren?
Romtemperaturen er stabilt rundt 18 grader her :)
At brygget skal gjære ut i 14 dager har jeg fått med meg. Men dersom gjæringa har stoppet etter 10 dager da? Kan det tappes da?

Mtp. oksygenering. Bør jeg riste/tumle på gjæringskaret regelmessig? Hver dag, hver tredje dag?

Ja.

14 dager er typisk for ale. Ja du KAN tappe etter 10 dager, men det anbefales å vente noen dager etter at gjæringen er over før man tapper,
dette for at gjæren skal få tid til å rydde opp etter seg og at noe mer av gjæren bunnfeller før tapping.

Oksygenering er noe man gjør like før eller like etter at gjæren er tilsatt, ikke vanlig å tilsette noe mer oksygen til brygget etter dette.
Hvis man tilsetter oksygen etter at gjæringen er kommet i gang kan man risikere oksidering av ølet noe som kan gi bismak på ølet.

Ja, jeg koker personlig ikke vannet som jeg tilsetter, og det har gått bra. Vannet i Norge er stort sett av god kvalitet slik at det ikke behøver å være noe problem.

I begynnelsen kan det være greit å bare la det stå i 14 dager uansett, jeg har enda ikke klart å "lese" gjæringen bra nok til å merke akkurat når det er ferdig gjæra. Det kommer visst med erfaring. Risting holder å gjøre en gang i begynnelsen, voldsomt! Spesielt hvis du bruker kokt vann som har mistet mye gass. Hvis du tilsetter mer oksygen senere i gjæringsprosessen (eller før vørteren er kald) kan du få uønskede stoffer.

Rehydrering kan du gjøre som du har planlagt, igjen pass på at alt som brukes der er rent.

Aleksander_B skrev:
At brygget skal gjære ut i 14 dager har jeg fått med meg. Men dersom gjæringa har stoppet etter 10 dager da? Kan det tappes da?

Mtp. oksygenering. Bør jeg riste/tumle på gjæringskaret regelmessig? Hver dag, hver tredje dag?

Gjæren rydder opp etter seg selv om det lite / ingen aktivitet i gjærlåsen, du kommer nok best ut av det ved å vente minimum 14 dager.

Kun oksygener før gjæring, når vørteren er kjølt ned. Du skal ikke riste på den seinere.

Aleksander_B skrev:
Når dere sier rehydrer gjæren, så mener dere at gjæren skal hydreres med ca 2 dl. vann over en liten tid før den skal i vørteren?
Romtemperaturen er stabilt rundt 18 grader her :)

Kok opp ca 2dl vann, kjøl det ned til ca 20 grader og bland inn gjæren. Dekk til med sterilisert alufolie og det skal være klart til pitching ila 20-30min,

Pass på så det ikke går noe særlig under 18 grader, har opplevt at us-05 har stoppet for tidlig pga lav temp... men igjen jevn temp er viktig!

Jeg tenker at jeg ikke kommer til å koke det vannet som skal tilsettes etter vørteren er kokt ferdig. Da vannkvaliteten her er veldig bra.

Da har jeg det klart for meg at brygget skal få stå i ro i 14 dager til ende.

Men noe som jeg har lurt på:
Dersom man tilsetter sukkerlake ved tapping for å få kullsyre på flasken, fortsetter da gjæringen, som igjen fører til mer "bunnfall" i flasken?
Slepper jeg bunnfallet i flaskene dersom jeg bruker Coopers carbonating tabletter?

Aleksander_B skrev:
Dersom man tilsetter sukkerlake ved tapping for å få kullsyre på flasken, fortsetter da gjæringen, som igjen fører til mer "bunnfall" i flasken?
Slepper jeg bunnfallet i flaskene dersom jeg bruker Coopers carbonating tabletter?

Begge er sukker, og begge gir bunnfall.
Alternativet ville være å karbonere på fat, for så å tappe på flasker

Æaj, det var dumt.

Å karbonere på fat er ikke aktuelt akkurat nå, da jeg er student og ikke har midler til å kjøpe dyrt utstyr, enda :p

Bunnfall er ikke noe jeg bekymrer meg så mye for, det blir stortsett liggende på bunn når man heller over i glass. Er vel litt gjæravhenging hvor godt det sitter i bunn men se på flokkuleringsevnen til den aktuelle gjæra, det burde gi en pekepinn.

Du vil få minimalt ekstra bunnfall ved naturlig karbonering. Gjæren formerer seg ikke noe særlig. Jeg bruker naturlig karbonering selv om jeg har fat, og merker ingen forskjell.

Ja, glemte å si at det er ikke så mye bunnfall, hvis du ikke liker å drikke øl fra mikrobryggerier pga bunnfall så.. :)
I mine tilfeller har gjæret vært forholdsvis fast i bunn av flaska.

Poenget var bare at sukker = sukker, begge vil gi det samme resultat..

Okey. I første omgang så jeg for meg ett tykt lag med bunnfall i flaskene, og det bildet var ikke noe særlig.
Men dersom det er snakk om svært lite er jo alt ok :)

Og ang. drikke øl fra mikrobryggerier, jeg er jomfru på det området og. Svært få av dem i Stavangerområdet...

Aleksander_B skrev:
Okey. I første omgang så jeg for meg ett tykt lag med bunnfall i flaskene, og det bildet var ikke noe særlig.

Og ang. drikke øl fra mikrobryggerier, jeg er jomfru på det området og. Svært få av dem i Stavangerområdet...

Dra en tur på Cardinal der har de det meste som kan kjøpes i Norge av godt øl :)

Brede skrev:
Aleksander_B skrev:

Dra en tur på Cardinal der har de det meste som kan kjøpes i Norge av godt øl :)

Eller et  pol :)

Hadde jeg hatt pengene til det hadde jeg kun anskaffet mitt øl fra polet. Men den gang ei...

Jeg lurer fortsatt på om flasker med twistkork kan gjenbrukes. Dvs. flasker som bruker vanlige metallkorker som vris av i stedet for å "jekkes".

Tilbake
Topp