Nybegynner med mange spørsmål.

Jeg glemte å legge til en ting ang bryggingen i går:
Noe jeg ikke tenkte på, ved koking i 60 min fordamper det en del væske. Hvordan kompanserer dere dette? Etterfyller dere i gryta eller lar dere brygget koke for seg selv og tilsetter vann i gjæringskaret?

I dag putrer det godt i gjærlåsen :)

Aleksander_B skrev:
Jeg glemte å legge til en ting ang bryggingen i går:
Noe jeg ikke tenkte på, ved koking i 60 min fordamper det en del væske. Hvordan kompanserer dere dette? Etterfyller dere i gryta eller lar dere brygget koke for seg selv og tilsetter vann i gjæringskaret?

I dag putrer det godt i gjærlåsen :)

Det vil nok variere, alt etter varme på plata og overflate i kjelen. Den beste måten er vel bare å koke vann i en time, og se hvor mye som forsvinner. Beersmith beregner at rundt  9% av vannet koker bort, men noe vann forsvinner vel med bunnslammet i kjelen. Beersmith foreslo et kokevolum på 11,6 liter på den forrige oppskriften min på 10 liter.

Det stemmer godt med det jeg opplevde i går. Brygget var på 10 liter etter tilsetting av første ekstrakt på 1,5 kg.
Volumet sank ned til rundt 9 liter etter 50 min. tilsatte da resterende 1,5kg ekstrakt og ca 1 liter vann slik at det var 12 liter i gryta.

Har uansett funnet ut at jeg må ha større gryte. Bare tull å bruke udner 20 liter. :)

Tilbake
Topp