Nybegynner med Brewmart ølsett - skifte ut gjær?

Hei!

Takk for informative hjemmesider og forum. Jeg har gått til innkjøp av noe utstyr på Europris, og har tenkt å begynne så smått med et enkelt ølsett før jeg i neste omgang tenker å gå over til ekstraktbrygging. Jeg har kjøpt et Brewmart Danish Style Pils-kit som jeg tenkte å bruke som grunnlag i den fremgangsmåten jeg har funnet på sidene her for slike sett. Dvs. jeg har gått til innkjøp av maltekstrakt istedenfor sukker, og har planer om å koke malten fremfor å følge anvisningene på boksen. Jeg ser at det også anbefales å skifte ut gjæren i ølsettet til fordel for en bedre frisk eller tørr gjær, siden dette så ut til å være et typisk noname-produkt. Men så tar jeg til å lese nøye på etiketten, og da viser det seg at ølsettet er produsert av Munton for norske L.K. Haaland. Det henvises bl. a. til Munton's Beer Kit Enhancer som erstatning for sukker. Etter det jeg har lest, er Munton's av de bedre ølsettprodusentene, og de har kanskje gjær som er av grei kvalitet i disse settene også? Det virker i alle fall som om settet er rimelig ferskt, da det er halvannet år til det går ut på dato.

Tenker ellers å la brygget gjære i relativt sval råkjeller, men gjøre meste av jobben i etasjen over. Bør jeg da gjære i to trinn, slik at jeg ikke virvler opp for mye bunnfall ved transport mellom etasjene?

Tar gladelig imot alle tips, men tror nok jeg skal komme meg fra det. Drev med noe utålmodig fyllebrygging i ungdommen, men nå vil jeg gjerne gjøre det riktig selv om jeg ikke har råd til de mest optimale ingrediensene for øyeblikket.

Jeg har forsøkt et slik sett.
Anbefaler følgende, som jeg selv gjorde med bra resultat...
Kok maltekstraken og vannet, men ikke ølkitet. Ved koking av kitet fjerner du det som er av humleekstrakt i kittet.
Bytt ut gjæren til noe annet (nottingham/safale el.l.)
gjæres i kjølige enden av skalaen for aktuelle gjærtype.
Siden disse kittene inneholder mye ugjærbare sukkerarter (sikkert siden de er beregnet for å tilsettes sukker)
tok jeg halvparten sukker andre halvparten maltekstrakt, og endte opp med en fg på rundt 1010 hvis jeg ikke husker feil.

Takk for tips. Artig å se at det er noen forummedlemmer ikke så langt unna også :)

Da skal jeg bestille noe bedre gjær og la det gjære i kjelleren, hvor det i alle fall er noe kjøligere, ca  18-19 grader der nå. Er det da slik at raffinert sukker i sum vil gi kraftigere gjæring enn tilsvarende mengde maltekstrakt fra butikken? Kan en ikke tilsette mer av sistnevnte for å få samme effekt? F. eks. tilsette 1,5kg maltekstrakt istedenfor 1 kg sukker?

Dess mer maltekstrakt som tillsettes dess høyere OG vil øllet få, men FG øker også med maltekstrakt siden den har en del restsukker som ikke gjæres ut.
ved å tilsette vanlig sukker som gjærer helt ut, reduseres FG på øllet, og det blir tørrere.
Brukes bare maltekstrakt i et slik sett blir øllet fult brukbart, men etter min smak kanskje vell søtt...
Dette kommer ann på smak og behag da, men det virker som produsentene av ølsett har lagt opp til bruk av sukker, og dermed har høyt innehold av ugjærbart sukker i disse...

Ok, da bestiller jeg en pakke Nottingham-gjær og blander halvt om halvt med sukker og maltekstrakt. Takk så mye =)

Akkurat. Da prøver jeg istedenfor ekstrakten å bruke deler av et ekstra kit, i tillegg til noe sukker. Så får jeg heller gjøre et ordentlig ekstraktbrygg neste gang.

Hups. Nå har jeg holdt på og brygget idag, og er i ferd med å avkjøle vørteren. Jeg tenkte å koke så mye som mulig av vannet siden jeg får vann som kan ha overflatevann i seg, men så bommet jeg fælt med timingen av rehydrering av Nottingham-gjæren. Nå har vel den rehydrerte gjæren stått i ca 2 timer, men vørteren er ikke under 30 grader ennå. Jeg tror kanskje ikke den vil være på 20 grader før enda en time er gått. Er den rehydrerte gjæren da goner? Bør jeg rehydrere en ny pakke? Jeg kjøpte heldigvis to. Fint om noen tar seg tid til å svare fort :)

En liten oppdatering. Jeg lot brygget kjøle ned til 22-23 grader før jeg tilsatte gjær og ristet godt i 5-7 minutter. Jeg satte gjæringskaret så i en balje med vann i kjelleren, hvor romtemperatur var 17-18 grader. Jeg har nå teipet fast en temperaturgiver med noe skumplast rundt på gjæringskaret, og det ser ut til at temperaturen har lagt seg på 16.8 grader. Det plopper lett i gjærlåsen, så dette kan vel ikke være så galt?

lars667 skrev:
En liten oppdatering. Jeg lot brygget kjøle ned til 22-23 grader før jeg tilsatte gjær og ristet godt i 5-7 minutter. Jeg satte gjæringskaret så i en balje med vann i kjelleren, hvor romtemperatur var 17-18 grader. Jeg har nå teipet fast en temperaturgiver med noe skumplast rundt på gjæringskaret, og det ser ut til at temperaturen har lagt seg på 16.8 grader. Det plopper lett i gjærlåsen, så dette kan vel ikke være så galt?
med nottingham gjæren som du bruker er 16-17 grader helt fint.
Dette blir nok øl ja :)

Tilbake
Topp