Nøyaktighet ved oppveiing av råvarer

Sverre K

Norbrygg-medlem
Hvor nøye er dere når dere veier opp malt og humle ved brygging?  Må ærlig innrømme at jeg ved veiing av basemalt "slumper" litt, dvs. jeg har en boks som breddfull tar 1 kg som jeg bruker der det skal være flere kg mens jeg bruker vekta til spesialmalt i mindre kvanta.  Humla veier jeg så nøyaktig som jeg kan.  Er det bare jeg som tar noen snarveier eller er det flere??

Jeg er alltid nøye med vekt på både malt og humle.
Fører også alltid logg på alle brygg. Slik tenker jeg
bryggingen kan bli bedre med tiden...

Vi har vel stort sett vært relativt nøye med veiinga, men jeg tenker egentlig som du, at det neppe kan ha særlig praktiske utslag på basemalten om man er innenfor, la oss si, nærmeste 100 gram. Er nok andre variabler i vårt oppsett som spiller mer inn - som temperaturen i mesken. Clas Ohlson-meteret gir hvertfall ofte ganske forskjellige målinger på ymse steder i mesken!

Bare jeg som sitter å tar av teskje etter teskje med malt, om jeg er 5-10 gram over riktig mengde her altså? .... :p

Det irriterer meg grønt at jeg har vekt som kun kan måle humle med 5 grams nøyaktighet også, for å være ærlig. Må vel investere i en som er litt mer nøye...

Alltid nøye med alt, særlig humlen, men siden vekten ikke nødvendigvis er verdens beste, har det nok ikke så mye å si som man liker å tro...

Har testa litt i BeerCalc og ser at ved mitt bryggevolum rundt 50 liter så må man variere med ca 200g opp eller ned med mengde ca 10kg basemalt for å se forskjell på OG og så stor variasjoin trur jeg ikke jeg har med å bruke volum.  Andre variabler er vel også fuktighet i malten og ikke minst vektkvaliteten. Ser ved veiing av humle og malt at vekta varierer litt når den får stå litt i ro så det kunne nok vært på sin plass å bruke noen kroner her.

Bruker en ganske så nøyaktig vekt med 5 grams oppløsning (maks 60 Kg) til malt og en nøyaktig 0,1 gramsvekt (maks 500g) til humle og tilsetninger.
Vet ikke om det er så nøye, men vektene koster ikke allverden og varer lenge hvis en tar vare på dem. Repeterbarheten vil jo bli bedre med gode vekter.
Men jeg ser jo den med fuktinnhold i malten...

Er så nøye jeg kan med humla (ikke allverden til vekt). Ganske så nøye med spesialmalt og slumper nok litt med basemalten.

Oddvar Demmo skrev:
Med variabel fuktighet vil vel volum være rette måleenheten ?

Tja, volumet vil vel også variere litt, og fuktigheten er nok ikke så forskjellig fra gang til gang. Man bør jo definitivt oppbevare maltet tørt. Hvis man ser at resultatene i utbytte varierer voldsomt mellom bryggesesjonene, er  et kanskje grunn til å se litt på yva man holder på med, men om man er sånn rimelig nøyaktig med veiingen, bør det ikke være noe problem.

De siste par bryggene har jeg satt min lit til bryggselv.no, som har veid og knust alt for meg.

Når det gjelder humle så har jeg en vekt med 0,1 grams nøyaktighet (men om det er 1 gram over så bryr jeg meg ikke mye om det)

Tilbake
Topp