Arild Tandberg
Norbrygg-medlem
Jeg holdt foredrag om norsk tradisjonsbrygging på Sygard Grytting i Sør-Fron, Gudbrandsdalen ifm "Gardmillom" for et par uker siden. Min kilde var primært boken til Odd Nordland om norske bryggetradisjoner. Humle kom til Norge på 13 - 1400 tallet, og einerlåg ble brukt helt opp til vår tid. Det brukes fortsatt flere steder så vidt jeg vet. I tillegg var pors et vanlig "krydder" til øl, i tillegg til flere andre mer eller mindre eksotiske tilsetninger. Linné beskrev ryllik som "galentåra", antakelig fordi øl krydret med dette ga en skikkelig rus. Her i mitt ferieparadis har jeg rikelig tilgang på både einer, pors og ryllik. Gjennom forberedelsene til foredraget og mitt engasjement i Lillehammer bryggeri der vi satser på kortreist og tradisjonsrik mat og ikke minst drikke, har jeg fått interesse for hva slags øl man brygget for noen hundre år siden. Jeg planlegger derfor et norsk tradisjonelt brygg, primært med einerlåg og pors som aromagiver i tillegg til litt humle som bittergiver, og jeg er fristet til å ha oppi litt ryllik. Men det kan hende at rylliken, som nå står i full blomst over det meste av Norge, skal reserveres til et eget brygg.
Når det gjelder brygg med einerlåg, har jeg ikke funnet noen veiledning på hvor mye einer man skal bruke. Derfor to spørsmål:
Hvor mye einerkvister skal kokes med for eksempel 60 l vann slik at det blir 50 l øl? Er klar over at det antakleig er store variasjoner, men er det for eksempel 1 kg eller 10 kg? Er det bra å ha med en del einerbær? Hva med kvister med bark?
Hvordan beregne mengden pors: For eksempel like mye tørket pors som man ville brukt av humlepellets, eller mer?
Dersom ingen har erfaringer å vise til, vil jeg prøve meg frem og i sin tid legge resultatet ut her. Evt. sende inn øl til juleølkonkurransen dersom det skulle passere min egen kvalitetskontroll.
Det tradisonelle ølet var sterkt, ganske mørkt med en tydelig sødme og ikke så bittert så vidt jeg har lest meg til. Lyst øl var "dårlig" vare og ølet skulle ha rikelig med skum.
For den som har mulighet, anbefales boken til Odd Nordland på det varmeste.
Når det gjelder brygg med einerlåg, har jeg ikke funnet noen veiledning på hvor mye einer man skal bruke. Derfor to spørsmål:
Hvor mye einerkvister skal kokes med for eksempel 60 l vann slik at det blir 50 l øl? Er klar over at det antakleig er store variasjoner, men er det for eksempel 1 kg eller 10 kg? Er det bra å ha med en del einerbær? Hva med kvister med bark?
Hvordan beregne mengden pors: For eksempel like mye tørket pors som man ville brukt av humlepellets, eller mer?
Dersom ingen har erfaringer å vise til, vil jeg prøve meg frem og i sin tid legge resultatet ut her. Evt. sende inn øl til juleølkonkurransen dersom det skulle passere min egen kvalitetskontroll.
Det tradisonelle ølet var sterkt, ganske mørkt med en tydelig sødme og ikke så bittert så vidt jeg har lest meg til. Lyst øl var "dårlig" vare og ølet skulle ha rikelig med skum.
For den som har mulighet, anbefales boken til Odd Nordland på det varmeste.