Nøgne Ø sitt øl bitrere?

En liten avsporing her...............

Hva i #&%$ er det som skjer med Nøgne Ø's øl for tiden  ???

Det meste av ølet deres smaker bare bittert  :mad:  Det virker som om de totalt har bommet på humlingen. Øl som tidligere hadde en fin humlearoma fra masse tørrhumling, smaker nå bare bittert.  :cheeky:

Tror ikke jeg kommer til å kjøpe øl fra Nørgen Ø igjen før jeg hører at de har fått orden på humlingen igjen.

PS!  Er det bare meg som kjenner at det er blitt en stor forskjell, eller er det andre som gjør det og?   

230px-Michael_j_fox.jpg
[size=30pt]+[/size] 
images
[size=30pt] = [/size]
1208682984258_956.jpg

HarryBelly skrev:
PS!  Er det bare meg som kjenner at det er blitt en stor forskjell, eller er det andre som gjør det og?

Kan ikke si jeg har merket noen forskjell på bitterhet mellom ladningene, men det virker som de har vært litt uheldige med mesking og/eller skylling på noen øl. Plagsomt mye garvesyre i bitteren bla. Sikkert pga overgang til nytt utstyr el.

KAn det være noe så banalt som at de ølene du har drukket tidligere har fått stå en stund, mens de nye har vært veldig ferske?

Har testet blandt annet Wit, Havre Staut, Pale ale og Indian pale ale, og for meg virker det som de totalt har forandret hele humle tilsetningen (ikke noen med meskingen å gjøre )

og andre jeg har snakket med der heller ikke fornøyd.............  :-\

HarryBelly skrev:
Har testet blandt annet Wit, Havre Staut, Pale ale og Indian pale ale, og for meg virker det som de totalt har forandret hele humle tilsetningen (ikke noen med meskingen å gjøre )

og andre jeg har snakket med der heller ikke fornøyd.............  :-\

Hmmm... Dette må undersøkes. Vet du hvilke batchnummere ølene dine er fra?

Siste Nøgne Ø IPA jeg drakk, for ca. to uker siden, var iallfall god og aromatisk. Nam-nam. Mye bedre enn min egen IPA, iallfall slik den er nå.

Fant bare to flasker............ 

Batch nr. 328, Havre stout. Virket en smule platt, og hadde ikke samme aroma og smaks humle som jeg har vært vant med fra tidligere.

Batch 330 Pale ale. overhode ingen smaks og aromahumle slik jeg er vant med fra tidligere. Kjøpte også en IPA samtidig med pale ale'en, og den var rett og slett kjempe bitter.  (kjøpt på Sletten shopping senter Vinmonopol) Denne var så skarp på smak at det etter mitt skjønn kan ha noe med pH'en på meskevannet......... (skal se mer etter om jeg finner batch nummeret)

Jeg har også smakt Nøgne Ø's øltyper.

Jeg trodde kanskje bare det var meg som ikke er ølkjenner, men bitterheten kan være i meste laget!
Jeg kjenner at Nøgne Ø's øl er gode og at det er kvalitetsøl som er brygget, men jeg mener som Harry at det er en tanke for mye bitterhumle på de fleste. Uten denne ekstreme bitterheten hadde de vært perfekt, men det er altså litt i meste laget for min del. Spesielt på Pale Ale fra vinmonopolet. India Pale Ale skal vel være ganske bittert såvidt jeg har forstått.

En annen ting jeg har lagt merke til sjøl, er at desto lengre jeg drikker øl med mye bitterhumle, desto mer "tolerant" blir jeg til bitterhumle. Dvs. smaken av humle "forsvinner", selv om den absolutt er der. Merket dette da jeg tok en Ringnes etter en Nøgne Ø.

Men Nøgne Ø's Wit er jeg mer begiestret for. Anelsen av koriander er kjempegod!! I går drakk jeg to av disse på verandaen. Så måtte jeg si til dama at jeg skulle "gå tur med bikkja", for å dra på butikken å kjøpe 3 til.  :biersmile:

Det er vel etterhvert blitt en kjent sak at Nøgne Ø har kjørt på med litt ekstra humle. Det bør vi kanskje berømme bryggeriet for istedet for å kritisere, tross alt har prisen på Humle nær sagt fordoblet seg på et år. 
Bryggeriet må jo tenke mer på smak enn pris :clap:.
Ironisk ment, men det kan tenkes at over tid utvikles "Hop heads" fordi bitterhetssansen blir mere tolerant som Erlendso nevner, interessant observasjon som bør følges opp.
Noen som har tatt seg bryet (og pengene) med å måle Oe på en flaske? Det kan tenkes at ølet gjærer for langt ned på flaska og derved kommer bitterheten frem og blir kanskje for dominerende.
Hva med å prøve forskjellig batcher om de finnes?

IPA'en var batch 334. Den var veldig besk/bitter på smak. Skummet var veldig fyldig, og selv det smakte utrolig beskt/bittert.

Håper det er som nevnt her, at det kan skyldes innkjørings problemer i forbindelse med overgang til nytt utstyr. Men jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe Nøgne Ø, før jeg får høre at de har fått rettet på problemene  :-\

det er naturlig at skum smaker bitrere enn øl. Jeg kan ikke kjemien i det, men noen av humleforbindelsene blir med opp i skummet. Det er av denne grunnen noen engelske bryggerier vil at ølene deres skal serveres med sparkler, mens andre ikke ønsker det.

Når det er sagt, er jeg ikke enig i at Nøgne Ø IPA er for bittert. Det "nye" utstyret ble tatt i bruk for to år siden, så innkjøringsproblemene skulle vært forbi...

Jeg har pleid å elske Nørne Ø's IPA tidligere. med masse humle bitterhet og utrolig mye aroma / tørr humle  :ilike:

MEN ....... Det jeg har fått de siste gangene jeg har drukket Nøgne Ø, har ikke vært i nærheten av den smaken. . . .

Tror nok humlekrisen har kommet til NøgneØ også, de sliter blant annet med å få tak i Simcoe. Det de har erstattet Simcoe med kan han en mye kvassere bittersmak. Simcoe er utrolig flott med en deilig avrundtet bittersmak pga sin lave cohumulone prosent, er veldig glad i denne humlen  :ilike:

Trodde ikke Nøgne Ø brukte Simcoe i det hele tatt, jeg. Det har i alle fall ikke stått det på noen av flaskene før. Men det er nok riktig at de ikke får tak i alt de egentlig trenger, så ettikettene lyver kanskje litt noen ganger.

Gahr skrev:
Trodde ikke Nøgne Ø brukte Simcoe i det hele tatt, jeg. Det har i alle fall ikke stått det på noen av flaskene før. Men det er nok riktig at de ikke får tak i alt de egentlig trenger, så ettikettene lyver kanskje litt noen ganger.

Når jeg var på NøgneØ sitt juleølslipp i fjor så sa Kjetil at de begynte med Simcoe i 2006, og så har jeg forstått det slik at de sliter med å få tak i denne humlen i 2008. Vist noen tar seg bryet og kontaktet Kjetil eller Tore er jeg sikker på at de gladelig informerer om hva humle de har brukt i IPA og når (dvs hvilke batch).

Jeg var på butikken i går for å kjøpe noen flasker Nøgne Ø "Wit". De var skrapt vekk! Kun havrestout og Brown Ale igjen!

Kjørte en ekstra mil til nærmeste Meny-butikk for å få tak i Wit-typen. Den synes jeg er fantastisk god i sommersolen på terassen! Men merket litt forskjell på denne i forhold til den fra den andre buitikken, så det er sikkert riktig at det varierer en smule fra batch til batch.

Nøgne Ø varierer stadig litt på oppskriftene, både av hensyn til f.eks leveringssituasjonen som Richard nevner, og med tanke på å gjøre produktet ennå bedre. På Scandinavian Brewers Conference for et par uker siden fikk vi servert det som skulle være den nyeste utgaven av wit, men som viste seg å være forrige batch, da noen hadde hentet fra feil palle på lager. Jeg lot meg lure selv, men nå var det riktignok en stund siden jeg hadde smakt den selv. Gahr og ???? (som jeg ikke er kar om å huske navnet på nå) var der også, og har kanskje noen kommentarer. Wit fra NØ har vært forholdsvis bitter for typen, mens den siste utgaven skal være noe nedtonet på bitterheten, og det har medført at citrus-preget kommer sterkere fram.

Saken ble tatt opp med Nøgne Ø, og jeg har fått følgende svar fra Kjetil, sjefsbrygger på Nøgne Ø.

Jeg har blitt tipset om denne strengen på dette forumet, og tenkte kanskje at jeg skulle gi noen inputs eller evt avklaring.

Jeg synes det er veldig positivt at våre produkter blir kritisert og diskutert.  Det indikerer at folk bryr seg.  At ikke alle liker alt vi gjør, tar jeg som en selvfølge.  Smak og behag er så forskjellig.  Likevel så prøver vi i Nøgne Ø å ha en bred portefølje, slik at alle skal ha en sjanse til å finne noen produkter som de kan like.

Når det gjelder bitterhet, så prøver vi å være konsekvente, og få samme bitterhet fra brygg til brygg av samme type.  Det er nok lett å la seg friste til å gå i sparemodus med dagens humlepriser, men vi prøver altså å ikke la dette styre oss.
Den IPA’en som ble omtalt kan kanskje være litt bitrere enn vanlig.  Forklaringen er at vi skulle brygge denne med en ny generasjon gjær.  Denne kommer klar til å brygge 8 hl øl.  Da vi skulle bruke denne tok vi 8 hl som skulle bli Saison (som vi allikevel brygget denne dagen) og brukte denne for å propagere gjær.  Dagen etter brygget vi 37 hl IPA som vi tilsatte disse 8 hl.  Vi kompenserte da oppskriften med malt og humle slik at ølet skulle bli lik en IPA, og ikke som en kombinasjon av IPA og Saison.  Her kan vi bommet litt.
Forøvrig er det 2 år og 4 måneder siden vi skiftet bryggverk, og dette tror jeg vi klarte ganske godt selv om vi både gikk fra hel humle til pellets, og fikk en endring i utnyttelsesgraden fra 35 til 50%.  Jeg må innrømme at jeg er litt fornøyd med at det gikk så greit.
Jeg kan også berette at bryggeren vår har vært hos oss i et år, så på den fronten har det heller ikke skjedd noe radikalt.

Når det gjelder humlekrisen, så har det blitt tøft å få den humlen man ønsker.
Våre vanlige humletyper er Chinook, Cascade, Columbus, Centennial, Williamette, Crystal, E k Golding, Brewers Gold og Northern Brewer.
Siste året har vi hatt problemer med å få nok Centennial og Columbus.
Vi begynte da å bruke litt Simcoe og Millenium og litt Liberty.
I øyeblikket har vi problemer med Centennial, Simcoe, Crystal og Chinook.
Vi har derfor nå kjøpt inn Herzbruck, Saaz, Amarillo, Pilgrim, Millenium og Mt Hood.
Kjølelageret vårt er nå breddfullt, og som vår daglige leder sier:  Vi burde egentlig slutte å brygge, men heller selge humle til høystbydende i stedet.
Det sier seg selv at det er vanskelig å bruke den humlen man vanligvis bruker og helst ønsker i disse dager.  Variasjoner vil derfor komme.  Jeg kan nevne at både Saison og Wit vil få preg av mer klassisk europeisk edelhumle i tiden som kommer.  Wit’en har vi også redusert bitterheten på i noen grad fra batch ca 349.
Dette burde selvsagt vært reflektert på etiketten, men disse er veldig kostbare, så endringen må vente til vi bestiller nye.

Ellers så kan jeg fortelle at vi i sommer kommer til å lansere en Blonde.  En 4,5% belgisk orientert lett tørsteslukker.  Denne blir kun i salg i Aust- og Vestagder og er kun en batch foreløpig.

Men dette var vel nok info og propaganda.  I fremtiden er alle selvsagt velkommen til å kontakte oss om det er noe vi kan bidra med av informasjon. 

Med vennlig hilsen
Kjetil Jikiun
Nøgne Ø

Det var interessant informasjon, Yngwie og Kjetil! Jeg synes det er bra at man prøver å holde kvalitet der andre bryggerier kanskje ville ty til andre midler i humletørken. Og det at det er små variasjoner fra brygg til brygg er noe som gjør ølsmaking interessant. Jeg er litt forundret over mere Saaz egentlig, i og med at det også er en humletype som man nå knapt kan få tak i.

Tilbake
Topp