Saken ble tatt opp med Nøgne Ø, og jeg har fått følgende svar fra Kjetil, sjefsbrygger på Nøgne Ø.
Jeg har blitt tipset om denne strengen på dette forumet, og tenkte kanskje at jeg skulle gi noen inputs eller evt avklaring.
Jeg synes det er veldig positivt at våre produkter blir kritisert og diskutert. Det indikerer at folk bryr seg. At ikke alle liker alt vi gjør, tar jeg som en selvfølge. Smak og behag er så forskjellig. Likevel så prøver vi i Nøgne Ø å ha en bred portefølje, slik at alle skal ha en sjanse til å finne noen produkter som de kan like.
Når det gjelder bitterhet, så prøver vi å være konsekvente, og få samme bitterhet fra brygg til brygg av samme type. Det er nok lett å la seg friste til å gå i sparemodus med dagens humlepriser, men vi prøver altså å ikke la dette styre oss.
Den IPAen som ble omtalt kan kanskje være litt bitrere enn vanlig. Forklaringen er at vi skulle brygge denne med en ny generasjon gjær. Denne kommer klar til å brygge 8 hl øl. Da vi skulle bruke denne tok vi 8 hl som skulle bli Saison (som vi allikevel brygget denne dagen) og brukte denne for å propagere gjær. Dagen etter brygget vi 37 hl IPA som vi tilsatte disse 8 hl. Vi kompenserte da oppskriften med malt og humle slik at ølet skulle bli lik en IPA, og ikke som en kombinasjon av IPA og Saison. Her kan vi bommet litt.
Forøvrig er det 2 år og 4 måneder siden vi skiftet bryggverk, og dette tror jeg vi klarte ganske godt selv om vi både gikk fra hel humle til pellets, og fikk en endring i utnyttelsesgraden fra 35 til 50%. Jeg må innrømme at jeg er litt fornøyd med at det gikk så greit.
Jeg kan også berette at bryggeren vår har vært hos oss i et år, så på den fronten har det heller ikke skjedd noe radikalt.
Når det gjelder humlekrisen, så har det blitt tøft å få den humlen man ønsker.
Våre vanlige humletyper er Chinook, Cascade, Columbus, Centennial, Williamette, Crystal, E k Golding, Brewers Gold og Northern Brewer.
Siste året har vi hatt problemer med å få nok Centennial og Columbus.
Vi begynte da å bruke litt Simcoe og Millenium og litt Liberty.
I øyeblikket har vi problemer med Centennial, Simcoe, Crystal og Chinook.
Vi har derfor nå kjøpt inn Herzbruck, Saaz, Amarillo, Pilgrim, Millenium og Mt Hood.
Kjølelageret vårt er nå breddfullt, og som vår daglige leder sier: Vi burde egentlig slutte å brygge, men heller selge humle til høystbydende i stedet.
Det sier seg selv at det er vanskelig å bruke den humlen man vanligvis bruker og helst ønsker i disse dager. Variasjoner vil derfor komme. Jeg kan nevne at både Saison og Wit vil få preg av mer klassisk europeisk edelhumle i tiden som kommer. Witen har vi også redusert bitterheten på i noen grad fra batch ca 349.
Dette burde selvsagt vært reflektert på etiketten, men disse er veldig kostbare, så endringen må vente til vi bestiller nye.
Ellers så kan jeg fortelle at vi i sommer kommer til å lansere en Blonde. En 4,5% belgisk orientert lett tørsteslukker. Denne blir kun i salg i Aust- og Vestagder og er kun en batch foreløpig.
Men dette var vel nok info og propaganda. I fremtiden er alle selvsagt velkommen til å kontakte oss om det er noe vi kan bidra med av informasjon.
Med vennlig hilsen
Kjetil Jikiun
Nøgne Ø