Hei. Satt og tenkte en kveld på måter å forenkle/forkorte bryggedagen litt. Så tenkte jeg at hvorfor bruker man ikke bare mere malt for å kompansere for lavere utbytte istedenfor div sparge metoder, rims og herms osv. Så begynte jeg å søke litt og fant ut at jeg ikke fant opp kruttet på nytt, hehe, no sparge er allerede godt kjent og ikke minst anerkjent blant flere. Her er en side som egentlig forklarer tankegangen min godt: http://www.byo.com/stories/techniques/article/indices/9-all-grain-brewing/1407-skip-the-sparge
Så dette skal jeg prøve neste gang. Det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg skal kalkulere dette på en enkel måte. Kan jeg bruke feks et biab oppsett i et bryggeprogram? Hva tror dere vil være en fornuftig verdi på utbytte på denne måten, 40-50%?
Så dette skal jeg prøve neste gang. Det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg skal kalkulere dette på en enkel måte. Kan jeg bruke feks et biab oppsett i et bryggeprogram? Hva tror dere vil være en fornuftig verdi på utbytte på denne måten, 40-50%?