Naturlig karbonering

Hei
Kort spørsmål ang naturlig karbonering på flasker.

De 2 siste bryggen virker litt tamme.
Brygget en pale ale som nå står i kjøleskap etter en måned ageing, men sysnes den er tam.
Står også en brown ale til ageing nå, men den virker også litt tam.

Har brukt ca 6 gr sukker pr liter og romtemratur 19,5 -21,5 grader.

Hva kan ha gått galt her? 

Begge smaker fortreffelig da, også brown alen begynner å bli bra.

Hvordan korker du?

Vi hadde til å begynne med ei korketang som "fuska" litt uten at vi var klar over det. Resultatet var en del dvaske øl. Gikk over til en "bordkorkemaskin" (eller hva det heter), og har aldri hatt problemer siden.

audun! skrev:
Hvordan korker du?

Vi hadde til å begynne med ei korketang som "fuska" litt uten at vi var klar over det. Resultatet var en del dvaske øl. Gikk over til en "bordkorkemaskin" (eller hva det heter), og har aldri hatt problemer siden.

Korker med en håndholdt korkemaskin som er sort :) vet ikke hva den heter.

Jeg har brygget 3 forskjellig allgrain, det står nå til gjæring.
det nærmer seg flasking og priming så i den forbindelse har jeg et par spørsmål.

1. jeg har forstått at ca 6 g sukker pr L er en passende mengde og at temperauren  skal være 20 grader? Gjelder denne temperaturen under tilsettingen av sukkerlaken eller ved flasking? og er det veldig nøye?
2. hva er anbefalt temperatur under karbonering?
3. og hvor lang er normalt karboneringstiden?

Hans-Martin skrev:
Jeg har brygget 3 forskjellig allgrain, det står nå til gjæring.
det nærmer seg flasking og priming så i den forbindelse har jeg et par spørsmål.

1. jeg har forstått at ca 6 g sukker pr L er en passende mengde og at temperauren  skal være 20 grader? Gjelder denne temperaturen under tilsettingen av sukkerlaken eller ved flasking? og er det veldig nøye?
2. hva er anbefalt temperatur under karbonering?
3. og hvor lang er normalt karboneringstiden?

1gjør ikke noe om laken er en del varmere. Den blir kjøpt når ølet kommer oppi

2 romtemp. 18-20 grader

3 lar det altid stå 14 dager. Men prøver altid en flaske etter 7 dager :) er mye futt i de da :). Men blir altid bedre av å stå. Noen bør stå i mange uker. De klarner opp og blir bedre i smak etter lengre de står :)

Tilbake
Topp