Når er IPA'en best? fra 4-7,5%

IPA/Pale ale er ferskvare, det blir en jo fortalt, men så lurer jeg på; Er dette uansett?

For eks, hvor går grensen?

En session IPA med 4% ABV og en IPA på 7,5% vil vel ikke være best begge to etter 4 uker?

Mer spesifikt: Har laget en IPA med 6,7% , når er den best? Etter 4 uker? Eller holder den seg god "lenger", fordi når humle-aromaen avtar, så kommer malten mer til sin rett ifm lagringen?

…er det riktige svaret, og har et hav av ulike årsaker. Gjæringen gir smaker som utvikler seg forskjellig over tid, avhengig av type, mengde, temperatur, osv., og humlen har varierende mengder av aromaer med varierende flyktighet, som du som øldrikker kan ha din helt egne personlige mening om.

Om du brygger og drikker ofte nok, er som regel det siste glasset det beste.

tok meg ett steike godt glass IPA til jul, brygget i juni, da jeg skulle ta tredje glasset var fatet tomt, skulle ikke være mulig men sånn var det.

merk fatene deres så slipper dere og og tappe fra tomme fat :)

Min erfaring med IPA og lagring er at det varierer ganske mye når jeg synes IPAen er best. Noen er best når de er nytappet, noen når de har stått litt og klarnet og noen når de har stått lenge. Det er veldig mange faktorer i smaken på en IPA så det er umulig å gi et generelt svar på dette. Alkoholinnhold vil være en av disse faktorene, men helt klart ikke den viktigste hvis du har god gjæring og lite produksjon av biprodukter som må lagres "bort".
For min del er mye av morroa og følge med på hvordan smaken utvikler seg og forøke å lære litt av dette til neste brygg. Jeg tror nok også at dagsformen og hva som evt. har vært drukket i forkant har mye å si på hvor godt IPAen smaker:)

Hvordan har det seg sånn at for eksempel Nøgne Ø sine IPAer smaker likt uansetrt når de drikkes? Eller er det bare jeg som føler det?

Synes HansV har et godt poeng. Både "dagsform" og hva du kan ha drukket før, påvirker smaksopplevelsen mye. Dessuten temperaturen på ølet.
Jeg synes aromaopplevelsen er ganske viktig, og den taper seg etter hvert, men samtidig blir smaken bedre over litt tid. Dette gjelder i alle fall for den IPAen jeg er i ferd med å drikke opp nå. Jeg er redd det meste ble drukket før den nådde toppen. Den er et par-tre måneder gammel, og holder ca 7,5%.

IPA/Pale ale er ferskvare, det blir en jo fortalt, men så lurer jeg på; Er dette uansett?

For eks, hvor går grensen?

En session IPA med 4% ABV og en IPA på 7,5% vil vel ikke være best begge to etter 4 uker?

Mer spesifikt: Har laget en IPA med 6,7% , når er den best? Etter 4 uker? Eller holder den seg god "lenger", fordi når humle-aromaen avtar, så kommer malten mer til sin rett ifm lagringen?

Et døgn etter at den er tappet fra gjæringskar :D Humlen forandrer seg ganske mye over tid, først er den skarp, så blir den mykere før den bare blir et lite blaff ifht etter tapping. Hvis du flaskekarbonerer så kan du vel hoppe over det at den er skarp først.

Siden IPA'er skal være humledrevet så synes jeg man ikke bør ha en for kompleks maltprofil som trenger å sette seg før man er innenfor med maltsmaken og. Jeg synes at jo flere mørke malt-typer man bruker jo lengre tid tar det før malten setter seg, ikke sikkert det er riktig men. Så hvis man har en maltprofil som må sette seg så vi humla samtidig dø ut, så det vil bli en balansegang hvor man venter på at noe blir bedre mens det som egentlig er definisjonen for øltypen blir dårligere.

Er det ikke Russian River som serverer Pliny the younger kun fra tapp en dag, eller til den blir tom (begge stemmer kanskje) for at folk skal oppleve den slik den skal være?

Kunne tenkt å teste ut å ta en godt modnet IPA som har mistet humle aroma å co2 overføre den over til ett annet fat med hop back filter i mellom med masse humle.

Godt modnet øl med masse frisk humle aroma kan nok sette et smil på min munn.

Ser det er en som har prøvd det før på homebrew talk, men får sikkert ikke legge ut linken her.

Kunne tenkt å teste ut å ta en godt modnet IPA som har mistet humle aroma å co2 overføre den over til ett annet fat med hop back filter i mellom med masse humle.

Godt modnet øl med masse frisk humle aroma kan nok sette et smil på min munn.

Ser det er en som har prøvd det før på homebrew talk, men får sikkert ikke legge ut linken her.

Ikke noe i veien for å legge ut linken vel?

Evt så kan man ha ølen på karet en stund, og så tørrhumle?

Tilbake
Topp