Mye grums med over i gjæringskaret....

Heisannnn!
Brygget mitt første brygg for ett par dager siden... ABC`s Hop Sanatorium!!
Endte opp med preboil gravity  på 1058, og F.G ble 1068, som vel er litt høyere en hva oppskriften  tilstrebet...
Burde jeg tynnet ut med vann , eller har det lite å bety?
Jeg fikk og en del humle og trub med , tror jeg, over i gjæringskaret..Fordi jeg nok undervurderte mengdene som lå i bunnen av gryta når jeg tømte den med bruk av hevert...Bør jeg stikke den om ? Evt. når?
På onsdag skal den tørrhumles og da reiser jeg på jobb i fjorten dager...Håper den  ikke tar skade av tre uker  på gjæringsdunken?  :biersmile:

Ikke tenk på trubben, jeg kjenner ikke øltypen så utvanning må du finne ut av selv.
Nå heter det ikke utvanning men nedbrygging, og det heter OG når gjøring starter og FG når den er over. :)
3 uker på gjæringsdunken er ok for ølet, men for tørrhumlingen ?

Oddvar Demmo skrev:
Ikke tenk på trubben, jeg kjenner ikke øltypen så utvanning må du finne ut av selv.
Nå heter det ikke utvanning men nedbrygging, og det heter OG når gjøring starter og FG når den er over. :)
3 uker på gjæringsdunken er ok for ølet, men for tørrhumlingen ?

Litt begrepsforveksling fra min side ja....Sorry..
Men ser du stiller spørsmål ved tørrhumlingen.. kan det bli for lenge?

Ser helst at de som driver med tørrhumling svarer, men teknikken er vel å ha i humle etter stormgjøring så ikke aromaen blåses ut med co2en, men så må det vel flaskes/fates før du mister aromaen igjen, hva med å søke ger på forumet eller google ?

ragnar67 skrev:

Hei! Og velkommen :)

Brygget mitt første brygg for ett par dager siden... ABC`s Hop Sanatorium!!
Endte opp med preboil gravity  på 1058, og F.G ble 1068, som vel er litt høyere en hva oppskriften  tilstrebet...
Burde jeg tynnet ut med vann , eller har det lite å bety?

Det har litt å si, men jeg ville ikke ha gjort noe med et nå. Godt øl blir det nok likevel ;)

Til neste gang. Forholdene og balansen er ganske viktig, men ikke nødvendigvis enkeltverdiene. Å ende opp med høyere eller lavere OG trenger ikke å bety så mye, sett bor tfra at ølet blir litt sterkere eller svakere, men da er det viktig å justere humletilsetningene slik at de står i forhold til den nye OGen og eller det nye volumet. Du endte opp med en del høyere OG, så da er det naturlig å humle litt kraftigere for å balansere for mer alkohol og sannsynligvis restsødme. Det kan jo hende at du fikk lavere volum enn planlagt også, så da er kanskje bitterheten litt høyere enn planlagt hvis du brukte humlen som fulgte med likevel.

Hvis du tar en SG-prøve i starten av kokingen, som vi på dette tidspunktet kaller pre-boil gravity, så kan du ta høyde for høyere eller lavere OG og justere med vann, lengre koketid, humlemengder osv. slik at balansen blir riktig ;)

Jeg fikk og en del humle og trub med , tror jeg, over i gjæringskaret..Fordi jeg nok undervurderte mengdene som lå i bunnen av gryta når jeg tømte den med bruk av hevert...Bør jeg stikke den om ? Evt. når?
På onsdag skal den tørrhumles og da reiser jeg på jobb i fjorten dager...Håper den  ikke tar skade av tre uker  på gjæringsdunken?  :biersmile:

Det går bra. Og du trenger ikke å stikke om.

21 14 dager tørrhumling er litt lenge synes jeg, men det går nok fint :)

Ok...
Da krysser jeg fingrene,og regner med det blir drikkenes.
Så får jeg få min kone til å tørrhumle for meg en uke senere kanskje....
Høres det fornuftig ut?

ragnar67 skrev:
Ok...
Da krysser jeg fingrene,og regner med det blir drikkenes.
Så får jeg få min kone til å tørrhumle for meg en uke senere kanskje....
Høres det fornuftig ut?

Det synes jeg høres perfekt ut :)

En stor takk til all "know-how" som villig vekk deles på dette forumet :skitbra:
Kjappe, seriøse og konstruktive tilbakemeldinger, i fra tusenvis av år med bryggeerfaring er gull verdt!!! :ilike: :amen:

Tilbake
Topp