Ja. Mitt brygg er også 100% brett. Hvis jeg husker riktig så forløp gjæringen omtrent som et Saccaromyces-brygg de første dagene, men så var det opprettholdt lav aktivitet i flere uker etter det.Etter det som jeg har forstått så var dette 100% Brett. gjæring, og de blir ferdige på en del kortere tid enn med sekundærgjæring med Brett.?
Ok. Jeg har en dunk stående sjøl (med B. Clausenii), og det har vært aktivitet i gjærlåsen der ganske lenge (stått i 6 uker og 2 dager), så jeg tenkte kanskje det var i minste laget heller enn i meste laget. Skal sjekke på dunken i løpet av helga om det blir flasking på meg også.
Ja og ja.Har du brukt brett som primærgjær i denne, og laget du starter?
mye tilgang på oksygen gjør at bretten produserer eddiksyre.
Ifølge Chad Yakobsen (master i brett, Crooked Stave, osv) er produksjonen av eddiksyre under primærgjæring med brett såpass liten at det ikke skal være noe problem å belufte vørteren for 100% Brett-øl (ref. Tonsmeire, ASB).
Sikkert lurt å dekantere brett-startere hvis man har kjørt dem med magnetrører, for få med minst mulig eddiksyre. Selv har jeg erfaring med for mye eddiksyre ved langtidslagring på små (5-15 L) gjæringsbøtter, trolig på grunn av utette lokk. Har derfor gått over til glass/better bottle.