Min første oppskrift - trenger konstruktive tilbakemeldinger

Jeg har brukt altfor mange timer i dag på å prøve å forstå ølbrygging. Ja, jeg er relativt fersk i gamet, jeg bruker en BB30, og har tidligere brygget andres oppskrifter. Jeg har tenkt å brygge en IPA. Jeg har lest en del oppskrifter, og har latt meg inspirere av det jeg har lest, så dette er mitt første forsøk på egen oppskrift.

Spørsmålet til de erfarne ringrevene der ute, er om dette ser ut som en IPA som kan komme til å smake godt. Jeg har liggende Challenger-humle, 500 gr. Crystal og 500 gr. Münchener, og har tatt utgangspunkt i det. Setter stor pris på innspill.

Ettstegsmesking, 66 grader i en time.

6 kg. Maris Otter Pale Malt (5,5 – 7 EBC)
500 gr. Crystal Malt (150 EBC)
500 gr. Münchener Malt (23 – 28 EBC)

Kok i en time.

Bitterhumle: 30 gr. Cascade (7,7%)
                                20 gr. Challenger (7,5%)
Etter 45 minutter 20 gr. Cascade (7,7%)
                                20 gr. Challenger (7,5%)
Etter 55 minutter 10 gr. Cascade (7,7%)
Etter ferdig kok         10 gr. Cascade (7,7%)

Gjær: Safale US-05

Gjæring i 14 dager ved 20 grader, omstikking til nytt kar og tørrhumling (20 gr. Cascade (7,7%) i 7 dager, så flasking. Beregnet sluttvolum er 20 liter.

Jeg har brukt Beersmith for første gang i dag, og hvis jeg har forstått programmet riktig er dette estimatene: OG på 1,065 og FG på 1,012, IBU på 55,1, farge på 23,6 EBC og ABV på 6,9%.

Tror nok jeg hadde drukket den med et smil jeg. Blandet challenger og cascade med godt hell selv her for ikke lenge siden.
Ville sløyfet omstikkingen, det er strengt tatt ikke nødvendig.

Ok, da sløyfer jeg omstikkingen og hiver humlen i gjæringskaret etter stormgjæringen.
Hvorfor ville du kokt i 90 minutter?
Takker forresten for svar.

Hugo Ivan skrev:
Ok, da sløyfer jeg omstikkingen og hiver humlen i gjæringskaret etter stormgjæringen.
Hvorfor ville du kokt i 90 minutter?
Takker forresten for svar.

eg pleie å ha ein såkalt ´´hot break´´. koker vørteren opp og skummer av de første 10-20 min. Skummet er proteiner som koagulerer og som er greie å ta ut. du kan og la det koke litt uten at du gjør noe, så vil proteinene samle seg og synke ned i gryten igjen. lengre koketid vil fjerne mer sulfider som forsvinner med dampen. den ekstra kokingen gjør ingen skade

Takker for godt svar, du har overbevist meg, jeg forlenger koketiden til 90 minutter.
Ingen som har innspill på selve oppskriften? Jeg antar dermed at den ser bra ut?

enig i at oppskrift ser fin ut. Den er litt mer tradisjonell enn de oppblåste mer moderne på 100ibu og flere hundre gram humle. De er gode de altså, stortsett sånne jeg lager, men avogtil er det godt å smake litt annet enn -bare- humle :D

Her er det meste relativt. Humlen han benytter er relativt lav på alfasyre, og hvis han vil ha en øl med en IBU rundt 55, så må han nesten bruke 50gr ved 60 minutter.
Mer humle flyttet til smak/aroma ville resultere i et mindre bittert øl.

det er sant, men siden det brukes samme humle gjennom hele oppskriften tenkte jeg at forholdet ble litt merkelig. er det ikke vanlig å pøse på mer og mer av humlen ?

tenker at det blir bare bittersmak og lite humle friskhet... kan kanskje blit en litt brutal ipa....

men jeg liker friske øl, og er feks ikke fan av nøgne ø sin ipa

Med en IBU på 55 så vil ikke den trykke så hardt på tunga. Man kan godt finne et friskt øl selv om ikke humlenivået er så veldig høyt. sitter nå med en øl som ikke er så alvorlig ulik denne oppskrifta her, 50IBU omtrent og samme humle men med litt reduserte mengder. Den er virkelig god og frisk.

Sånn er skjemaet på den jeg har i hånda nå.

Hops
Challenger 6.5% alpha 36 grammes 60 minutes
Challenger 6.5% alpha 28 grammes 15 minutes
Challenger 6.5% alpha 22 grammes 5 minutes
Cascade 6.4 alpha 10 grammes 0 minutes

Dette blir nok en suveren øl :) Min er nå 4 uker på flaske, men det er bare et par flasker igjen. Vanskelig å vente lenge nok... Jeg syns alle mine øl som har fått stå godt over måneden har utviklet seg eksemplarisk.

Liker godt retningen denne tråden tar. Dette er som sagt min første oppskrift, og jeg vil ha tilbakemeldinger. Jeg liker bittert øl, men det kan godt hende at det er en idé å flytte noe av humlen til seinere i kokeprosessen. Det kan også tenkes at jeg beholder bitterhumlen, men pøser på med mer aroma- og smakshumle. Poenget mitt er uansett at jeg ønsker å lære mer om dette, og det kan skje verre ting i verden enn at jeg lager en øl jeg er misfornøyd med.

Uansett hva du gjør, så skal det godt gjøres å lage en støgg øl! Har enda ikke klart det, og jeg har laget med viten og vilje laget slurveøl som har gjæret på langt over normal temperatur, og med sanitærforhold som hadde fått enkelte til å klikke i loddrett vinkel, og alt har blitt drukket med et smil om munnen. Ikke det at jeg oppfordrer til slepphendthet, men jeg tror du skal gjøre mye galt for at det skal gå til fanden. Det blir en god øl, det kan jeg sette min lille ære på :)

Tilbake
Topp