Meskevolum etc

Hei.
Brygget en Belgisk Wit igår.

2 sett til 15 liter hver.

Begynte med ca 30 liter meskevann, og skylte med 45 liter til slutt.

OG etter koking var ca 1046 etter hva jeg kunne se.

Fikk da ca 45-50 liter med vørter?

Burde jeg skylt med mere vann for å høyne utbyttet ?

Hvordan ville dette påvirket OG , og evt alkohol innhold?

Ved å skylle mer så går OG ned. Du vanner ut vørteren. Som igjen gir lavere alkohol.
Det som er interessant ved utbytte er å kunne treffe riktig hver gang også for å få et mer forutsigbar resultat.

vet ikke helt om du har allerede lest den men How to Brew med John Palmer er en bok alle hjemmebryggere bør ha i hyllene sine :skitbra:

Om du skyller mere så vil preboil SG gå ned.  men du kan få høyere OG ved og koke bort det ekstra vannet du skylte med.  For eksempel om du skyller med 10 liter mere vann og så koker bort 10 liter mere under kokinga.

Ser ikke helt vitsen med å skylle ned SG til F eks 1040 for så å koke lenge for å nå 1050.
Viss man bommer så kan man koke litt ekstra for å få opp OG også
viss man ønsker å lage en Imperial sak med OG 1100 og oppover så kan man koke lengre for å oppnå det resultatet.

Hei.

Takk for svar, nei jeg har ikke noen litteratur enda..har lest mye på nett dog,,og får fine svar her inne på grubleriene mine ;)

Ser ikke poenget med å skylle ekstra,,for deretter å koke det bort..?

En annen ting. om man tilsetter humle etc,,så skal vel disse ha en definert koketid , bør man ikke ta hensyn til dette og om man skal f,eks redusere koket for å høyne OG mere?

Jeg tror ikke jeg hadde mere enn 3-4 liter maks med avkok når jeg kokte 55 liter med BW igår. Det fosskokte ikje akkurat i BB60, men jevn og trutt bobling. Lot lokket stå litt på gløtt for å slippe ut dampen.

Buster skrev:

Er ekstremt skjelden det er noe poeng med det. var bare et eksempel på at ekstra skylling ikke var et absolutt negativ i forhold til OG.

vet ikke helt om du har allerede lest den men How to Brew med John Palmer er en bok alle hjemmebryggere bør ha i hyllene sine :skitbra:
[/quote]

Jo,,har sett litt på denne faktisk,,printet endel,,men ikke finlest enda.
Må nok finlese litt ved anledning fremover ;)

Buster skrev:
Hei.

Takk for svar, nei jeg har ikke noen litteratur enda..har lest mye på nett dog,,og får fine svar her inne på grubleriene mine ;)

En annen ting. om man tilsetter humle etc,,så skal vel disse ha en definert koketid , bør man ikke ta hensyn til dette og om man skal f,eks redusere koket for å høyne OG mere?

Jeg tror ikke jeg hadde mere enn 3-4 liter maks med avkok når jeg kokte 55 liter med BW igår. Det fosskokte ikje akkurat i BB60, men jevn og trutt bobling. Lot lokket stå litt på gløtt for å slippe ut dampen.

Tror det fleste regner inn rundt ca 10% avdamping under kok. Det hjelper å vite hvor mye avdamping og hvordan utstyret fungere.
Som du nevner viss du ønsker å høyne OG ved å koke så kan man vente til man har truffet "preboil SG" for så å hive 60 minutters humle i.

Det finnes en del brygge programware som hjelper deg å kalkulere inn oppskrift. Der kan man plotte inn utstyrs profil og den tilpasser oppskriften

Buster skrev:
Hvilke stoffer tenker du på ?

cyberklad skrev:
Man bør vel koke bort over 9% for at man skal få bort en del stoffer som man ikke vil ha i øllen.

Dimetylsulfat i allefall, eller kalt DMS. Den er flyktig og har en halveringstid på ca 40minutter. Denne dannes i varm vørter der det brukes pilsnermalt. minimum 8% avdampning er ønskelig for å bli kvitt stoffet.

Tilbake
Topp