Meskemanifold

HansV

 
Jeg har laget meskeboks av en 25 liters kjøleboks fra Biltema. Til første brygging prøvde jeg å bruke en flettet stålslange jeg hadde liggende som sil i bunnen, men det var ikke helt vellykket. Den ble for myk og fløt rundt og opp i mesken. I tillegg har den nok for stor overflate og filtrerte for dårlig.
Nå har jeg laget en modifisert versjon med ett 12mm kobberrør som er slisset på vanling måte. Utenpå dette røret har jeg tredd en del av den samme flettede stålslangen for å øke overflaten og gi bedre filtrering. Røret er plassert midt i boksen i hele lengden og kan lett kobles av for vasking.
Er det ett problem å kun plassere sila midt i meskekaret? Bør det helst dekke mest mulig av bunnen p.g.a. sirkuleringen, eller er det vanlig å lage det slik for å øke overflaten slik at det ikke skal gå så lett tett. Stålslangen kan justeres ved å strekke den eller skyve den sammen. Den blir ganske tett når den klemmes godt sammen og mer åpen når den stekkes ut.
Er det noen grunn til at denne løsningen ikke vil fungere godt? Jeg laget det slik fordi jeg hadde delene jeg trengte liggende, så jeg skulle slippe å kjøpe dyre rørkoblinger og kunne bygge NÅ.
En annen ting jeg fant ut når jeg brygget var at det var viktig å tømme vørteren forsiktig tilbake i boksen under sirkuleringen. Jeg brukte en stor kjele, og da forstyrret jeg nok maltsenga en del når jeg tømte tilbake. Skal bruke ett litersmål neste gang og tømme roligere. Så får vi se om det blir problemer med at slangen går tett.

Edit: Flere bilder
 

Vedlegg

  • Meskesil.jpg
    Meskesil.jpg
    60 KB · Sett: 1.217
  • 20130428_123241.jpg
    20130428_123241.jpg
    48,9 KB · Sett: 1.162
  • 20130428_190413.jpg
    20130428_190413.jpg
    60,9 KB · Sett: 1.007
  • 20130428_190801.jpg
    20130428_190801.jpg
    47 KB · Sett: 1.008
Hvis du legger et lokk fra feks en iskremboks på toppen av mesken, vil du ikke forstyrre maltsenge når du heller vørteren tilbake.
 
Jeg er temmelig nybegynner på allgrain selv så vet ikke om det jeg sier er noe vettugt :D
Men jeg lagde min første meskeboks med en slik kjøpt fra USA:
(Denne har forresten en tykk ståltråd tredd igjennom hele for å hindre kollaps, funker fint sånn)

PICT3302_zps687b6310.jpg


Det er i en ganske stor Igloo kjøleboks og den dekker ikke så mye av bunnen.
Men jeg sliter med noe vanvittig dårlig utbytte når jeg mesker, og mistenker sterkt at dette er grunnen!

Derfor er jeg nå igang med å lage en manifold som dekker hele bunnen.
Har lest endel her om at det er viktig at det ikke skyllevannet lager "kanaler" eller snarveier gjennom malten.
Derfor TROR jeg nå sterkt at det er veldig viktig å dekke hele bunnen godt, korriger meg hvis jeg tror feil her alle..

Sånn ser den ut, ikke ferdig å slisse enda men, helsikes jobb:

2013-04-25112831_zps593af59e.jpg


Kjøpte kobberrør på Biltema, men disse muffene/albuene og t-rør kjøpte jeg på VVS Komplett, latterlig billig og gratis frakt.
Kom i postkassa to dager etter bestilling, og alle kom på 79:-  til sammen :)  
(Kjøpte ikke rørene der siden de kommer i 3 meters lengder og minimum 3 stk.)

http://vvskomplett.no/t-ror-15mm-5130 http://vvskomplett.no/albu-15mm-m-2-muffer-90-5090b
http://vvskomplett.no/bend-15mm-m-2-muffer-45-5041 http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-ra-86989/

Brukte 15 mm
 
Jeg er ikke så bekymret for effektiviteten. Meskeeffektiviteyn ble 85% med sileslangen som lå og fløyt rundt i mesken.
Kjører partiskylling med to skyllerunder og røring før hver skylling. Da blander det seg så godt at det ikke er kritisk hvordan vørteren flyter i mesken. Det viktige er å få god filtrering av vørteren med sirkulering før hver tapperunde uten at sila går tett. Jeg får bare prøve og se om det funker. Ellers lager jeg bare en større manifold som dekker hele bunnen.
Er det lurt å legge manifolden langs kantene som du hr gjort? Er det ikke en sjanse for at mye av vørteren bare renner ned langs sidene?
 
Ok kanskje jeg har feil i antakelsen at det er mitt problem mht effektivitet..
Kanskje du bare skulle tre en tykk ståltråd gjennom sileslangen?
Min hadde ingen problem med tetting hvertfall.

Det med å legge manifolden langs sidene;  derfor jeg har lagd de tversover.
Lest det her et sted, tror det var Gahr som skrev det var lurt.
 
Mesteparten av rørene dine ligger fortsatt langs kanten, selv om du har tre rørpå tvers. Men det funker sikkert fint. Det beste hadde vel vært å brukt kryss med ett rør langs midten og utstikkere til siden , men slike koblinger er vel ikke å få tak i?
Takker for tipset op VVSkomplett, det var andre priser enn i butikkene:)

Edit: Clas Ohlson har T-ledd og bend til 15kr/stk.
Har du bare loddet delene sammen med blyfritt loddetinn?
 
Kryss finnes visst ikke etter hva jeg har lest. Tror jeg er ganske sikker på at det er best mulig mht å dekke bunnen godt, men er ikke ferdig og har ikke testet enda så sikker kan jeg ikke være.
Har ikke tenkt å lodde det, ganske sikker på det sitter godt sammen selv ved røring.

Har sett Clas har det ja, men har ikke den i nærheten, uansett er vvs-komplett halv pris av dem, og gratis frakt :)
 
Det går sikkert fint uten lodding når de ligger slik ut mot kantene, det får ikke flyttet mye på seg da. I værste fall kan du bare klemme sahmmen koblingene litt med en tang.
Tror vi bare får prøve respektive løsninger å se hvordan det fungerer. Det er jo  mye av morroa med denne hobbyen. Jeg finner i hvertfall ting jeg kan forbedre med på bryggeutstyret hver gang jeg brygger så langt.
Hvordan mesker du, forresten? Kjører du kontinuelig skylling? Ser for meg at utformingen til manifolden er mye mer kritisk da enn ved partiskylling med røring.
 
Sist gang kjørte jeg kontinuerlig skylling, og det er den mest vellykkede meskingen jeg har hatt hittil.
Brukte veldig sakte avtapping.  Kommer til å fortsette med det, helt klart.
 
Hvor lang tid bruker du på skyllingen?
Hvordan blir virkningsgraden og hvor klar blir vørteren?
Kjører du samme temperatur på vannet hele veien?
Jeg skal nok prøve dette etter hvert, jeg også. Får bare stable opp vannkjelen og meskekaret slik at det kan stå over hverandre og renne hele veien ned i kokekjelen.
 
Nå er jeg temmelig nybegynner på allgrain fortsatt så obs obs ikke ta det jeg sier for god fisk :-
Jeg har hatt veldig problem med dårlig utbytte, men nå med den nye manifolden rettet dette seg betraktelig.
Fulgte metoden som Jørn Hammerud beskrev i en tråd, og det funket helt glimrende.
Etter første mesking og resirkulering la jeg et dobbelt brettet aluminiumsfolie med masse hull i på toppen, og starte veldig sakte avtapning.
(For å fordele skyllevannet godt over mesken, og ikke ødelegge grainbed)
Så helte jeg over skyllevann etterhvert så det hele tiden var en cm eller to over grainbed.
Tenker jeg brukte halvannen time på det..
Skal lage en god overrislingmanifold nå for å bruke en kjele med skyllevann.
Husker dessverre ikke hva jeg oppnådde i effektivitet, men det ble bra mener jeg.
 
Da kan jeg bekrefte at bazookafilteret med ett slisset kobberrør inni gikk tett nesten med det samme. Reddet dagen med ett par BIAB poser, men fikk ikke den klare vørteren jeg gjerne skulle hatt til kølshen jeg brygget i kveld.
Nå blir det meskemanifold med slissede kobberrør slik Tim og de fleste andre bruker, så håper jeg å unnå flere problemer med dette.
Effektiviteten lå på rundt 85% som før, så det gikk bra.
 
Hei, i "How to brew" av John Palmer står det godt beskrevet hvordan en meskemanifold bør være og hvorfor. Den finnes også online her:
http://www.howtobrew.com/appendices/appendixD-1.html
Anbefaler forøvrig på det varmeste å kjøpe boken om du ikke allerede har den. Det er en god start for oss som liker å mekke selv :) Jeg leste den online, kjøpte den og leste den en gang til. Papirutgaven er forøvrig en nyere utgave.

Når du begynner mesken er det lurt å tappe forsiktig noen liter gjennom manifolden og returnere til toppen (resirkulering). Dette vil gjøre at maltsenga setter seg litt og at malten selv virker som et filter. Dette er bra, for det betyr at du ikke trenger filter som er finere enn slissene i kobberrørene. Jeg har sett noen bruke nettingstrømper, men det er dersom de ikke orker å lage slisser i kobberrør eller ikke har kobberrør. Har du først laget en kobbermanifold så vil du bare øke sannsynligheten for at det går tett om du putter noe utenpå.

Lykke til videre! :)
 
Jeg begynte med en lang silstømpe fordi jeg hadde en liggende, og det fungerte OK bortsett fra at den ikke ble liggende i ro i bunnen men lå og fløt rundt. Skal gjøre det skikkelig med kobberrør og lese artikkelen til Palmer neste gang. Har bare lest deler av boka på nett, men det er nok lurt å kjøpe som du sier.
Hele poenget med denne meskingen i boks for min del er å kunne sirkulere og filtrere vørteren, ellers kunne jeg like gjerne fortsatt med BIAB som ellers er enklere og greiere.
 
Om du skal sirkulere så tror jeg du blir fornøyd med kobberrør med slisser ja. Jeg gjør det selv på deler av mesken, og etter noen minutter er meksen fin og klar. Resirkulerer foreløpig ikke under hele mesken siden jeg ikke har RIMS.
 
Da er rørdeler handlet inn. Vil det være kurrant å feste rørene sammen med pop-nagler i de viktigste skjøtene? Bygger så den ligger i press mot veggen i lengderetningen, så jeg må bare hindre at den glir fra hverandre sideveis. Ellers holder det kansje å klemme sammen koblingene litt med en rørtang? Har ikke lyst til å lodde, det er vanskelig å bli kvitt flussrestene inni rørene og jeg er ikke helt sikker på om jeg vil ha tinn i meskekaret.
 
Jeg har laget min som en ramme. Holdes i sammen med husholdnings-hyssing. Dermed er det lett å ta fra hverandre for rengjøring.

Har også sett noen patenter som er laget slik at manifolden klemmes på plass i meskekaret. I disse er endene klemt igjen og det er ikke slisser i de cetimetren rør som er nærmest veggen. Vurderere å bygge min om slik hvis jeg lager ny en gang.
 
Hyssing var en fin løsning:) Jeg har også tynn, rustfri ståltråd som sikker blir enda bedre.
Jeg vil lage manifolden med fire slissede rør i lengderetningen av boksen, med koblinger og rør uten slisser på kortsidene som ligger i press mot boksen. Rørene på langsiden med slisser trekkes litt inn fra sidene, så de må holdes sammen. Skal bygge i kveld å poste bilde når det er ferdig.
Hvor tett bør det være mellom slissene? 1cm? Palmer skrev ikke noe om dette som jeg kunne finne. Sager halveis igjennom rører med baufil, da blir det vel ca. 1mm bredde på slissene.
 
HansV skrev:
Da er rørdeler handlet inn. Vil det være kurrant å feste rørene sammen med pop-nagler i de viktigste skjøtene? Bygger så den ligger i press mot veggen i lengderetningen, så jeg må bare hindre at den glir fra hverandre sideveis. Ellers holder det kanskje å klemme sammen koblingene litt med en rørtang? Har ikke lyst til å lodde, det er vanskelig å bli kvitt flussrestene inni rørene og jeg er ikke helt sikker på om jeg vil ha tinn i meskekaret.
Jeg ville heller hatt loddetinn enn popnagler i mesken :)
Manifolden trenger uansett ikke festes sammen, bare problem med rengjøring det.
 
Tilbake
Topp