Mengde skyllevann?

Noen som kan si meg hvor mye skyllevann jeg skal bruke? Jeg leste en plass at en tommelfingerregel er at man skal skylle med lik mengde vann som det ferdige brygget, men jeg får ikke det til å stemme.

Jeg brygger 50 liter (55 til gjæring), mesktykkelse på 2,5l/kg, vanligvis ca 11 kg malt, og ca 10 liter under falsk bunn.

Sett at du koker 60 liter, og mesker f.eks. med 11 kg malt. Da trenger du 71 liter vann totalt. 2.5 x 15 + 10(deadspace) = 47.5 liter går med til innmesk.
71 - 47.5 = 23.5 liter går til skylling. :)
Sånne tommelfingerregler er ikke alltid så greit å forholde seg til, men det å skylle med samme mengden som man får til gjæring hørtes mye ut... :p

Sett at du koker 60 liter, og mesker f.eks. med 11 kg malt. Da trenger du 71 liter vann totalt. 2.5 x 15 + 10(deadspace) = 47.5 liter går med til innmesk.
71 - 47.5 = 23.5 liter går til skylling. :)
Sånne tommelfingerregler er ikke alltid så greit å forholde seg til, men det å skylle med samme mengden som man får til gjæring hørtes mye ut... :p
Takk, det var noe slik jeg kom frem til også. Hvis jeg skulle skylt med 55 liter, måtte jeg kokt i flere timer og hatt en heftig fordampings % :)

Hiver meg på her i håp om et svar. Vi har nettopp fått ferdig vårt VVB-bryggeri som i prinsippet er lik terrassebryggeriet til Bratberg. Fyrer med gass, og har pumpe med kontinuerlig sirkulering ved mesking via kobberspiral i kokende vann når dette er nødvendig. Vi har nå hatt vårt første testbrygg som var beregnet å bli 120 liter totalt, men ble 135 liter med lavere OG enn forventet. Mistenker at vi brukte for mye skyllevann. Under silbunnen går det ca. 16 liter. Vi brukte 26,9 kg malt totalt, og varmet opp 82 liter vann. Det ble for lite og for tørr mesk, så vi måtte fylle på mer vann. Hvor mye det ble vet jeg ikke. Når vi kom til skylling, ble det skylt med ca. 60 liter kokende vann med meskeinnsatsen heist opp. Er det noen som kan komme med råd om vannmengder til oss? Innmesking og skylling? Målet er 120-125 liter ferdig øl.

Si du mesker med 2.5l/kg. Altså mesketykkelse. Så har du deadspace i tillegg, 16L. Si du bruker 50kg malt.

2.5L/kg x 50 = 125L til mesk, legg på de 16 literne som forsvinner i falskbunnen. 125 + 16 = 141L vann. "Ny mesketykkelse" blir da 141/50kg =2.82l/pr kg malt. Det er antall liter vann pr kilo malt du må ha i mesken for at plassen over falskbunnen skal ha en mesketykkelse på 2.5l/kg

Malten trekker til seg ca 1l vann pr kilo. 50kg x 1l = 50 liter vann. Dvs at du får med deg 141 -50 = 91l vann til kokekar, fra meskekar. Hvis du får tatt med alt fra meskekjele til kok

Så kommer skyllevannet. La oss si du koker bort 7l vann pr time og du koker i en time. 91l - 7l = 84l. Dvs at du hadde sittet igjen med 84l etter kok, uten å bruke skyllevann.

Skal du ha 120l etter kok må du da skylle med 120-84 = 57l vann.

Skyllevannet er som du ser avhengig av hvor tykk mesk du har og OGen på brygget.

Jeg har veid mesken etter skylling og vanninnholdet har variert fra 56% til 85% hvis det er mye hvete. Maltrøret står og renner av seg i ei bøtte ca 1/2 time. Knust/malt på ca 1,2mm i en mølle med 2 valser.

Tilbake
Topp