hehe - det er en byrde som er lett å bære. (Folk har jo sjøl ansvar for de måtene de velger å gå til helvete på
.)
Termostaten er fin når du skal varme opp bryggevannet, men den kan ikke brukes til å styre temperaturen under mesking - går jeg ut fra da. (Bygger på erfaringa mi med den gamle BB'n.) For det første er den kanskje ikke nøyaktig nok, og for det andre måler den jo bare temperaturen på ett sted i kjelen. Mulig den kan gjøre jobben dersom du anskaffer pumpe som kan hold vørteren i kontinuerlig sirkulasjon?? Da tar du ut vørter gjennom krana og fører den tilbake på toppen av mesken. Det er en del styr med det, og jeg hadde ikke giddi. Jeg dreiv med det ei stund, men det blei jeg grundig lei av.
Så du trenger et godt termometer for å holde styr på temperaturen under meskinga. Den synker etter hvert, og dessuten blir det temperaturforskjeller internt i mesken. Du skal ikke bli skremt av det, nøyaktig temperaturkontroll er ikke nødvendig. Men du bør holde variasjonene innafor rimelige grenser, så med et sånt enkelt oppsett som dette må du innom og sjekke med jevne mellomrom, og røre i mesken for å fordele varmen igjen, og antakelig tilføre litt mer varme når temperaturen synker. Jeg holder på sånn, og jeg liker det - det gir meg en følelse av å være brygger, og ikke dataoperatør
. (Ikke et vondt ord om dataoperatørene, jeg mener ikke at de burde droppa elektronikken
.) Jeg er veldig fornøyd med dette termomteret, som har en lang føler som særlig fortrinn, og som ikke er altfor treigt, heller:
https://www.olbrygging.no/måleutstyr-og-tilbehør/100174/termometer-digitalt-30-cm-lang-følerprobe
Bestilte du bare kjelen? Jeg aner ikke hva som følger med, men siden det egentlig er en vannvarmer, trenger du en del dingser i tillegg. I det hele tatt; det er en del dingser bryggere trenger som det ikke er så lett å vite på forhånd at man trenger
. (Og så har de gjerne en hel del de ikke trenger
.) Men om du lister opp hva du har, kan vi fortelle deg hva mer du må ha.