Magenetrører

Hei.
Har bygget meg en magnetrører, men det ser ut som om vifta ikke klarer å røre magneten rund. Den bare stopper når jeg slepper oppi magneten. Bruker en gammel 12V vifte.
Har noen hatt det samme problemet. Må nok kjøpe en nyere vifte ?
Magneten som jeg har festet til vifta, er fra clas Ohlson og var den største de hadde. Den er ganske massiv.
Skulle bruke en 4,5 L glassballong til gjærstarteren, men tror ikke at dette vil virke ( p.g.a ikke flat bunn )

Synspunkter

Vifta er for svak. Sjekk styrken på den (oppgitt i watt, eller (millli) ampere)

Jeg har sjekket Amper og watten. Må nok se etter en kraftigre vifte. Hadde håpet at jeg ikke trengte å kjøpe noe mer nå. Det blir fort penger av masse små ting.

Hvis du ikke allerede har gjort det kan du forsøke å legge noe mellom viften og magneten for å skjerme motoren for magneten så den ikke bremser.

Eivindrs skrev:
Hvis du ikke allerede har gjort det kan du forsøke å legge noe mellom viften og magneten for å skjerme motoren for magneten så den ikke bremser.
Godt tips. Vifta di er sikkert ok. Selv limte jeg på en bit av ei tynn stålplate og festet magneten på denne. Denne skjermer nok til at vifta snurrer slik den skal. En av fordelene med å lime på ei magnetisk skive er at det blir lettere å justere magneten. Når du har funnet riktig posisjon kan du sikre den med litt lim. Vet ikke hvordan magneten din ser ut, men jeg kan anbefale å bruke en harddiskmagnet. Disse er kraftige, og passer godt til rørepinner opptil 1,5 tommer.

Jeg kjøpte en magnet, men det ble litt over kill. Den bremser vifta ned. Selv med en stålplate i mellom. Sjekket på youtube, han hadde to små. Mens min var massiv. Dekket helle viftas senter og nesten 1 cm tykk.  Får se om jeg finner noen mindre. Ellers virker røreren helt fint men en liten svart bryter.

Jeg har bygget min opp ca 2 cm fra vifta, og da er det ingen problemer. Bruker magnet fra harddisk, og den er kraftig!!!
Med for mye vekt og/eller magnetisk påvirkning klarer ikke en vifte å dra igang, dette er jo tross alt utrolig svake motorer i utgangspunktet. Man bør også ha en hastighetskontroll på dem.
Min gir faktisk dypere/kraftigere vortex med en liten rørepinne enn en stor, men den store synes jeg gir bedre ommrøring i hele kolben selv med liten vortex og lavt turtall.

Nå har jeg prøvd alle magnetene jeg har funnet i huset. Ingen av de går. Har fått bygget opp et par cm. Får bare vente på en magnet fra en hardisk. Foresten den første magneten jeg kjøpte hadde en holde kraft på 30 kg. Noe jeg fant ut i stad. Ikke noe rart at vifta ikke gikk.

Holder på å prosjekterer litt selv ang magnetrører. På min så har avstanden fra magnetene på vifta og op til rørepinnen mye å si. Blir det for nærme så stopper vifta. Kanskje du kan justere avstanden litt?

Ang magneter fra harddisker: hvor finnes disse magnetene rent fysisk i en harddisk? Kan man skru de ut eller må det knuses ett eller annet for å få tak i de?

Har ikke peiling. Må nok bare skrus opp eller knuses. Jeg burde ha dratt på elfa og kjøpt deler der. I stedet for å ha skrapt sammen det jeg hadde hjemme. Vil jo at prosjektet skal se og virke utmerket. Legger ut et bilde når jeg har fått den til å virke som den skal.

Jeg tok ut magneter fra to harddisker i går. Det er bare å skru de opp så finner du de fort! I den ene min var det to tynne og i den andre var det en litt tykkere! Du må bøye litt dr hvor de henger så er det lett å "brekke" de ut. Den tykke var genial å bruke. Jeg bruker en gammel pc vifte jeg fant i elektro kaste kassen på jobb med en hastighetskontroll jeg kjøpte på Dealextreme. Magneten er så kraftig at den henger uten noe form for lim på viften, og viften er sykt god! Den må stilles ned ganske mye for å få en "normal" virvel i starteren!  :)

Jeg laget en magnetrører her om dagen med en 10 cm 12V/0,2A pc-vifte. Nå var jeg særdeles dårlig utstyrt med egnet beholder for en 1l starter, men etter litt plundring og testing med vann så fikk jeg dette til å gå i et 2 liters norgesglass. Anbefales ikke.  Dette var en særdeles ustabil konstruksjon, og selv om jeg ikke hadde noe problemer med å få vifta og pinnen til å gå rundt, så var den håpløs ustabil, og magnetpinnen var veldig vanskelig å få til å gå på en tykk og buet bunn uten å slenges av. I tillegg lagde den for hver runde et par "pling" i glasset som nesten ble uutholdelig å høre på. Måtte sette greia ned på et ubrukt rom i sokkelen for å få sove :p

Jeg kjørte vifta på en regulerbar strømforsyning, og optimal spenning var ca 5V (strømtrekk ca 70mA). da fikk jeg en passelig vortex eller hull i midten som gikk halvveis ned i vørteren. Ved å skru opp spenninga så kunne jeg kjøre på til at luft ble dratt helt ned til rørepinnen og pisket ut i vørteren, men dette tror jeg (gjetter på?) er litt i meste laget. Har lest en del på forumet bl.a. om knuste gjærceller pga. overivrig omrøring, og det var jeg ikke interessert i.

Det bobler ihvertfall i gjæringskaret etter pitching, men fikk ikke den pangstarten jeg hadde håpet på. Får se om det går bedre neste gang, har funnet meg en passelig kakeboks/krukke med flat bunn og julemotiv som jeg skal teste på mandag :)
Erlend H.

Nå har jeg fått vifta til å gå, men den bare hoppe rundt og vil ikke virvle opp vannet. Tror at dette har noe med hastigheten på vift. Den kjører jo på full guffe med en gang. Men nå vet jeg jo hva som må til. Angående hardiskmagnet, dette virket med en gang. Litt avstand fra vifta før man fester magneten så vil dette virke.

BTTjelta skrev:
Jeg tok ut magneter fra to harddisker i går. Det er bare å skru de opp så finner du de fort! I den ene min var det to tynne og i den andre var det en litt tykkere! Du må bøye litt dr hvor de henger så er det lett å "brekke" de ut. Den tykke var genial å bruke. Jeg bruker en gammel pc vifte jeg fant i elektro kaste kassen på jobb med en hastighetskontroll jeg kjøpte på Dealextreme. Magneten er så kraftig at den henger uten noe form for lim på viften, og viften er sykt god! Den må stilles ned ganske mye for å få en "normal" virvel i starteren!  :)

Hei. Har omtrent rasert en harddisk nå uten å finne noen magneter :roedme: Hvor omtrent skal de være? På den ene siden er det kretskort og på den andre siden er det en blank disk, omtrent som en cd. Har som dere skjønner ikke peiling på harddisker ::)

Vis du ser noe som ser ut som en arm. Der armen er festet skal magneten være. Ta en skrutrekker og før den rund. Hos meg, på en gammel hardisk, så den ut som en avlang måne.

Godt å høre. Håper du får det til. Gleder meg til å gå over til fersk gjær og se/smake hvordan forskjellen er.

Tilbake
Topp