Lufting av vørter

Har lest litt om dette å lufte vørteren etter kok og nedkjøling.. Ser at mange skriver det er viktig.

Vi ønsker jo å gjøre ting så riktig og effektivt som mulig, så ønsker litt innspill på dette.

Etter nedkjølingen i BB30, så setter jeg gjæringskaret under krana og tapper over. Deretter tilsetter jeg gjærstarteren.

Hvordan gjør dere det? Noen tips til hvordan man får luftet raskt og enkelt?

Setter lokket på gjæringskaret og rister som fy i totalt 2 minutter (4*30 sekunder). God trening.

Som de to andre, men jeg tapper også gjennom et dørslag, først oppi et litermål, så igjen over i gjæringskaret. Det siler også vørteren to ganger.

Vedlegg

• 009-009a.jpg
    009-009a.jpg
    335,3 KB · Sett: 794
Raskt og enkelt = ren O2. Men det er jo kanskje ikke så enkelt siden det koster en del penger... :nosmile:

Gahr skrev:
Raskt og enkelt = ren O₂. Men det er jo kanskje ikke så enkelt siden det koster en del penger... :nosmile:

Hvor får man tak i det, egentlig?
Og hva sånn omtrent betyr "en del penger" i denna sammenhengen?

Kunne godt tenkt meg å tilsette rein O2.

Vanskelig å si. Du får vel en oksygenregulator for en tusenlapp (jeg betalte ca. 800,- hos Gasservice for en del år siden), men tanken skal jeg ikke si noe for sikkert om. Jeg kjøpte min brukt fra innehaveren av en dykkerforretning, og betalte 1000,- for den (1,9 kg). Men tankene kan være dyre. I tillegg bør du ha et flowmeter. Det finner du for en neve dollars på ebay. Jeg var heldig og fant mitt for $10, men generelt må du ut med litt mer enn det.

Såpass ja!!

Forstår jo da at den tynne sildringen fra krana til karet ikke er all verden, i forhold til dere :D

Vi har jo vært ganske så fornøyd med de batchene vi har laget, men skal bli gøy å se om det blir enda bedre med lufting!

Er det bedre smak, eller bedre utgjæring som er fordelen ved lufting?

mikslen skrev:
Noen med erfaringer fra olivenolje?

Ikke personlig, men da jeg stilte spørsmålet om olivenolje til Chris White for noen år siden svarte han at han ikke anbefalte det. Det er oljesyren i olivenoljen som er "mat" for gjæren. Gjæren trenger oksygen for å danne oljesyre, og slipper altså å danne det selv hvis man tilsetter olivenolje. Imidlertid trenger gjæren oksygen til andre ting også. Tester viser at esternivået øker i øl hvor man erstatter oksygenering med olivenolje.

Jeg bruker også "filleriste så lenge man orker" metoden, men vurdere å ta steget videre.
Hva er egentlig den store forskjellen på akvariepumpe og stein anordningen vs rein oksygen? Er det slik at det kun er tiden det tar for å oppnå en viss grad av metning som er forskjellig, eller er det andre fordeler som kan forsvare prisforskjellen i investeringen? :)

Du kan få mer oksygen inn i vørteren ved bruk av ren oksygen enn med luft (~21% O2), og gjæren kan like seg enda bedre med litt ekstra.

Gahr skrev:
mikslen skrev:

Ikke personlig, men da jeg stilte spørsmålet om olivenolje til Chris White for noen år siden svarte han at han ikke anbefalte det. Det er oljesyren i olivenoljen som er "mat" for gjæren. Gjæren trenger oksygen for å danne oljesyre, og slipper altså å danne det selv hvis man tilsetter olivenolje. Imidlertid trenger gjæren oksygen til andre ting også. Tester viser at esternivået øker i øl hvor man erstatter oksygenering med olivenolje.

Jeg har en WLP540 som hadde stoppa på 1.026. Tilsatte candysirup med gjærnæring og en dråpe olivenolje. Nå har den kommet under 1.020 i tillegg til sukkeret jeg tilsatte. Vanskelig å si om det var olja eller sukkeret som fikk igang gjæra igjen da.

mikslen skrev:
Gahr skrev:
mikslen skrev:

Jeg har en WLP540 som hadde stoppa på 1.026. Tilsatte candysirup med gjærnæring og en dråpe olivenolje. Nå har den kommet under 1.020 i tillegg til sukkeret jeg tilsatte. Vanskelig å si om det var olja eller sukkeret som fikk igang gjæra igjen da.
Det var nok sukkeret, og med mer tilsatt sukker er det naturlig at fg målingen synker, da alkoholkonsentrasjonen øker. Alkohol er lettere enn vann og har direkte innvirkning på målingen av fg. Leste en artikkel som beskriver dette inngående, og konklusjonen er at det trengs labratorietester for å annslå nøyaktig utgjæring. Både refraktometer og hygrometer blir påvirket av alkohol.

Kjetil S skrev:
Du kan få mer oksygen inn i vørteren ved bruk av ren oksygen enn med luft (~21% O₂), og gjæren kan like seg enda bedre med litt ekstra.

Ok. Jeg fant mere info på MoreBeer sine nettsider, og hvis beregningene der stemmer er det jo det samme om man rister på karet eller bruker luftpumpe. Rein O₂ er vinneren uansett ja :)

How Much Oxygen Is Needed & How do I Add It?:
While most yeast strains have individual oxygen requirements, the average amount needed for a healthy fermentation (SG < 1.065) is between 7 to 18 ppm (around 10 ppm). There are two ways to introduce oxygen into wort, Shaking/Agitation/Splashing and forcing gas through a Stainless Steel Diffusion Stone. Each method delivers a certain amount of oxygen:
Shaking/Agitation/Splashing for 40 seconds = 8 ppm max
Aquarium pump with a diffusion stone for 5 min (using air, which is 20.8 % oxygen) = 8 ppm max
Pure oxygen in a pressurized tank with a diffusion stone for 60 seconds = 0-26 ppm
Note: The most effective method is the pressurized tank, but it is also the most expensive. If you are doing standard gravity beers (SG < 1.065) any of the above methods should supply the necessary oxygen. However, keep in mind that wort with a SG > 1.065 requires higher starting oxygen levels to keep yeast healthy, and at higher sugar levels oxygen solubility actually decreases. So, if you are doing higher gravity beers, a pressurized gas set-up is really the only way to get enough oxygen into your wort.

Kanskje like greit å fortsette med styrketreningen til man evt. snubler over et rimelig O₂ oppsett.

Jeg bruker akvariepumpe med luftfilter og brusestein, og synes vel egentlig at jeg får bedre gjæringsforløp enn ved risting. Men jeg har en helt klar mistanke om at jeg nok har vært litt for lat tidligere og ikke ristet nok :)

En mulig fordel med akvariepumpe er jo at du kan ha den gående en stund. Gjæren forbruker O2 ganske fort, så om ikke akvariepumpen gir høyere konsentrasjon av O2, kan den iallfall opprettholde nivået litt lenger.

Kjetil S skrev:
En mulig fordel med akvariepumpe er jo at du kan ha den gående en stund. Gjæren forbruker O₂ ganske fort, så om ikke akvariepumpen gir høyere konsentrasjon av O₂, kan den iallfall opprettholde nivået litt lenger.
+1
Meget bra poeng det ja :)

Hvis man da skal brygge øl med høy OG, kan man da riste karet på nytt (eller bruke akvariepumpe) etter 3-4 dager og få opp oksygennivået igjen?
Jeg har hørt at man kan tilføre mer oksygen i vørteren frem til ca 50% av sukkeret i brygget er gjæret. Vil snart brygge noe sterkt og godt, men har ikke budsjett til å investerere i oksygen riktig enda.

Tilbake
Topp