Litt vel ivrig gjær... Hva gjør jeg nå?

Satte en hefeweiß i går, og brukte da White Labs' WLP 300. Jeg hadde hørt at dette skulle være en ivrig gjær, men synet som ventet meg på gjæringsrommet nå hadde jeg ikke ventet – gjæringskaret er fullt av skum, noe av det har funnet veien gjennom gjærlåsen og gjennom korka som skulle holde det tett rundt gjærlåsen. Er det noe jeg kan gjøre med dette, eller er det bare å slappe av og vente på at det går over?

Vedlegg

• overivrig.jpg
    overivrig.jpg
    1,2 MB · Sett: 311
fmandal skrev:
Ja, men det er vanskelig å få tak i slange på en søndag kveld...

Hevertslange??

Noe må du nok gjøre.- tilslutt VIL lokket blåses av, og du har gugge over hele  rommet.

Prøv dette.. Sett gjæringsdunken i en stor vid kjele/ dunk / balje.. hva som helst som den passer i.

Dessinfiser topp og kant av lokk og dunk GODT, og lett så på lokket.. Gjæren vil velte ut på en noenlunde kontrollert måte. Når stormgjæringen har gitt seg. Sett på lokk og gjærlås igjen.

Hadde du mye i Dunken??

Det er 13 liter i dunken. Det er en 15-litersdunk som ved kontrollmåling har plass til 17 liter.

Hvertslange har jeg ikke. Vurderte om jeg skulle kjøpe det på lørdag, men endte med tappekran til dette karet også. Tenkte selvsagt ikke på at det ville gjære noe voldsomt med denne gjæren...

Jeg bruker klor til å desinfisere med, tror du det går greit?

Joda. det går fint det. Bruk den doseringen som er anbefalt (jeg vet den ikke)

Ikke få det inni dunken :noway:

Lykke til :)

Til neste gang. 30 liters dunk, og 20 liter max i dunken :)

P.s Du må dele med oss hvordan dette gikk? :yes:

Takk for god hjelp!

Here goes nothing!

Får vurdere større dunk og større brygg neste gang, men synes 15-literdunken er så grei størrelse...

Forresten, hva slags diameter bør det være på en blow off tube? Holder det med 16mm (?) ytterdiameter, slik at det passer i gjæringslåshullet? Hvordan sørger jeg for at det er tett rundt?

Vi bruker silikonslange som vi klemmer nedi. Men med den gjæringsaktiviteten du har nå, så trenger du ikke å bekymre deg veldig om det er helt tett.
Finn den slangen som passer best mulig i hullet.

Ok, da har jeg satt det hele i en balje, desinfisert godt og lettet på lokket slik at det nå bare ligger løst på toppen. Håpe dette går bra! *krysser fingrene*

Krysser forresten også fingrene for at stormgjæringa gir seg i løpet av natta. Samboeren og dattera (8 mnd) kommer hjem i morgen, tipper den største blir litt irritert om den minste ikke har noen balje å ta kveldsbadet sitt i.  :angel:

fmandal skrev:
Ok, da har jeg satt det hele i en balje, desinfisert godt og lettet på lokket slik at det nå bare ligger løst på toppen. Håpe dette går bra! *krysser fingrene*

Krysser forresten også fingrene for at stormgjæringa gir seg i løpet av natta. Samboeren og dattera (8 mnd) kommer hjem i morgen, tipper den største blir litt irritert om den minste ikke har noen balje å ta kveldsbadet sitt i.  :angel:

Bare legg aluminium folie over hullet

Vel, stormgjæringa ga seg – og vel så det. Siden jeg satte på lokket igjen mandag ettermiddag har det vært absolutt null aktivitet i gjærlåsen. Jeg vasket og desinfiserte lokket og utsiden av toppen på gjæringskaret slik at det kunne bli tett igjen, men det er trolig ikke helt tett likevel. For whiskyen som står i gjærlåsen står akkurat som den gjorde mandag.

Forresten, neste gang skal jeg være litt mer tålmodig. Hadde hastverk, så jeg tilsatte to pakker WLP300 i stedet for å sette en starter. En pakke (fra Bryggselv.no) var tre måneder gammel, den andre (fra Vestbrygg.no) var én måned gammel.

Noe aktivitet ser det dog ut til å være. Det ligger et godt lag med skum på toppen, og SG har falt til 1022 i går og 1020 i dag. OG var 1052, brygging skjedde lørdag. Burde jeg tilsette mer gjær?

Nå skal du bare la den jobbe seg ferdig ;)
Vent til to uker har gått. Så tapper du.
Hvis det ble noe søl i karet til minsten så la det være.
Folk betaler for ølbad ;D

Tror ikke litjtupp betaler for å få bade i vørter og gjær. Og om hun hadde betalt for det hadde vel pengene gått fra lommeboka mi uansett – så balja er vaska.

Takk for beroligende ord!

fmandal skrev:
eller er det bare å slappe av og vente på at det går over?

Når det gjærer som verst er det overtrykk i karet, og du kan være helt trygg på at ingen beselusker kjemper seg gjennom stormen for å ta knekken på ølet ditt.  La verste stormen blåse seg ferdig, og så reingjør du lokk og lås og setter de på igjen.  Ta deg en øl eller to i mellomtiden.......

Det finnes faktisk galninger som gjærer i åpne kar  :bank2:  Noen av de lever til og med av det  :yes: :jaha: :eek: :attevar: :ilike:

Trygve skrev:
fmandal skrev:
eller er det bare å slappe av og vente på at det går over?

Når det gjærer som verst er det overtrykk i karet, og du kan være helt trygg på at ingen beselusker kjemper seg gjennom stormen for å ta knekken på ølet ditt.  La verste stormen blåse seg ferdig, og så reingjør du lokk og lås og setter de på igjen.  Ta deg en øl eller to i mellomtiden.......

Det finnes faktisk galninger som gjærer i åpne kar  :bank2:  Noen av de lever til og med av det  :yes: :jaha: :eek: :attevar: :ilike:

Kanskje det er der den berømte verselinja fra hans rotmos julesang kommer inn:

"Ølet skjæmmes vess dåkk kjæm for nære!"

;)

Tilbake
Topp