Den er jo kompakt, men har ikke motor. Det jeg likte med GF-mølla var den regulerbare hastigheten og en enkle justeringen av valseavstanden. Får de prisen under 3000 kroner, tror jeg den burde kunne selge bra.Ser jo egentlig ut som en Mattmill kompakt.
Så prisen burde ligge i samme leia
edit. ser nå at den også leveres med motor, som kanskje gjør det hele mere interessant, og en smule dyrere
Strømmen fikser!
En kompis på vestlandet prøvde å kverne kondisjonert malt med den mølla... Den gikk helt i stå...Noen som har prøvd den med fukta malt? Jeg har hørt at den ikke fikser det - og dermed er den ikke aktuell for meg.
ah, det var kanskje det jeg hørte, da? Om du har posta om det?En kompis på vestlandet prøvde å kverne kondisjonert malt med den mølla... Den gikk helt i stå...
Hvorfor skulle formen på trakta lage problemer? Hvilken form ville være ideell?ah, det var kanskje det jeg hørte, da? Om du har posta om det?
Det høres litt rart ut. Du veit ikke hvor høy prosentandel vann han kondisjonerer med? Mi erfaring er at mer enn 2% fort blir trøbbel, og jeg kan forestille meg at det kan være årsaken. Og med den forma det er på trakta, ser jeg også for meg at noe kan skje med fukta malt.
Venter han 10 minutter etter fukting før ham kverner? Det er også viktig.
Er det av andre hensyn enn støvbegrensning du fukter maltet? I så fall, denne møllen har jo lokk både over trakten og spannet det ferdige malte maltet kommet i. Blir vel veldig lite støv av det.Noen som har prøvd den med fukta malt? Jeg har hørt at den ikke fikser det - og dermed er den ikke aktuell for meg.
Han sa dengang at han fulgte mine anvisninger; 2% vann etter maltvekt og la det hele stå 15min før kverning...ah, det var kanskje det jeg hørte, da? Om du har posta om det?
Det høres litt rart ut. Du veit ikke hvor høy prosentandel vann han kondisjonerer med? Mi erfaring er at mer enn 2% fort blir trøbbel, og jeg kan forestille meg at det kan være årsaken. Og med den forma det er på trakta, ser jeg også for meg at noe kan skje med fukta malt.
Venter han 10 minutter etter fukting før ham kverner? Det er også viktig.
Støvreduksjon er et poeng, ja. Det er viktig for meg.Er det av andre hensyn enn støvbegrensning du fukter maltet? I så fall, denne møllen har jo lokk både over trakten og spannet det ferdige malte maltet kommet i. Blir vel veldig lite støv av det.
Maltet jeg får fra bryggselv gir meg aldri problem med gjennstrømming eller avrenning. Gir kondosjonering bedre utbytte?
Hovedhensikten er å mykne skallene een smule, slik at de revner på langs i stedet for å knekke på tvers.. I mesk gir dette samme effekt som risskall og bieffekten er jo også mindre støv..Er det av andre hensyn enn støvbegrensning du fukter maltet? I så fall, denne møllen har jo lokk både over trakten og spannet det ferdige malte maltet kommet i. Blir vel veldig lite støv av det.
Maltet jeg får fra bryggselv gir meg aldri problem med gjennstrømming eller avrenning. Gir kondosjonering bedre utbytte?
Jeg hadde samme problem med mølla jeg arvet. Har løst det ved å kverne først på 1,5 før jeg kjører gjennom på 0.9. Etter jeg endret til dette fungerer det problemfritt hver gang.Et lite aber: Jeg sliter med at den gamle mølla mi er nokså uvillig til å ta tak i maltet når jeg skal starte kverninga. Med kondisjonert malt er det nesten umulig, så jeg må starte med litt tørr malt. Men det lever jeg greit med.
Det høres veldig greit ut, men det forutsetter at det er enkelt å stille kverna. Og det er ikke enkelt med en MM3. (Det er en virkelig fristende detalj ved GF-mølla!)Jeg hadde samme problem med mølla jeg arvet. Har løst det ved å kverne først på 1,5 før jeg kjører gjennom på 0.9. Etter jeg endret til dette fungerer det problemfritt hver gang.
Det er her fordelen med drift på begge valser kommer inn. Tannhjul som overfører kraften til vals nr 2, isteden for friksjonen i malten.Jeg hadde samme problem med mølla jeg arvet. Har løst det ved å kverne først på 1,5 før jeg kjører gjennom på 0.9. Etter jeg endret til dette fungerer det problemfritt hver gang.
Vet ikke hvilken mølle jeg er har . Muligens en Kegland variant? 2 små o-ring skruer for å løsne og to større justeringshendler hvor åpningen justeres. Har målebladene 0.7, 0.8 og 0.9 er enkelt tilgjengelig ved hverandreDet høres veldig greit ut, men det forutsetter at det er enkelt å stille kverna. Og det er ikke enkelt med en MM3. (Det er en virkelig fristende detalj ved GF-mølla!)
Om jeg skulle kjøpt ny mølle selv tror jeg det hadde blitt den polske mølla med dobbeldrift som flere her på forumet har anbefalt.Det er her fordelen med drift på begge valser kommer inn. Tannhjul som overfører kraften til vals nr 2, isteden for friksjonen i malten.