@Bernts.
Absolutt ikke meningen å være kverulant her. Men jeg lurer på hvis du har noen tips eller triks til hvordan å få slurryklakulatoren til fremstå som noe mer håndfast enn det den virker som.
Jeg synes den er ganske vag, for hva er thick eller thin slurry hvis du ikke har endel repitcher på baken? Og kvaliteten på slurryen?
Jeg synes ikke den fremstår som vag, tvertimot så synes jeg den åpner for muligheter.
(Reset)på tykk/tynn slurry som er satt til 2,4 billioner/ml, tilsvarer i mr malty sitt tilfelle "konsistensen" som en nøytral gjær(wlp001) vil ha 24 timer etter at den er bunnfelt i kjøleskap.
så med andre ord: bruker du nøytrale gjærstammer så er dette innstillingen du bruker.
Så, er det mulighetene kommer inn i bildet.
Da kan brukeren definere sine innstillinger(thick/thin slurry) ihht om han/hun bruker en lav flokkulerende gjær, bruker lagergjær, topphøster, høster fra konisk osv osv slik at man får et utgangspunkt til å danne seg en erfaring om gjæren man bruker.
Feks bruker du en kolsch gjær, så bør du legge inn en tynnere slurry, har den derimot stått to uker i kjøleskap så bør du legge inn en tykkere slurry.
bruker du wlp007 så bør du legge inn en tykkere slurry nesten uansett.
Når det kommer til renheten(non yeast percentage) på slurryen så er igjen (reset)satt til det som er estimert til å være gjennomsnittlig med trub/døde celler/ humlerester/ uønsket dritt i en gitt batch med øl.
Da kan du bruke sliden til å estimere hvor mye av den slurryen du bruker som ikke er gjær, alt etter om du har høstet fra en konisk/topphøstet(som vil gi mer ren gjær) enn om du har skoopet opp en øse med gjær fra en session IPA full av humlerester.
Kvaliteten på slurryen kan den si fint lite om, men den kan gi et estimat på hvor mange levende celler du vil ha igjen hvis du legger inn datoen gjæren ble høstet på.
Edit: noen trykkleifer og litt for vage presiseringer