Leker med tanken om nytt bryggeri...

hm... er fortsatt litt lost her og la meg prøve å forklare hvorfor. Slik jeg har forstått ting så er den løsningen for styrepanel slik at man har 1 "strøminngang" til skapet og 4 "strømutganger" fra styreskapet som styrer 2 varmeelementer og 2 pumper. Så hvis det er mulig å koble styreskapet til en 3fas kurs, så vil vel den kunne styre utgangene og hver av de kan være 1fas ? eller? urg... kjenner jeg er helt ute på viddene her....

FYI ... skapet jeg tenker på og har lest som er det som er beskrevet her

peram
 
Jeg bygget meg ett slikt skap. Jeg bygget det i utgangspunktet for 3-kjelers oppsett, men endret det til 2-kjeler. Jeg har 3-fas 32A inn på skapet og 3 fas ut til HLT som er på 9Kw bryggeren har 1-fas 16A (16A sikkring i skapet så blir det 16A) Ut til HLT styrer jeg med pid og 2 SSR, styrer 2 av fasene. Jeg valgte å bruke kontaktorer istedet for rele som TEB har i sine oppsett, enklere å sette opp og funker knall.
Edit: Mange sier at pid ikke er egnet til kok, bare tull, har 65 brygg på dette oppsettet og tro meg det koker helt supert vær gang, setter koketemp på 105grader og lar det stå til
 
Jeg bygget meg ett slikt skap. Jeg bygget det i utgangspunktet for 3-kjelers oppsett, men endret det til 2-kjeler. Jeg har 3-fas 32A inn på skapet og 3 fas ut til HLT som er på 9Kw bryggeren har 1-fas 16A (16A sikkring i skapet så blir det 16A) Ut til HLT styrer jeg med pid og 2 SSR, styrer 2 av fasene. Jeg valgte å bruke kontaktorer istedet for rele som TEB har i sine oppsett, enklere å sette opp og funker knall.

OK, da har tolker jeg svaret ditt at jeg egentlig har alle muligheter og ikke misforstått ting totalt :) Har du noe komponentoversikt over hva du kjøpte ? Regner med at du ikke kjøpte kit fra TEB men soppet komponenter fritt ?

peram
 
Jeg kjøpte ett skap (Ikea medesinskap og masse brytere, ledninger og pider samt timer her på forumet som en hadde startet på men ikke gjenomført. endret mye underveis. jeg kan sikkert finne frem til hva jeg handla fra kina, men noe er handla lokalt (kontaktorer, sikringer ++
Jeg kjøpte SSR, stor kjøleribbe for 3 SSR samt PID fra Auber, Piden fikke jeg aldri helt dreisen på så nå bruker jeg 2 billige Rex - C100 fra Kina som funker helt konge
Jeg kan sende deg noen bilder om det er ønskelig
 
50 A betyr en ganske grov kabel og er veldi overkill til et hjemmebryggeri.

Det er ikke matematikken som bestemmer når du har en 63A hovedsikring og deretter 10 stk 16 A kurser = 160 A men kabelen som forsyner disse 10 stk 16 A kurser må sikres.
Alle disse 16 A kurser vil heller ikke alltid være maks belastet, samtidighetsfaktor er da mindre enn 1, tar eksempel fra mitt bryggeri som har 18 kW elementer men bare 3x16 A sikring, det går bra siden samtidighetsfaktoren aldri er over 0,3, det er altså aldri mer enn 6-7 kw påslått.

Jeg kan ikke tenke meg at du trenger større sikring enn 3x32 A, kanskje ikke det heller.
Du må få oversikt over hva du skal ha og hva du har tilgjengelig av strøm, lanskje allerede er det nok.

50A var bare noe jeg tok ut av løse luften og som du allerede har skjønt - jeg aner ikke hva jeg snakker om :) Hva vil jeg trenge da for å drive 2 5500 W elementer hvor de vel aldri er på samtidig, pumpene er vel uvesentlige i denne sammenheng. De uttak som er på 3-fas 20A ned i kjeller i dag er jo alle i bruk til å "drive" hjemmekino på en 16A kurs, varmtvannsbereder, nettverksswitch og NAS på en annen 16A og lys+sentralstøvsuger på den siste 10A kursen.

takk for all tåmodighet ved mine dumme og uvitende spørsmål...

peram
 
ser ut som, ihvertfall i farten at du må ha 2 fas 50 A (32 A) kurs til dette, ikke noe i veien for å legge opp en 3 fas kurs og så bare bruke 2. da skulle dette ordne seg selv.
Har du ikke bestilt noe av dette så styr unna, kjøp heller et europeisk system.

RED: dette skrev jeg mens det kom 4 siste innlegg
 
Sist redigert:
ser ut som, ihvertfall i farten at du må ha 2 fas 50 A (32 A) kurs til dette, ikke noe i veien for å legge opp en 3 fas kurs og så bare bruke 2. da skulle dette ordne seg selv.
Har du ikke bestilt noe av dette så styr unna, kjøp heller et europeisk system.

igjen, takk for svar, men....

a) jeg har plass i skap til ny kurs ned i kjeller hvis det hjelper noe
b) hva mener du med europeisk system ? Tenker du da kun på varmeelement eller hele greia...
c) Vil den 3-fas 20A kursen jeg har i dag være nok til å drive bryggeriet ? Server og nettverkswitch kan fint flyttes et annet sted i huset om det er nødvendig...

still confused.... :)

peram
 
C; Ja hvis du ikke kjører mer enn et element oim gangen, altså koker eller varmer vann.
B: Her mener jeg alt, amerikanere/Canadier får 220 volten sin fra 2x110 V som gjør at kovertering til Norsk/Europeisk må være 2 faset eller en mue mer omstendig omkobling.
A: Ja kanskje det, en 3x16 eller 32 A.
 
Jeg har selv et trekjeleoppsett, jeg bruker en 16A 400V 3-fasekurs, jeg har et 9250W varmeelement i kokekjelen (3-fas) 3500W rims og 3500W i HLT, 3-faseelementet er koblet i stjerne slik at jeg kan koble inn og ut elementene individuelt, og har koblet det slik at jeg har splittet opp fasene slik at alle kan brukes på kok, 2 på kok og en på RIMS eller HLT eller en fase til hver kjele dersom det skulle være nødvendig, dette gir meg også muligheten til å regulere koken enkelt mellom ca: 3100W, 6200W eller 9250W. Mulig en lignende løsning kan være noe for deg.
 
Hm... dette er det jeg hadde sett for meg å gjøre, dog med bare 230 V :


ground240V.jpg


Liker «ryddigheten» i en kabel med strøm inn og 4 med strøm ut. Er det ikke mulig å få til dette ? Må grave litt i vennekretsen og ta en elektrikerprat skjønner jeg [emoji848]

Peram


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Tanken er fornuftig (er ikke elektriker så regner med at noen sier det er feil). Men jeg tror jeg heller brukt en blokk, eller denslags, i steden for så mange kontakter som en enkelt skrue skal holde på plass. Jeg tenker at noe kan skli ut over tid. Du får jo varme i skapet og alt metall vil utvide seg, og trekke seg sammen, noe som fører til slark over tid. Og så spørs det hvis pumpene kommer med egen jordingskabel.
 
Blokk til jord og så en kabel til Jord på skap og dør var planen ja :)

Per Arne


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er forøvrig denne guiden for tilpassing til 220-240V man finner her jeg har sett for meg å følge for å sette opp dette nye bryggeriet...

peram
 
Igjen takk for at du gidder å svare...

Hva ville du anbefalt meg å gjøre da ? 3x16 eller 32 A hvis jeg legger opp en ny kurs ? Og disse er vel ok, siden de har 230V "native" downunder : Stainless Steel 5500W Heating Element

peram
Det elementet du linker til er 1 fase. Det betyr at med 3x16A vil du ikke ha mulighet til å drive det. Da må du ha 32A enfase.
Hvis du finner et 3 fase element på 6kW, så går det. (16x230x1,7=6,256)

Du kan også bruke eksisterende 3x16A kurs. Koble ut varmtvannsbereder og bruke alle fasene, eller bruke bare 2 faser med tilsammen 4000W. Datautstyret trekker så lite at du kan se bort fra det.

Arvid
 
Det elementet du linker til er 1 fase. Det betyr at med 3x16A vil du ikke ha mulighet til å drive det. Da må du ha 32A enfase.
Hvis du finner et 3 fase element på 6kW, så går det. (16x230x1,7=6,256)

Du kan også bruke eksisterende 3x16A kurs. Koble ut varmtvannsbereder og bruke alle fasene, eller bruke bare 2 faser med tilsammen 4000W. Datautstyret trekker så lite at du kan se bort fra det.

Arvid

Igjen takk for svar, så prøver å spørre en gang til. Er det mulig/lov å bytte ut den 3x20A som er der i dag med noe "større" og trekke ut de kurser som er i dag PLUS en 32A enfase, eller må jeg legge opp en ny kurs fra skapet ? Skjønner at kabler på dagens 3x20A muligens må trekkes om hvis noe "større" settes i sikringskapet.....

peram
 
Bytter du ut sikringen må også kabler byttes, best er om du i tilleg setter opp en ny sikring for da trenger du bare legge opp kabler til den nye.
 
Hei! Jeg har theelectricbrewery.com-bryggeri tilpasset 220-240V med de amerikanske pluggene, SS 5500W varmeelementer osv. Jeg fikk lagt inn en 32A enfase-kurs. Alt er identisk med theelectricbrewery, bortsett fra pluggen til strømforsyningen på «veggsiden». Jeg er kjempefornøyd med twist-lock-pluggene. Jeg har hatt elektriker her som har gått over alt sammen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Sist redigert:
Hei! Jeg har theelectricbrewery.com-bryggeri tilpasset 220-240V med de amerikanske pluggene, SS 5500W varmeelementer osv. Jeg fikk lagt inn en 32A enfase-kurs. Alt er identisk med theelectricbrewery, bortsett fra pluggen til strømforsyningen på «veggsiden». Jeg er kjempefornøyd med twist-lock-pluggene. Jeg har hatt elektriker her som har gått over alt sammen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Takk for beroligende svar :) da vet jeg at jeg ikke har rotet meg inn i noen blindvei i alle fall :)

Peram


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp