lachris
Norbrygg-medlem
Vi har brygget basert på en oppskrift på en Kinn Vestkyst IPA klone her. Brygging på en Speidel 50l.
Etter mesking, før koking målte vi en SG på 1.050 (er dette BG, Boil Gravity?). Etter koking, før nedkjøling (er dette OG, Original Gravity?) målte vi det samme. Dette er for lavt i forhold til oppskrift. I den forbindelse har jeg et spørsmål: Hva har vi gjort feil som har ført til så lav OG? Burde jo vært 1.070 i følge oppskrift... Vi tenker kanskje
Etter mesking, før koking målte vi en SG på 1.050 (er dette BG, Boil Gravity?). Etter koking, før nedkjøling (er dette OG, Original Gravity?) målte vi det samme. Dette er for lavt i forhold til oppskrift. I den forbindelse har jeg et spørsmål: Hva har vi gjort feil som har ført til så lav OG? Burde jo vært 1.070 i følge oppskrift... Vi tenker kanskje
- at vi har malt for grovt (ca 1mm),
- at vi har skylt med for mye vann (14l),
- at vi har hatt lokket for mye på så vi ikke har fått nok fordampning (synes i det minste at det er rart at det ikke er målbar forskjell mellom før og etter koking),
- at vi har kokt for kort (synes det er rart at denne oppskriften sier bare 60 min koketid mens andre Vestkyst oppskrifter som 90),
- at det er for mye med nesten 10,88 kg malt + 800g DME da dette blir ganske komprimert i Speidelen, eller
- at det er noe feil med hydrometeret.