Lager-ingstid.

Trond.A skrev:
At lagerøl trenger lagring er greit, men hvor lenge lagrer dere, la oss si en pils? :jaha:

Hadde akkurat tenkt å starte en tråd om lagering jeg også. Kan ta spørsmålene mine her istedet

Er det gjæren eller temperaturen som gjør ølet klarere og "smoothere" under lagring? kan man ta lager-fasen etter flasking eller må det skje i gjæringskaret?
Må den lagres lenger om man ikke har mulighet til å lagre den ned mot frysepunktet, men kun på 10-12 grader?

Trond.A skrev:
At lagerøl trenger lagring er greit, men hvor lenge lagrer dere, la oss si en pils? :jaha:

Dette med lagringstider er jeg ikke så god på selv, men jeg pleier å gi mine ales to til seks uker minimun algring, med mindre det er mørk ale over 6-7 %. Jeg vil tro at en lager som pils vil trenge to-tre måneder kaldlagring før servering. Lagringstid avhenger mye av alkoholprosent, øltype og temperatur. Med de fleste maltdrevne ølene mine er det alltid siste glasset som er best...

Lars B. skrev:
Hadde akkurat tenkt å starte en tråd om lagering jeg også. Kan ta spørsmålene mine her istedet

Er det gjæren eller temperaturen som gjør ølet klarere og "smoothere" under lagring? kan man ta lager-fasen etter flasking eller må det skje i gjæringskaret?
Må den lagres lenger om man ikke har mulighet til å lagre den ned mot frysepunktet, men kun på 10-12 grader?

1. Det er temperaturen som gjør det. Gjær og proteiner vil bunnfelle og gi et klarere øl. Under lagring vil også smakene blande seg mer, og gi et rundere smaksbilde.
2. Lagring skjer som regel etter omstikking til flasker, og etter karbonering. Man kan fint gjøre lagringen før flasking/karbonering også, men da må man stikke om på en lufttett beholder, slik som fat, glassballong osv.
3. For å få et klart øl, ja. Når det gjelder smaksutvikling, så går det fortere desto varmere ølet er.

Ølvind skrev:
Trond.A skrev:

Jeg vil tro at en lager som pils vil trenge to-tre måneder kaldlagring før servering.

så mye tålmodighet har nå ikke jeg iallefall. Har akkurart karbonert flaskene og er overrasket om jeg klarer å vente mer enn noen dager før den første flaskene åpnes.
Skal prøve å spare noen flasker så lenge for å se om jeg merker noe forskjell

Såpass lang lagring av ales altså? Eller, lang og lang, mest fordi man er tom for øl kanskje.

Problemstillingen har ikke vært like aktuelt for meg før nå da jeg går over til fat. På flaske har jeg uansett latt det stå et par uker for å karbonere naturlig, men ved kunstig karbonering er ølet i teorien konsumklart etter et par dager. I praksis er det jo best å la det stå lenger, spørsmålet har bare vært hvor lenge. Nå blir det jo stående kaldt hele veien i stedet for i romtemperatur de første ukene også, det vil vel kanskje også ha noe å si?

Tålmodighet er en dyd.

Lars B. skrev:
Ølvind skrev:
Trond.A skrev:

Jeg vil tro at en lager som pils vil trenge to-tre måneder kaldlagring før servering.

så mye tålmodighet har nå ikke jeg iallefall. Har akkurart karbonert flaskene og er overrasket om jeg klarer å vente mer enn noen dager før den første flaskene åpnes.
Skal prøve å spare noen flasker så lenge for å se om jeg merker noe forskjell

Kjenner meg igjenn der ja!  ;D

Hvis man har gjennomført en god gjæring (med nok gjær, god oksygenering, rett temperaturkontroll osv.) er det egentlig ikke så enormt lang lagring som trengs for å servere en god pils. Smaken rundes av en del med lagring (bla. pga. utfelling av polyfenoler) og man får selvsagt karbonert ølet og bunnfelt gjær, men etter min erfaring er det ikke den helt store forskjellen på å lagre i fire uker og å lagre i tre måneder. Personlig lagrer jeg pils på 2 C i fire uker. Så hever jeg tempen til 8 C for servering. lat i alt bruker jeg som regel ca. 7 uker på å produsere en pils.

Gahr skrev:
Hvis man har gjennomført en god gjæring (med nok gjær, god oksygenering, rett temperaturkontroll osv.) er det egentlig ikke så enormt lang lagring som trengs for å servere en god pils. Smaken rundes av en del med lagring (bla. pga. utfelling av polyfenoler) og man får selvsagt karbonert ølet og bunnfelt gjær, men etter min erfaring er det ikke den helt store forskjellen på å lagre i fire uker og å lagre i tre måneder. Personlig lagrer jeg pils på 2 C i fire uker. Så hever jeg tempen til 8 C for servering. lat i alt bruker jeg som regel ca. 7 uker på å produsere en pils.

men lagring på 10 grader da? fryktelig lenge eller fungerer det bare ikke?

Jeg mener å ha lest (på howtobrew.com) at høyere temperatur krever kortere lagringstid (kjemiske prosesser går lagt fortere), men alt som har med utfelling av kjøletåke å gjøre vil gå langsommere. Det er ikke noe problem å lagre på 10 °C, men kaldere lagring kan kanskje gi et bedre øl. Sånt bør jo være lett å eksperimentere med, om man lagrer på flaske.

Gahr skrev:

er det noen mulighet for at fenolene går inn i oppløsning igjen hvis man øker tempen eller ryster på flasken, slik at man må starte på nytt? Har stappet så mange flasker inn i kjøleskapet som jeg får plass til, men mange må ligge. Så får jeg heller reise de opp litt før drikkig

Veldig interessant lesning her, jeg har lett etter en slik tråd. Jeg har aldri 'lageret' øl før, og har behov for noen råd.
Jeg holder på å lagre 13 liter düsseldorf sticke alt i vin ballong nå, den har stått én uke nå i kjøleskap, på rundt 2 eller 3 grader. Planen er å tappe på flaske og karbonere med sukkerlake, og den ble stukket om fra fra gjæringsdunk etter ni dager på 17c (WLP036).

Jeg har jo ikke brukt lagergjær for dette, og fire uker på nesten null grader etter omstikking gir kanskje ikke de beste levekårene for en slik gjærstamme. Spørsmålet mitt er som følger: Bør jeg tilføre ny gjær før tapping, eller burde være nok levende gjær til å karbonere ølet?

Tilbake
Topp