Hvordan ble dette? Hvor mye einersmak/aroma ble det på sluttproduktet?
Jeg har beskrevet over hvordan årets einerøl blir, med DME, men jeg har tenkt en del på dette med å blande einer med allgrain brygging. Einer i meskevann var fra gammelt for å desinfisere, og jeg kan ikke se at det har så mye å si for sluttproduktet i moderne brygging. Når vørteren kokes en time er det vel lite smak og aroma igjen? Jeg ser for meg at det kunne være spennende å lage et vanlig brygg med for høy OG, rett og slett koke det uten lokk, kjøle dette ned til gjæringstemp og så tilsette noen liter med ferdig nedkjølt einerlåg for å heve OG til ønsket nivå, og for å få mest mulig smak og aroma i sluttproduktet. Det vil jo bli mindre volum låg enn ved å brygge med DME, ca 5 liter mot 15, men allgrain er allgrain!
Så jeg er veldig spent på å høre hvordan resultatet ble, Kristian, særlig erfaringen med wlp023!
[/quote]
Det ble lys gult med fint hvitt skum. Fatet er tomt så det var ikke noe å si på smaken, men det er forbedringspotensiale her.
Einersmaken ligger i bakgrunnen og oppfattes litt besk ved første slurk, men avslutter med en smak/aroma som kan minne om en fuktig høsttur på vidden og kanskje litt granbar. Gjæren er ganske nøytral men man kjenner at det er maris otter i den. caramalten gav lite sødme. Alt-i-alt et leskende sommerøl som egentlig passer best til grillmat eller fisk.
Til neste gang kommer jeg til å prøve en litt høyere OG (~1040), pilsmalt istedetfor maris otter. litt mørkere crystalmalt og kortere koketid. Samme, eller tilsvarende gjær.