Lære av sine feil: Einerøl

Kristianmedk skrev:
Jeg satte et øl med einer på fredag og gleder meg veldig. Brukte 3kg pale malt 150g lys cara og ett halv gjærspann med einerskudd. Plukket i hagen mens vannet varmet opp.
Trakk eineren en time på 75 grader og da smakte det nydelig friskt som en god te. Så mesket malten i einerteen en time. Brukte 25 g aurora som fwh uten flere humletilsetninger. Gjærer nå med wlp023 og wlp002 (hadde to rør jeg måtte få brukt opp nå).
Så får vi se hvordan det blir.. Men da har jeg et utgangspunkt å forske videre på8)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Hvordan ble dette?  Hvor mye einersmak/aroma ble det på sluttproduktet?

Jeg har beskrevet over hvordan årets einerøl blir, med DME, men jeg har tenkt en del på dette med å blande einer med allgrain brygging. Einer i meskevann var fra gammelt for å desinfisere, og jeg kan ikke se at det har så mye å si for sluttproduktet i moderne brygging. Når vørteren kokes en time er det vel lite smak og aroma igjen? Jeg ser for meg at det kunne være spennende å lage et vanlig brygg med for høy OG, rett og slett koke det uten lokk, kjøle dette ned til gjæringstemp og så tilsette noen liter med ferdig nedkjølt einerlåg for å heve OG til ønsket nivå, og for å få mest mulig smak og aroma i sluttproduktet. Det vil jo bli mindre volum låg enn ved å brygge med DME, ca 5 liter mot 15, men allgrain er allgrain!

Så jeg er veldig spent på å høre hvordan resultatet ble, Kristian, særlig erfaringen med wlp023!

Hvordan ble dette?  Hvor mye einersmak/aroma ble det på sluttproduktet?

Jeg har beskrevet over hvordan årets einerøl blir, med DME, men jeg har tenkt en del på dette med å blande einer med allgrain brygging. Einer i meskevann var fra gammelt for å desinfisere, og jeg kan ikke se at det har så mye å si for sluttproduktet i moderne brygging. Når vørteren kokes en time er det vel lite smak og aroma igjen? Jeg ser for meg at det kunne være spennende å lage et vanlig brygg med for høy OG, rett og slett koke det uten lokk, kjøle dette ned til gjæringstemp og så tilsette noen liter med ferdig nedkjølt einerlåg for å heve OG til ønsket nivå, og for å få mest mulig smak og aroma i sluttproduktet. Det vil jo bli mindre volum låg enn ved å brygge med DME, ca 5 liter mot 15, men allgrain er allgrain!

Så jeg er veldig spent på å høre hvordan resultatet ble, Kristian, særlig erfaringen med wlp023!

[/quote]

Det ble lys gult med fint hvitt skum. Fatet er tomt så det var ikke noe å si på smaken, men det er forbedringspotensiale her.
Einersmaken ligger i bakgrunnen og oppfattes litt besk ved første slurk, men avslutter med en smak/aroma som kan minne om en fuktig høsttur på vidden og kanskje litt granbar. Gjæren er ganske nøytral men man kjenner at det er maris otter i den. caramalten gav lite sødme. Alt-i-alt et leskende sommerøl som egentlig passer best til grillmat eller fisk.

Til neste gang kommer jeg til å prøve en litt høyere OG (~1040), pilsmalt istedetfor maris otter. litt mørkere crystalmalt og kortere koketid. Samme, eller tilsvarende gjær.

Tilbake
Topp