Lærdom og spørsmål etter 2 brygg

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Har nå 2 brygg (+ ett mjødbrygg) bak meg. Det første var et coopers-sett, som ikke falt i smak (madammen liker det riktignok). Det andre var et brygg med humle, flytende maltekstrakt, flytende gjær, rikelig spesialmalt etc.

Dette andre brygget var en stout. Jeg kokte opp ca 11-12 liter vørter som jeg i etterkant vannet ut til 23 liter (ble ca 4,5% tilslutt). Dette smaker fryktelig lite! Det ble alt for lite bittert, slik jeg regnet med. Skummet og fargen er det eneste jeg er fornøyd med. Jeg kjenner alle smakene, men de er veldig godt gjemt synes nå jeg. Note to self: Heller bare brygg 11 liter neste gang, og heller få et bedre øl. Så dette er nå planen!

Siden jeg planlegger å brygge mer på nyåret lurer jeg på en ting.

Driver med partial mash. Trakk spesialmalt i 30 min på 65-75 grader (steg gradvis). Kan dette ha påvirket at smakene ikke kom frem? Eller er det kun det at jeg tynnet ut hele sulatmitten etter kokinga?

Tips til mine mindre brygg?

Skaff deg først og fremst et bryggeprogram. Feks beersmith. Da er det enklere å få bl.a riktig bitterhet.
Mye blir annerledes når man tilsetter vann tilslutt.

Skaff deg en stor kjele. Julegave;D

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Jeg laget stouten i Beersmith 2, og har også kjøpt programmet! Så det med bitterheten visste jeg om! Jeg hadde bare ikke tålmodighet til å kjøpe mer før jeg brygget det. Smaken derimot tok meg litt på senga. Heldigvis har jeg venner som er snille nok til å juge til meg og sier at det er "lettdrikkelig" og "et mørkt øl jeg kan drikke mye av", haha  :)

Slike venner er gode å ha.
Nå har du også erfaringen.
Ang. Beersmith så slet jeg i begynnelsen pga utstyrsoppsett.
Når du sier at smakene er der, men at noe mangler... Hvis du ikke har med f.eks top-up water blir det feil.
Er utstyrsprofilen din riktig?

Skal vi sjå... nei der står det 15 liter top up water og 10 liter boil volume.

Men jeg regner med at dette problemet løses med å rett og slett lage 10-12 liters batcher fremover. Det tillater meg jo å brygge litt oftere også. Pga jeg bor på en hybel og med studentøkonomi så får jeg holde på i det små frem til jeg får en stabil inntekt!

Blir å prøve seg på en imperial stout i januar en gang. Så kan jeg melde fra igjen på forumet hva lærdommen blir etter det!

Men når det gjelder spesialmalt som black, crystal, roasted barley of sjokolademalt. Trenger det egentlig å meskes lenge? Jeg er kun ute etter effekter som godt skum, god smak og farge, ikke utbytte.

200 gram lys krystall
200 gram medium mørk krystall
200 gram sjokolademalt
200 gram roasted barley
100 gram black malt

Knuste dette med en kjevle på kjøkkenbenken. Kan det være at jeg har fått knust det for dårlig? Ga meg når jeg så det kom litt mel under maltet. Kan jo anta at noen ikke ble knust og noen ble knust litt for mye. Men de alle virket å være knust i en eller annen grad hvertfall.

hm, dette burde jo bli en stout med smak. prøv med lengere mesketid og finere knusing av malten neste gang

Jeg var kanskje litt redd for å knuse malten for mye. Men det er kanskje ikke så veldig farlig? Steepa bare i 30 min disse her.

Det heter vel ikke partial mash når du bare steeper?
Jeg nevner det forsåvidt ikke for å pirke på det. Men at du u planlegging passer på at det er ekstrakt med steep du holder på med. Hvis du bruker partial mash, vil Beersmith kalkulere at du får gjærbart utbytte fra spesialmalten. I samme åndedrag... kan både Black Malt og Roasted Barley steepes?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Ja, tar den ordleifen på min kappe! I beersmith har jeg valgt extract og ikke partial mash (noe som vil være korrekt sånn som jeg har gjort det).

Gud veit om black malt og roasted barley kan steepes. Kan det?

Ok :)

Sjekk her i forumet under Råvarer. Er en oversikt blant "sticky" trådene.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Ingen av malttypene jeg brukte som trenger mash, ifølge tråden der. Og hva er forskjellen på steeping og mashing, bortsett fra tiden igrunn?

Steeping gir smak, mashing gir gjærbart sukker- øker OG
...såvidt jeg forstår:)

Tilbake
Topp