Kroken Bryggeri

6800972414_509d6ced05.jpg

IMG_7050 by vistadfoto, on Flickr

En BeerBrew30 med en noe overkomplisert sak. Slik blir det når man bestiller deler og glemmer hva man egentlig trenger.
Blir nok å flytte T-stykket innerst slik Protto har gjort. Endestykket har jeg borret og slipt samt gjenget.

6947079537_f7f7168e48.jpg

IMG_7051 by vistadfoto, on Flickr

Det nye praktiske pumpehuset til March pumpen etter inspirasjon fra andre over dammen ;D

6800972658_61edb4490f.jpg

IMG_7052 by vistadfoto, on Flickr
Her er den sammen med minipumpen som foreløpig ikke har noe å gjøre. Den skal etterhvert sirkulere HLT

6800972756_b5d1e2fcfd.jpg

IMG_7054 by vistadfoto, on Flickr
Kjøkkenboks fra BT fungerer foreløpig som vert for PID. Vurderer å sette PID inn i verktøykassa med pumpen. Når PID til HLT skal monteres blir nok det løsningen. Alt på en plass.
Muligens større verktøykasse.

6800972846_fb2e816094.jpg

IMG_7056 by vistadfoto, on Flickr

6947079993_379299d868.jpg

IMG_7057 by vistadfoto, on Flickr
For større maltmengder enn BB30 takler brukes 45literen. Batch sparging.

6800973488_ec1783ca43.jpg

IMG_7063 by vistadfoto, on Flickr
Rett før rullende kok. PID blir satt til 80% manuelt

6947080369_caf55ff4ce.jpg

IMG_7061 by vistadfoto, on Flickr
Humlemengder til brygget. ;D Et brygg inspirert av Stone 15th Escondidian Black IPA. Har ikke smakt denne, men...

6947080577_95b65b391e.jpg

IMG_7076 by vistadfoto, on Flickr
Et klart lite øyeblikk.

Veldig fornøyd så langt. Sliter dog litt med PID og innstillinger. Den fungerer men overskyter ofte med en grad eller to.
Gleder meg til flere bryggestunder utendørs nå. Blir å brygge med krabbekokeren også. To brygg på en gang. :)

Flotte greier! Reknar med March-pumpa er i ein annan liga enn den lille ebay-pumpa?

Det problemet med ar PID overskyter med eit par grader ser eg det er fleire som er borti med liknande type oppsett. Eg har brukt mykje tid på å prøve å finne beste innstilling for kjele-i-kjele-bryggeriet mitt, og det er ikkje lett. Eg trur problemet er to ting. Det er veldig stor restvarme i varmeelementet slik at elementet avgir varme ganske lenge etter at det slår seg av. Og at det vil vere ganske mykje vatn inni gryta som har nådd høgare temperatur enn innstilt på PID, som ikkje har kome ut til sensoren før det har gått litt tid etter at PID slår av elementet.

PID må ha reletivt høge verdiar for I og D i eit slikt system, og ideelt sett forskjellige verdiar ved varming av meskevatnet og under mesking.

Litt av problemet kan løysast ved å ha sensoren i veskestraumen men la tuppen stikke så vidt inn i kjelen. Litt kan løysast ved å fintune parametera manuelt, med autotune-parametera som referanse. Hjå med enda eg foreløpig opp med P=1,5 I=102 og D=40.

Når meskinga er i gang så vil det etter litt tid stabilisere seg veldig fint på bryggaren min iallefall. Og sjølv om tempen er litt ustabil i starten er temperaturen i mesken veldig stabil og jevn. Når ting stabilisert seg låg temperaturen på PID med maks avvik på +/-0,2 grader under heile meskinga.

Når det er sagt så er det ikkje så unormalt i eit reguleringsystem at ein først overskyter setpunktet litt før systemet stabiliserar seg, men om tempen svingar jevnleg over og under setpunkt er det kansje verd å tune litt.

Joda, March pumpa er nok en helt annen verden ja, men det må nevnes at den lille presterte godt, størrelsen tatt i betrakning ;D

Ang innstillingene på PID, husker ikke helt verdiene, men etter AT var de skyhøye.
Endret disse drastisk, etter søk på nett. p og t til 0 og 1, og resultatet ble mye bedre. Skal prøve litt mer, prøve i nærheten av dine verdier også...
Jeg merket meg også hvor viktig plasseringa av maltrøret var. Var den ikke helt i senter, ble strømmen veldig uforutsigbar.

protto skrev:
Flotte greier! Reknar med March-pumpa er i ein annan liga enn den lille ebay-pumpa?

Det problemet med ar PID overskyter med eit par grader ser eg det er fleire som er borti med liknande type oppsett. Eg har brukt mykje tid på å prøve å finne beste innstilling for kjele-i-kjele-bryggeriet mitt, og det er ikkje lett. Eg trur problemet er to ting. Det er veldig stor restvarme i varmeelementet slik at elementet avgir varme ganske lenge etter at det slår seg av. Og at det vil vere ganske mykje vatn inni gryta som har nådd høgare temperatur enn innstilt på PID, som ikkje har kome ut til sensoren før det har gått litt tid etter at PID slår av elementet.

PID må ha reletivt høge verdiar for I og D i eit slikt system, og ideelt sett forskjellige verdiar ved varming av meskevatnet og under mesking.

Litt av problemet kan løysast ved å ha sensoren i veskestraumen men la tuppen stikke så vidt inn i kjelen. Litt kan løysast ved å fintune parametera manuelt, med autotune-parametera som referanse. Hjå med enda eg foreløpig opp med P=1,5 I=102 og D=40.

Når meskinga er i gang så vil det etter litt tid stabilisere seg veldig fint på bryggaren min iallefall. Og sjølv om tempen er litt ustabil i starten er temperaturen i mesken veldig stabil og jevn. Når ting stabilisert seg låg temperaturen på PID med maks avvik på +/-0,2 grader under heile meskinga.

Når det er sagt så er det ikkje så unormalt i eit reguleringsystem at ein først overskyter setpunktet litt før systemet stabiliserar seg, men om tempen svingar jevnleg over og under setpunkt er det kanskje verd å tune litt.

Selvsagt gir elementene varme en liten stund etter de er av.

Det kan selvsagt unngås ved at elementene blir avslått litt før ønsket temp :)

Rutof skrev:
Selvsagt gir elementene varme en liten stund etter de er av.

Det kan selvsagt unngås ved at elementene blir avslått litt før ønsket temp :)

Ja det kan virke sjølvsagt, og PID'en har også evne til å lære seg denne responsen. Eg har ikkje dette fenomenet i 40liters-bryggeriet mitt, der varnekapasiteten er 2l vatn + element + termosen. Men på kjele-i-kjele er det veldig tydeleg og vanskeleg å unngå litt overskyting.
Det blir litt som ein bil med cruisecontrol i bratt nedoverbakke.

Årsaken til overskytingen kan muligens være at autotune er kjørt med en mindre maltmengde eller lignende, slik at sirkulasjonen er større en normalt ved tuning.
Autotune fungerer jo best ved like forhold som ved bruk, så vannmengde, maltmengde osv er kritisk for dette.
Jeg autotunet min 36 liter hlt med bare 10-15 liter vann, og den overskøt med 1-2-3 grader etterpå.
Gjenntok prosessen under neste brygging med full hlt, og etter det er overskytingen nede på 0,1-0,2 grader..

magne1972 skrev:
Årsaken til overskytingen kan muligens være at autotune er kjørt med en mindre maltmengde eller lignende, slik at sirkulasjonen er større en normalt ved tuning.
Autotune fungerer jo best ved like forhold som ved bruk, så vannmengde, maltmengde osv er kritisk for dette.
Jeg autotunet min 36 liter hlt med bare 10-15 liter vann, og den overskøt med 1-2-3 grader etterpå.
Gjenntok prosessen under neste brygging med full hlt, og etter det er overskytingen nede på 0,1-0,2 grader..

+1

Da skal jeg gi autotune en ny sjanse.
da med malt og vanlig sirkulasjons hastighet.
Monterte hlt idag, bt hyttekjele med 2500w element. Vil tro det holder i volum....akkurat muligens ???
Skal koble til moddet pid, blir spennende å se om den virker.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Hvordan har releet til b30 taklet denne løsningen?  Vurderer pid, men vil så langt det lar seg gjøre beholde innholdet i bb30 orginalt. Tenkte derfor å lage en ekstern boks til pid, men er litt engstelig for hvordan releet reagerer på dette over tid.

leander skrev:
Hvordan har releet til b30 taklet denne løsningen?  Vurderer pid, men vil så langt det lar seg gjøre beholde innholdet i bb30 orginalt. Tenkte derfor å lage en ekstern boks til pid, men er litt engstelig for hvordan releet reagerer på dette over tid.
Har ribbet bb30 for all innmat. Det største elementet er koblet direkte på ledning. Styrer denne med PID i egen boks. Funker finfint det. Releet for din del tror jeg du ikke trenger bekjymre deg over. Du skrur termostaten på maks. Da er releet koblet hele tiden. Kun PID slår av og på :)

Tilbake
Topp