Kontinuerlig lufttilførsel på gjærstarter

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Etter å ha lest igjennom alt jeg kan finne på forumet som har med lufting, oksygentilsetning og magnetrørere å gjøre, så sitter jeg fortsatt igjen med et par spørsmål når det gjelder den ultimate gjærstarteren.

Vel, det er vel bare å innse at jeg har VELDIG langt igjen dit, men det stopper meg ikke med å prøve å gjøre ting litt bedre for hver gang.
For tiden så består starteroppsettet mitt av en hjemmelaget magnetrører, 2l erlenmeyerflaske og en akvariepumpe med sterilfilter. Jeg har også bygd meg en liten timer som jeg har koblet på luftpumpa slik at jeg kan regulere hvor lenge pumpa går/står mens magnetrøreren står å snurrer. I tillegg til dette så benytter jeg Wyeast sin gjærnæring og et par dråper anti-foam.

Spørsmålet er da hvorvidt det er nødvendig/lurt/bortkastet/skadelig (stryk det som ikke passer) å tilføre luft ned i erlenmeyerflaska mens gjæringen pågår (et døgn eller så). Jeg har kun slangen oppi flaska, ikke nedi vørteren, og kjører pumpa ca 10 sek hvert 2. minutt for å sikre at det hele tiden er oksygen (luft) i flaska. Bruker alu-folie over toppen.

Jeg har alt for lite erfaring som brygger for å kunne uttale meg om hvor bra eller dårlig dette er, men har ihvertfall fått alle bryggene mine igang med gjæring uten problem.

Er oppsettet mitt godt nok, er kontinuerlig luft bra eller ikke, eller burde jeg bare hoppe i det og kjøpe oksygen med en gang for å få fart på sakene?

Mvh,
Erlend H.

Erlend, du trenger ikke ha noe i tillegg til magnetrøreren. Når den har gått ca 1 døgn, er den ferdig og kan settes kaldt til bunnfelling.
Ps: skal du ikke være med til Inndyr på lørdag?
Svein Erik  :)

Kunne godt ha tenkt meg til å være med på Inndyr, men på grunn av ny jobb så er jeg kun hjemme 4 helger i løpet av 3 måneder. Det blir bedre etterhvert når jeg begynner med litt mere fast turnus.
Er redd for at det ikke blir godt mottatt på hjemmefronten om jeg bruker helga på Inndyr istedet for hjemme sammen med familien.

Men neste gang er jeg med!

Kom over denne artikkelen Ang gjærstarter, tror denne kan gi deg noen av de svarene du søker. http://mrhumle.blogspot.no/2010/02/gjrstarter.html

Det bør være mer enn nok bare å kjøre magnetrøreren mens starteren går. Artikkelen det linkes til ligger forøvrig i medlemsseksjonen på forumet.

Hei igjen, og takk for innspill..
Jeg har lest det jeg har funnet om emnet og grunnen til at jeg laget det oppsettet med kontinuerlig lufting i gjærstarteren var at jeg fant en artikkel som anbefalte mer oksygen i starteren enn det du fikk inn før pitching. Finner selvfølgelig ikke linken til denne artikkelen nå, men argumentasjonen for tilførsel av oksygen etter pitching var at gjærcellene trenger oksygen for å formere seg, og i praksis så vil oksygenet i en vel-luftet starter være borte i løpet av de første timene, etter dette får du ikke flere gjærceller - kun gjæring av vørteren.

Har også vurdert å kjøpe en oksygenregulator til slike Jula-gassflasker for å tilsette oksygen direkte til både stater og vørter, men kom plutselig over denne artikkelen som faktisk anbefaler å droppe både oksygenering og lufting av vørteren!!!

http://thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?t=4000
Noen som har kommentarer og tanker om dette?
Høres jo ut som om alle ekspertene har greie på det de snakker om, så hva skal en stakkar gjøre??!??!

Mvh,
Erlend H.

Ser også at Magnumhansen i en av de siste postingene i denne tråden nevner tilførsel av luft  i starteren:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3803.0/all.html
Hvis man er avhengig av fri overflate (halvfull kolbe) ved bruk av magnetrører i erlenmeyerkolbe, så må det jo i tillegg være oksygen i kolben? Blir ikke oksygenet fortrengt så snart gjæringen kommer i gang og produksjonen av CO2 tiltar? Jeg bruker alu-folie over kolben som er åpen nok til at hva som helst slipper ut, men greier ikke å se for meg at noe oksygen greier å komme inn med mindre jeg hjelper litt til med luftpumpe med filter og slange inn i kolben.

Mvh,
Erlend H.

Erlend H. skrev:
Har også vurdert å kjøpe en oksygenregulator til slike Jula-gassflasker for å tilsette oksygen direkte til både stater og vørter, men kom plutselig over denne artikkelen som faktisk anbefaler å droppe både oksygenering og lufting av vørteren!!!

Litt off topic, men hvor får man tak i slikt?

Erlend H. skrev:
Ser også at Magnumhansen i en av de siste postingene i denne tråden nevner tilførsel av luft  i starteren:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3803.0/all.html
Hvis man er avhengig av fri overflate (halvfull kolbe) ved bruk av magnetrører i erlenmeyerkolbe, så må det jo i tillegg være oksygen i kolben? Blir ikke oksygenet fortrengt så snart gjæringen kommer i gang og produksjonen av CO₂ tiltar? Jeg bruker alu-folie over kolben som er åpen nok til at hva som helst slipper ut, men greier ikke å se for meg at noe oksygen greier å komme inn med mindre jeg hjelper litt til med luftpumpe med filter og slange inn i kolben.

Mvh,
Erlend H.

Men i det gjæringen er i gang og CO2-produksjonen tar over, er det mindre formering uansett. Skal man ha fullstendig effektiv utnyttelse av oksygen for å oppnå formering, må man holde en svært lav og stabil sukkerkonentrasjon i vørteren, og tilføre sukker gradvis. Ved tilgang på sukker vil gjær raskt gå over til anaerob ånding- Poenget er at mangnetrører egentlig er nok, og at man da erfaringsmessig får ganske stabile resultater. Slik sett er det ikke egentlig noe særlig poeng i å streve med mer oksygentilsetting i starteren.

Ang. det å ikke lufte vørteren (som er nevnt tidligere i tråden), er det vel ikke et helt akseptert synspunkt at man ikke trenger å tilsette oksygen. tilsetting av oksygen vil snarere dempe esterproduksjonen enn å øke den. Ved tilgang på oksygen blir div. forløpere til estere (Acetyl-CoA) brukt av gjæren til formering og dannelse av steroler til cellemembran, snarere enn til esterproduksjon. Dersom gjæren går tom for oksygen vil den ikke lenger bruek Acetyl-CoA til dette, og man kan følgelig ende opp med mer estere. Dette kan særlig bli et problem hvis man underpitcher, siden oksygenet da fort blir brukt opp av gjæren raskt. Med høy pitchingrate vil Acetyl-CoA raskt brukes opp av den store gjærmassen, og slik sett dempes esterproduksjonen, selv om ikke de egentlig er nok O2-tilgjengelig. Men det er dog større sjanse for at esterproduksjonen øker her også, siden oksygen ikke er tilgjengelig for å "fjerne" Acetyl CoA fra esterproduksjonen. Følgelig vil det være lurt med tilstrekkelig oksygenering av vørteren, okke som...

Så da kanskje denne kan passe også?
http://MoreBeer.com/view_product/16606/102281/Oxygen_Regulator_-_For_Disposable_Tanks_w_Barb [/quote]

Nei, denne er ikke samme som jeg linket til tidligere. Jeg fikk bilder av koblingen på den amerikanske regulatoren fra Samantha på homebrewsupply.com, og dette er en amerikansk standard. Så vidt jeg vet så er det M12 x 1.5 på det som Jula selger.
a6e2yqem.jpg

Tror denne må være nærmere 18-20 mm i en eller annen passende tommedimensjon.

Erlend H.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 2

Erlend H. skrev:
Vi burde vel bare droppe alt det der med lufting og greier, og slå oppi en dæsj med olivenolje istedet!

http://www.brewcrazy.com/hull-olive-oil-thesis.pdf
Interessant lesning, men mest for spesielt interesserte!

Mvh,

Erlend H.

Det er vel også en praksis som ikke helt har slått an. Poenget er at oljen kun erstatter deler av det oksygenet brukes til. Det blir litt som om vi bare skulle spise én bestemt matvare. Oksygen brukes til syntese av en rekke fettsyrer osv., mens oljesyren i olivenoljen ikke vil kunne erstatte oksygenet i alle disse prosessene.

Som studien du likner til viser, øker esterproduksjonen markant når man erstatter oksygen med olivenolje. Selv om dette ble bedømt positivt i testølet (New Belgium Fat Tire, hvis jeg ikke husker feil) er det ikke sikkert det vil fungere på samme måten i f.eks. et øl hvor esterprofilen ikke skal være så markant.

Spurte Chris White om dette en gang, og han mente det var interessante forsøk, men ikke verdt å satse på.

Erlend H. skrev:
http://www.welduk.com/Results1.asp?Category=37 
Varenummer 11326- nederste produktet på siden. Er nesten helt sikker på at denne går på Jula sine oksygenflasker.

Veldig bra Erling. Har søkt, men ikke funnet. Den passer garantert. De skriver at den passer til flaskene de selger, og de er 100% lik de som selges på Jula. Tror nok dette er den rimeligste løsningen, hvis man ikke er veldig heldig og kommer over noe.
Nytt er hvertfall bare å glemme.
Var innom en dykkerbutikk i dag. De kunne ikke hjelpe. Sendte meg videre til en forhandler av all slags gasser. 5 liters flaske kostet 3280+fylling til 415. Alt pluss moms selvfølgelig. Jeg sa pent takk for meg.

Prøvde å bestille nå, men de ber meg ringe for å få fraktpris når man bestiller utenfra England.
Legger inn svaret her når jeg vet mer.

Ketil skrev:
Erlend H. skrev:
http://www.welduk.com/Results1.asp?Category=37 
Varenummer 11326- nederste produktet på siden. Er nesten helt sikker på at denne går på Jula sine oksygenflasker.

Veldig bra Erling. Har søkt, men ikke funnet. Den passer garantert. De skriver at den passer til flaskene de selger, og de er 100% lik de som selges på Jula. Tror nok dette er den rimeligste løsningen, hvis man ikke er veldig heldig og kommer over noe.
Nytt er hvertfall bare å glemme.
Var innom en dykkerbutikk i dag. De kunne ikke hjelpe. Sendte meg videre til en forhandler av all slags gasser. 5 liters flaske kostet 3280+fylling til 415. Alt pluss moms selvfølgelig. Jeg sa pent takk for meg.

Prøvde å bestille nå, men de ber meg ringe for å få fraktpris når man bestiller utenfra England.
Legger inn svaret her når jeg vet mer.

Kanskje vi kan samkjøpe?

Kan bli aktuelt.
Prisen blir bare £20,82 uten engelsk VAT. Det blir bare NOK 183. Hvis jeg får dem til å ikke sette fraktprisen (som free shipping fra Hong Kong), så går pakka under radaren.
Hvis ikke lager vi en fellesbestilling.

Ketil skrev:
Kan bli aktuelt.
Prisen blir bare £20,82 uten engelsk VAT. Det blir bare NOK 183. Hvis jeg får dem til å ikke sette fraktprisen (som free shipping fra Hong Kong), så går pakka under radaren.
Hvis ikke lager vi en fellesbestilling.

Det ar du jo rett i, tenkte ikke så langt. Gi meg gjerne en oppdatering når du vet mer

Tilbake
Topp